Korszerűbb, jobb közösségi közlekedési rendszert is eredményezhet(ne) a kormány legújabb terve. A sok hasznos gondolatot tartalmazó elképzelés azonban, itt és most, összességében egy végrehajthatatlan, nagy, vegyes saláta. Igazi vonat-busz összehangolást csak egy biztos települési, térségi (önkormányzati) hátterű, erős közlekedési kormányzat tud végrehajtani.
Megint kedvencünk, a Népszabadság szivárogtatta ki az infót.
A közlekedési tárca azt szeretné, ha az önkormányzatok javaslatai alapján a Regionális Fejlesztési Tanácsok (RFT) határoznák meg a MÁV és a Volán-társaságok menetrendjét. Ezzel egyúttal azt is: melyik településre járjon vonat, és melyikre autóbusz.
Liberót kap a személyszállítás?, nol.hu, 2009. június 8.
A program megvalósulására azért nincs esély, mert
a) piacnyitást, privatizációt jelent, melyet (vélhetően) a jelenlegi ellenzék (= jövőbeli kormány) nem támogat
b) végrehajtásához sok idő kell
c) nagyon komoly érdekütközés alakulhat ki települések, térségek között, mert még a pénzt sem osztotta el az állam az egyes területi egységek között
d) nem is túlzottan elrejtett vasútbezárási szándék áll a javaslat mögött.
Nézzük, melyek az elképzelés egyértelműen jó elemei:
a) vonat és busz menetrendjének összehangolása
b) regionális döntéshozatali szint erősítése
A kiszivárgott elképzelés legfőbb gyengéi az alábbiak:
a) Súlyos időzavar - már idén előrelépést akarnak, de ez a vasút tekintetében már biztosan nem megy, a jövő évi menetrendet már megrendelték. Inkább csak annyit lehet tenni, hogy a buszokat próbálják a már kész vasúti menetrendhez igazítani.
b) A cikk többször is sejteti, hogy egy településre vagy busz jár majd vagy vonat - a dolog azért nem ilyen egyszerű, de reméljük ezek a mondatok csak az újságírói tevékenység eredményeképp születtek. (A lényeg az összehangoltság.)
c) "A szakminisztérium a kiadások csökkenését a szolgáltatási piac megnyitásától, a szolgáltatók versenyének beindulásától várja. Ezért az RFT-k által összeállított integrált menetrend lebonyolítására akár már az idén pályázatokat írnának ki." - A vasúti mellékvonalakon ráadásul igazából csak akkor lehet hatékony a magánvasút, ha vertikális integráció részeként a pályát is üzemeltetheti. A legnagyobb megtakarítás ugyanis akkor várható, ha a MÁV által kezelt mellékvonal átkerül új tulajdonoshoz, és a ténylegesen az adott szakaszon felmerült költségeket számolják el. A vertikális integrációban működő vasúttársaságnak ráadásul a pályahasználat állandó költséget, nem (álruhás) változóköltséget jelent. Egy integrált vasútvállalat esetében nem jön elő élesen az a probléma, hogy takarékoskodás miatt az üzemidőn belül (napközben) nem indít el vonatokat, hiszen igazából csak az üzemanyagon tud spórolni.
Jó, népszerű, korszerű gondolatokat öntöttek össze egy anyagba. Valami hasonlót érdemes lenne elkezdeni, és lépésenként végigcsinálni. Ehhez azonban sok év elkötelezett közlekedéspolitizálás kell. Igaz, jó értelemben vett szakpolitizálás. Ez a jelen Magyarországáról teljesen hiányzik, így ez a terv nem valósulhat meg.
(Illusztráció: Az egykori NDK területén, Szászországban található Geithain busz-vonat csomópontja.)