HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Hülyeségre készülnek

2009.07.11. 16:25 vonat blog

Vasutat, vasútvonalat vagy jól (korszerű, sűrű járatokkal, vonzó árakkal) kell üzemeltetni, vagy sehogy. Ennek legfőbb oka az, hogy nagyon magasak az állandóköltségek, azaz azok a költségek, amelyek nem függenek a kibocsátástól (a közlekedtetett vonatok számától).

Olyan ez, mint egy állatkert működtetése. Ha rövidítjük a nyitva tartási időt, attól még enni kell adni a jószágoknak, és ki kell takarítani a ketreceket. Attól csak egy nagyon kicsivel lesz olcsóbb a működés, ha felére csökkentem a látogatási időt: haza lehet küldeni a pénztárost, és a látogatók miatt szükséges biztonsági, felügyelő személyzetet.

Ha már állatkerti példa volt, akkor jöjjenek az állatságok. Semmit sem tudunk a konkrét reformtervekről, de csepegenek az információk. Heinczinger István, gyakorlatilag leváltott MÁV vezérigazgató beszélt a Vasutasnapon a kereslethez igazodó menetrendről. Nem tudom, Heinczinger mennyire autentikus forrás, hiszen ki akarták rúgni, aztán mégsem tették meg.

A kereslethez igazodó menetrend azért értelmetlen, mert ebben a kontextusban napi néhány vonatot (járatritkítást) jelent. A ritkábban közlekedő vonatok miatt az egész vonal össz-utasszáma még rosszabb lesz, mint jelenleg, de közben a vonalat fenn kell tartani, a működés feltételeit biztosítani kell. Ez csak egy látszatintézkedés, csakúgy, mint a bliccelés visszaszorítása. Olyan szemfényvesztés, amellyel a MÁV vezetése megpróbálja kijátszani a kormány és az IMF figyelmét, és elhitetni, hogy képes a spórolásra.

22 komment

Címkék: megtakarítás mellékvonal vicinális

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr861240539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nemuccaszoc 2009.07.11. 21:08:31

Előbb felül kéne az A6-ost kiscserélni, csak aztán bezárni Bivajbasznádon.

buszfan 2009.07.11. 21:30:44

A hazai tömegközlekedésnek a kevés utas-járatritkítás-még kevesebb utas-újabb járatritkítás ördögi körből kellene végre kiszabadulni, mert ez aprópénz (ekkora cégnél a pár milliárd aprópénz) megtakarítása mellett a teljes szolgáltatás ellehetetlenüléséhez vezet. És igen a posztírónak igaza van, ez látszatintézkedés, hiszen az állandó költség ugyanakkora maradt... így nem 200 milliárd ropogós adófizetői pénzből fogjuk előállítani ezt a vacak szolgáltatást hanem "csak" 198 milliárdból... nah bummm

Cselo 2009.07.11. 21:41:59

A vasúti személyszállítás az egész világon kis nyereséggel, vagy veszteséggel üzemel. Ezzel szemben állhatna a teherszállítás, ha lenne olyan. Valójában érthetetlen az ország vezetése, hogy miért a közúti közlekedést preferálják. Milliárdokat költenek autópályákra, miközben ezek költséget visznek és nem bevételt hoznak. Ha ezeknek az összegeknek csak töredékét fordítanák a vasút fejlesztésére, akkor az nyereségesen üzemelhetne, csökkenne a közúti balesetveszély, a környezetszennyezés, továbbá a szállítási költségek. Példaképpen csak annyit, hogy Románia kamionforgalmának jelentős része Magyarországon halad keresztül, de ebből semmi haszna az országnak. A tranzit kamionforgalmat kötelezően vasútra kellene átterelni, csakhogy ez a közúti lobbinak nem tetszik Pedig az országnak egyértelműen ez lenne az érdeke! A vasutat fejleszteni kell és nem leépíteni, mert a vasúti közlekedés olcsó, biztonságos és környezetkímélő.

