HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Hónig (a közlekedési miniszter) bevállalós

2009.05.09. 08:10 vonat blog

Azért írtam zárójelben Hónig neve mellé, hogy (a közlekedési miniszter), mert ennek a kormányak a tagjait senki sem ismeri. (A gyorsan változó közlekedési minisztereket legföljebb a szakmában ismerik.) Mielőtt komolyabban ismertté válhatnak, addigra meg majd lejár a mandátumuk. Ennek ellenére Hónig Péter közlekedési miniszter bevállalós. Ezt mondta egy televíziós beszélgetésben:

Össze kell hangolni a vasúthálózatot, a Volán társaságok útvonalaival – mondta Hónig Péter az Egyenes Beszédben.

A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter azt mondta, hogy ezzel jelentős kiadáscsökkentést lehetne elérni. Hónig hozzátette: optimalizálni kell a hazai közlekedést, mert gyakran egy település[re] vonat és busz is jár, ezt pedig nem engedheti meg a tárca magának.

Hónig Péter szerint sok a 220 milliárd forint, amit a MÁV Zrt. most reálisnak tartana. A kiadáscsökkentés pedig akár azzal is járhat, hogy vasútvonalak szűnhetnek meg, a hálózatot gazdasági elemzések alapján fogják meghatározni.

Hónig sokallja a 220 milliárdot a MÁV-nak, ATV, 2009. május 7.

Azon ezen a blogon is régóta rágódunk már, hogy nem egyértelmű, egyes vasútvonalak veszteségesek-e. Az egész számítási metódus rengteg vitára ad alkalmat. Több támpontot jelent szerintem az, ha kimondjuk: nem mindenütt van szükség párhuzamos infrastruktúra működtetésére. A közút viszont kell az alapellátáshoz, tehát a vasút az a párhuzamos infrastruktúra, amelynek szükségességéről érdemes elgondolkodni.

Igen ám, de mi van akkor, ha kiderül, hogy egy mellékvonal, amelynek a pályaállapota kézi munkával is fenntartható, amelyen nincs sok személyzetet igénylő állomás, olcsón üzemel. A halálos ítéletet csak azért mondanák ki, mert van párhuzamos buszközlekedés? Mert ha van párhuzamos busz, a szárnyvonal ritkán életképes pusztán gazdaságossági szempontok alapján. Ugyanis ilyenkor mindig előjön a szokásos probléma, hogy a busz a település központján halad keresztül, és képes arra, hogy betérjen távolabbi lakott részekre, majorokba, tanyaközpontokba, míg a vonat átalában egy helyen áll meg, és a falvak, kisvárosok többségében a vasútállomás a település szélén található. Ilyen esetekben érdemes elgondolkodni szükség van-e a vasúti kiszolgálásra. Rengeteg ilyen hely van, és a mellékvonalak többségén nem utazik annyi ember, hogy busszal (csuklós busszal) ne lehetne a vonatot kiváltani -- mondjuk például Karcag és Tiszafüred között.

A vasút veszteségeinek jelentős része azonban nem a mellékvonalakon, hanem a fővonalakon keletkezik. És ilyenkor nemcsak az uniós pénzen fejlesztett nemzetközi vonalakra kell gondolni, hanem olyan kevésbé fontos fővonalakra, mint például a Szeged - Békéscsaba. A példánál maradva: Szeged - Békéscsaba között a vasút még megfelelő szolgáltatást nyújt, elfogadható sebességű (60-80 km/h), elfogadható minőségű járművekkel (Usgyi, orosz motorvonat), két órás ütemes menetrenddel, melyet csúcsidőben órásra sűrítenek. Adott esetben a kapacitás is növelhető. Lesz-e bátorsága a közlekedési kormányzatnak ezen a vonalon a párhuzamos autóbusz forgalmat, a hatalmas autóbusz forgalmat ritkítani?

Mert ha Karcag és Tiszafüred között nem üzemelne a vasút, Szeged és Békéscsaba között (de a részvonalakon sem) pedig nem járna busz, akkor a vasút össz-utasszáma jelentősen nőne. Az alapötlet tehát jó, sok országban van így, kevés helyen engednek párhuzamosságot a busz és a vasúthálózatban.

Kérdéseim a miniszterhez a következők:

1. A bezárandó vasúti vonalakkal mi történik? Mert azt tudjuk, hogy bezárásuk (felszámolásuk) olyan sokba kerül, hogy abból évtizedekig üzemeltethetők. A forgalom szünteteltetése pedig azt jelenti, hogy a létesítményeket őrizni kell, bizonyos állomásokat működtetni kell, felújításnál pedig figyelembe kell venni, hogy ezek a vonalak léteznek. (Aki hajmeresztő példát szeretne erre látni, keresse fel az uniós pénzen felújított Zalabér-Batyk állomást. A kiágazó szárnyvonalon a személyforgalom szünetel, ám a két kis falu állomása "hatalmas" csomópontként épült meg.)

2. Mikorra tervezi a nagy átalakítást? A jövő évi vasúti menetrend tervei ugyanis elkészültek, hiszen a vasúttársaságok sok hónapra előre terveznek. Jelenleg az úgynevezett kapacitás-elosztás, a menetrend tervezés zajlik, az egyes vasútvállalatok vonatainak menetrendjét egyeztetik, szerkesztik. Minderről bővebben a VPE honlapján olvashatnak.

3. Egyáltalán tudja-e, mennyi idő alatt lehet a fenti ötletet, a párhuzamosságok kiszűrését elvégezni? Kell-e ehhez ehhez kapacitásokat bővíteni? Hány önkormányzati, térségi, társaságok közötti egyeztetés kell az átalakítás előtt? Milyen módszerrel mérik föl a térségekben a közlekedési igényeket? Ezek a kutatások mennyi idő alatt készülnek el?

Az alapötlet nem rossz. De véleményem szerint Hónig Péter tervei nem reálisak. Nem reálisak a rendelkezésére álló legfeljebb egy év alatt.

(A bejegyzéshez illesztett képen egy Usgyi nevű orosz motorvonat utastere átható, az Utazó blogról.)

Szólj hozzá!

Címkék: mellékvonal párhuzamosság hónig

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr491111028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása