Sikerült egy picit oldani országunk nyomasztó Budapest központúságát. Apróság, de versenyképesebbé vált a vasút kelet és nyugat között. Ráadásul az egyetlen Budapesten kívüli vasúti Duna-hídnak is van végre komolyabb szerepe az ország közlekedésében.
2008. december 13-án még így közlekedtek a vonatok
- Ceglédről Kecskeméten át Kiskunfélegyházára
- Kiskunfélegyházáról Kiskunhalasra
- Kiskunhalasról Baján át Bátaszékre
- Bátaszékről Dombóvárra
- Dombóvárról Kaposváron át Gyékényes felé
2008. december 14-étől kétóránként megy közvetlen vonat Kecskemét - Kiskunfélegyháza - Kiskunhalas - Baja - Bátaszék - Dombóvár - Kaposvár útvonalon
Úgy tűnik, ez egy próbálkozás arra, hogy a vasútüzemi szempontokat felülmúlják az utasok szempontjai. Mert miért is járt a vonat korábban Bátaszék - Dombóvár és Kiskunhalas - Bátaszék között? Csak. Mert egykor így épült ki a vasútvonal. 1873-ban adta át a Duna-Dráva vasút a Dombóvár - Bátaszék vonalat, és emiatt 2008-ban is Dombóvár - Bátaszék között jártak a vonatok.
A 2008/2009-es menetrenddel közvetlen kapcsolat jött létre a Dunántúl és az Alföld között, az érintett vasútvonalak mentén lakók pedig eljuthassanak a környező nagyobb városokba (Kecskemét, Baja, Kaposvár), továbbá jó csatlakozások adódjanak Budapest felé.
Na persze a dolog azért nem olyan szép:
- A vonatot gyorsvonatnak nevezik hivatalosan, de Dombóvár és Kecskemét között minden állomáson megáll, egy-két helyet hagy csak ki. Rengeteg a fölösleges megálló, ahol értelmetlen a vasúti kapcsolat. A "gyors" megáll Kunszálláson, Galamboson, Erdőszélen a tanyavilágban; Tajón az állami gazdasági majornál; Dunafürdőn, az üdülőknél, ahol még a buszok sem állnak meg; Mórágy-Alsónánán, Mórágyon a falvaktól távol, néhány lakott ház közelében; Cikónál, Váraljánál, Szászvárnál is épp látszanak a házak, Kárász-Köblény megálló és Mágocs-Alsómocsolád állomás azonban már tényleg nagyon távol esik a falvaktól. Ezeken a helyeken nem a vasút (vagy legalábbis nem így) a megoldás, a buszok a települések központját érintik az aprófalvas Dunántúlon, az alföldi szórt településeket pedig nem vasúttal, hanem tanyagondnokkal kell kiszolgálni. Igaz a vasút megálló megszüntetésének nem mindenki örülne. A cikói polgármester már nyáron tiltakozott.
- Nagyrészt öreg, lepusztult kocsikkal közlekedik, így igazából még a busszal sem versenyképes.
- A magyar vasúthálózat olyan, hogy Pécs - Szeged vonatot nem lehet csinálni, csak Kecskemét - Kaposvár "expresszt". A régióközpontokat elkerülő vasúti összeköttetésnek csak történelmi okok miatt, a meglévő, jó állapotú pályák kihasználása végett van értelme, nem a legngaoybb potenciális utasforgalmat szolgálják ki.
A fentiek ellenére a létrejött szolgáltatást csak továbbfejleszteni érdemes.
(Illusztráció: index.hu, Vasutas fórum, Bátaszék és környéke topik, vonatles 2936-os számú hozzászólása)