November második hétvégéjén még nincs hivatalos, közforgalmú menetrendje 2009-re a MÁV-nak, de valószínűleg a GySEV-nek sem. (2008. december 14-én lépne életbe.)
Szakmai oldalakon, fórumokon különböző tervezeteket tárgyal egy szűk érdeklődő kör. A jóval előbbre járó külföldi vasútvállalatok oldalairól próbálnak következtetni a belföldi menetrendre.
Nevetséges helyzet. A politikai szféra kezdi komolyan venni megrendelői szerepét, nem egyszerűen alá akar írni egy, a vasútvállalat által elé tolt menetrendet, hanem tudni akarja, mit rendel meg. Nincs meg azonban az a hatékony szervezet és az az olajozott döntéshozatali mechanizmus, ami ahhoz kellene, hogy időben végbe menjen a megrendelési folyamat.
A vasúti személyszállítási közszolgáltatást is finanszírozni szeretné végre az állam, de nincs az a pénz, amit ne lehetne erre az ágazatra elkölteni. Miközben különböző szakmai csoportok kínálnak megoldást a finanszírozható vasútra, az idő elszaladt. Új politikai szereplők jöttek, új tanácsadók léptek be a rendszerbe. Szakmai netes fórumok rágódnak azon, hogy az új miniszteri irányelv későn jött: a menetrend tervezése elakadt.
November második hétvégéjén sincs végleges, hivatalos közforgalmú menetrend, mert a politikai szféra még tanulja, hogyan kell megrendelni és finanszírozni a vasúti személyszállítási közszolgáltatást.
Mire az előző minisztérium politikai vezetői megtanulták, távozniuk kellett, most újabb minisztercsere előtt állunk, és mire ő beletanul, jönnek a választások. Ilyen instabil politikai környezetben gyakorlatilag lehetetlen megtanulni, elkölteni azt a 200 milliárdot...