HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Éljen Szabó Pál! (Kenyéren és vízen?) - jó és rossz döntések

2008.12.28. 21:21 vonat blog

Szabó Pálnak (volt közlekedési miniszternek) volt egy rossz döntése. (Pontosabban: egy rossz döntése biztos volt. Hogy több volt-e, azt most hagyjuk.) A rossz döntésről már többször írtam: gazdaságossági számításokkal alá nem támasztottan, ráadásul határidőn túl, belenyúlt a következő év vasúti menetrendjébe. Belenyúlt, és rontott rajta. Emiatt sok bírálatot kapott, például a VEKE nevű civil szervezettől:

Mint ismert, Szabó Pál még a nyáron teljesítménykorlátot szabott a vasútnak – mondta Dorner Lajos. Ennek értelmében nem terjesztheti ki a cég az ütemes menetrendet a Dunántúlra, mert az mintegy 4 százalékos teljesítménynövekedést okozna. (...) Ráadásul túlságosan jól sikerült a menetritkítás: a szükséges nullszaldó helyett 7 százalékos csökkenést értek el a vasutas tervezők. Vagyis több pénzért (...) kevesebb vonat jár majd.

Felborult menetrend, MNO, 2008. november 21.

Maga Szabó Pál nem nagyon kommunikálta, de jót is tett a vasúttal. (Jó cselekedete legutolsó intézkedése fényében kevésbé észrevehető.) Szabó minisztersége alatt csillant föl először a remény, hogy tényleg veszteség nélkül biztosítható Magyarországon a vasúti személyszállítás. 

A kormány döntése szerint a MÁV-START eredetileg 113 milliárd forint személyszállítási közszolgáltatási költségtérítését legfeljebb 47 milliárd forinttal lehet túllépni 2008-ban - olvasható a Magyar Közlöny legfrissebb számában megjelent kormányhatározatban. (47 milliárddal lépheti túl állami támogatását a MÁV, Mfor.hu, 2008. nov. 4.)

 A START kb. 43 milliárd forintot szed be az utasoktól, kap 18 milliárd forint árkiegészítést a kedvezményes jegyek eladása után (az állam kipótolja a szociális kedvezménnyel eladott jegyek árát). Erre jön még a fenti kb. 160 milliárd forint. A START idén kb. 224 milliárdot költ a vasúti személyszállítás biztosítására. (Forrás: MTI, 2008. szept. 16.) Ennek eredményeként a START nullszaldóval zárja az évet.

A MÁV-csoport várhatóan pozitív eredménnyel zárja az idei évet, a tavalyihoz hasonlóan - mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója évértékelő sajtótájékoztatón Budapesten. Hozzátette: valamennyi kiemelt leányvállalatuk nullszaldóval vagy nyereségesen fejezi be 2008-at. (MTI, 2008. 12. 17.)

Ez persze nem akkora érdeme a kormányzatnak, lévén uniós elvárás a megfelelő költségtérítés, a kiszámítható közszolgáltatási szerződés. Ha meglesz a közszolgáltatási szerződés, hatalmas mennyiségű pénzhez juthat a vasút; elvben pont annyihoz, amennyiből kijön a személyszállítás. Végre megszűnhet az évtizedes alulfinanszírozottság, remélem, fejlesztések sora indul (mondjuk új járművek beszerzése).

Bár a MÁV-START és a kormány alkuja során többször is különböző összegek hangzottak el arról, mennyibe kerül a költségvetésnek a vonatközlekedés, egy biztos: veszteség nélküli évet tudott zárni a START.

Kár, hogy a nullszaldós START, mint cél annyira fontossá vált, hogy senki sem vizsgálta meg komolyan: néhány vonat közlekedésének korlátozásával valóban biztosítható-e a megfelelő eredmény. Ha az ütemes menetrendbe az értelmetlenül és gazdaságtalanul lemondott vonatok később visszakerülnek, összességében egy jó dolog jöhet létre: egy folyamatosan fejlődő, egyre jobb szolgáltatásokat (minőséget és mobilitást) nyújtó vasútvállalat. Csak azt nem tudom, Szabó Pál miért és kinek hitte el, hogy a mostani, kapkodva, logikátlanul megcsonkított menetrend bevezetése kell a nullszaldós MÁV-START-hoz....

Szólj hozzá!

Címkék: menetrend szabó versenyképesség ütemes pál közszolgáltatás finaszírozás

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr9845892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.