Az utasokon spórolna a vasút - írták egy csomó médiumban. Nincs kedvem linkeket betenni, annyi helyen volt ez olvasható, mert kiadta az MTI. A Népszabadság már az előző posztban idézett cikkében megírta: 40 milliárd forintot akarnak megtakarítani, ez a kedvezmények megvonásával lehetséges. De veszélyben vannak a vasúti járatok is. Erről is szó volt már ezen a blogon.
A döntéselőkészítés ezekben a napokban zajlik. Remélem, a döntéshozók tudják, hogy
1. Versenyképes közlekedési hálózatot csak a vasút és az autóbusz összehangolásával lehet létrehozni. (Igaz, erre maga a miniszter is utalt.)
2. A vasúti járatok ritkítása nem jó megoldás. A ritkán közlekedő vasút nem vonzza az utasokat, de szintén sok támogatást igényel. (Bővebben itt.)
3. Vasútvonalak bezárása (felszámolása) jó sokba kerül, mert rekultiválni kell őket. Ha nem szüntetik meg véglegesen, csak a személyforgalmat szüneteltetik, akkor egyes elemeit tovább kell működtetni - azaz továbbra is költeni kell rá (egyes részekre).
4. Senki sem tudja, hogy mennyibe kerül egy vasútvonal helyi kézbe adva, hatékonyan üzemeltetve. (Európában sok apró vasúttársaság működtet helyi vonalakat. Bővebben itt.)
5. Mennyire árérzékenyek a közösségi közlekedést igénybevevők? (Mennyien mennek el egy áremelésnél, hányan jönnének vissza árcsökkentésnél?)
6. Hány új utast lehetne szerezni jobb szolgáltatással? Ennek mennyi lenne a határbevétele és a határköltsége?
Ennek a kormánynak valószínűleg nincs ideje arra, hogy komoly átszervezéssel hozzon létre egy versenyképesebb közösségi közlekedési rendszert, és úgy takarítson meg pénzt. Kérdés az, melyik fenti állítást, szabályszerűséget, kérdésfeltevést hagyják figyelmen kívül annak érdekében, hogy a szükséges 40 milliárdot kivehessék a vasútból...
(Illusztráció az index.hu fórumaiból, Kunsági dízel topik, Remete mh. 12251. sz. hozzászólása. Egy árva Bz Szeghalmon.)