HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Hagyjuk már a személyvonatokat

2008.11.23. 15:38 vonat blog

Kiszivárgott hírek szerint megszüntetnék a nemzetközi forgalomban veszteséges Pécs–Bécs IC-t, a Corvinust. Több politikus is tiltakozik a megszűnés ellen.

A baranyai, somogyi és zalai politikusok kiemelik, a Corvinus különösen fontos a térségnek a belföldi forgalom miatt, s hogy a 2010-es pécsi EKF miatt nem csak szimbolikus jelentősége van a nemzetközi összeköttetésnek.

A Corvinus IC helyett Bécsből a Zágráb IC-t tették a menetrendbe. A Bécs - Sopron - Szombathely - Nagykanizsa - Gyékényes útvonalon nincs is változás, csakhogy azután a vonat nem Pécs, hanem Zágráb felé megy tovább. Úgy tudni, az osztrák vasút kezdeményezte a változtatást, amelyet meg is tudok érteni. Nyilván nagyobb forgalmat várnak Zágráb - Bécs között, mint Pécs - Bécs között. A döntés eddig jó.

Amit viszont nem értek meg, hogy miért nincs egy vonzó vasúti személyszállítási rendszer a nyugat-magyarországi nagyvárosok között. A Pécs - Bécs közvetlen összeköttetés csak a város presztízse miatt kell, de a Pécs - Szombathely vonatnak fontos szerepe lenne a két régió életében. A Pécs - Nagykanizsa - Szombathely vonal magától adódik, szinte kötelező lenne ezen a vonalon jó szolgáltatást nyújtani. Itt mindenképpen érdemes lenne fejleszteni: 2 órás ütemes menetrend, korszerű járművek, jó buszos és vonatos csatlakozások kellenek.

A közlekedési közszolgáltatás megrendelője nálunk viszont nem igazán szeret előre menni. A Pécs és Szombathely közötti vonalakon közlekedő személyvonatok versenyképességéről nem igazán vagyok meggyőződve, mégis jobbára mindenütt megálló vonatok közlekednek ezeken a vonalakon. Érthetetlen ez a ragaszkodás a személyvonatokhoz, hiszen a dunántúli településszerkezet mellett a vasút nem hatékony. Aprófalvas térségekben lényegesen jobb, vonzóbb helyközi közlekedési eszköz a busz. A vasút erőssége másban van: az emlegetett szakaszon jó távolsági kapcsolatot képezhetne a Dél-Dunántúl és a Nyugat-Dunántúl között.

Azt már nem is merem mondani, hogy az igazán versenyképes Pécs - Szombathely gyorsvonatok gazdaságos és kényelmes dízel motorvonatokból állnának. Ez egyelőre utópia: távolsági forgalmú dízel motorvonat nincs az országban, de a környező országokban sem. Jobb híján a regionális forgalomra tervezett járműveket (több országban, pl. Romániában, Bulgáriában Siemens Desirót) használnak a távolsági forgalomban is.

Ha megindulna egy átállás, miszerint Pécs és Szombathely (-Sopron - Bécs) között ütemes távolsági közlekedés indul meg, miközben a személyvonatok helyett buszokra terelődik a helyközi forgalom, akkor minden közlekedési eszköz azt nyújtja, amiben jobb.

Szólj hozzá!

Címkék: pécs bécs corvinus dunántúl

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr35784320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.