M. Laci · http://palferi.blog.hu 2009.07.11. 21:47:21

@buszfan:

ez annyira közismert példa (veszteséges vonalak bezárását követően kialakuló új költségszerkezetben a megmaradt vonalak közül olyanok is veszteségesek lesznek, amelyek korábban nyereségesek voltak), hogy még a foximaxin is tanították.

hagymásbab85 2009.07.11. 22:37:55

@Cselo:
Azért az kicsit erős volt, hogy az autópálya építések csak viszik a pénzt és nem hoznak hasznot. Ezt gondold át mégegyszer!:)
Amiben teljesen egyetértek, hogy a tranzit kamionforgalmat 100%-ban vasúton kellene lebonyolítani az országban. Akinek nem tetszik, mehet másfelé is. Hogy miért nem csinálják meg?? Mert a közúti lobbi óriási.
A MÁV soha nem lesz nyereséges, de csökkenteni lehetne (és kellene is!!) a veszteségeit (ami ugye az állampolgár vesztesége). Én mint laikus úgy gondolom, 60-80km távolság felett már bőven versenyképes lehetne a busz, 80-100km felett pedig a személygépjármű közlekedéssel. Ehhez "csak" annyit kéne megtenni, hogy növeljük a komfortot, megszüntetjük a minden bokorban és megállóhelyen való dekkolást és építünk normális vasúti pályát, hogy gyorsítsuk azt a nyavajás szerelvényt. A frekventáltabb helyekre, és a turisták által látogatottabb területekre pedig főidényben lehetne biztosítani a vasúti közlekedést. Hosszabb távon igenis lehet jövője a vasúti személyszállításnak. Amíg busszal időben előbb érünk, vagy autóval olcsóbban jutunk el valahová, addig hiába várjuk a vasút fellendülését, mert csak a megszállottak, vagy a kedvezményeiket igénybe vevő emberek fogják használni a vasutat.

zgabi 2009.07.11. 22:37:56

A vasúti személyforgalom a világon mindenütt veszteséges, az áruforgalom viszont a legtöbb helyen - így nálunk is- nyereséget termel. A személyforgalom veszteségeit mindenütt az állam állja, ez nálunk is szükségszerű. Azokon a mellékvonalakon, ahol egy 50 főt befogadni képes busszal is ki lehet elégíteni a tömegközlekedési igényeket, ott valóban le kell állítani a vasutat, de teljesen. A nagy forgalmú vonalakon viszont sűríteni kellene a járatokat, és javítani a szolgáltatás minőségét, ugyanakkor meg leállítani a VOLÁNBUSZ tevékenységét, vagy, nem támogatni a nagy távolságú buszközlekedést egyetlen fillérrel sem. Mert nem normális, hogy Miskolcról-Budapestre, ugyanannyi busz indul naponta, mint vonat, s mind a kettő kap állami dotációt. Egy fillér támogatást sem szabadna adni az itt közlekedő buszok utasainak, vegyék meg piaci áron a jegyet, vagy utazzanak vonattal. Hamar leállna ez az értelmetlen buszközlekedés, ezen a vonalon. Ellenpélda is van: Nyíregyháza-Nyírbátor között a 40 km-es távot a vonat 1,5 óra alatt teszi meg, annyi utassal , amennyit egy busz is el tudna szállítani. Azonnal le kellene állítani ott a vasúti közlekedést, mert 1 busz, 2 sofőrrel is ki tudja elégíteni a tömegközlekedési igényeket. Ez csak 2 példa volt, egy ( jól írom: 1 ) jó közlekedési szakember, 1 év alatt az egész országot át tudná vizsgálni, s javaslatot tudna tenni, hol maradjon a vonat, s hol legyen helyette busz. De amíg politikai érdekek is vezérlik a párhuzamos közlekedést, addig 100 milliárdokat fogunk minden évben kidobni az ablakon, ehhez képest a MÁV-nál megtakarítani kívánt 40 milliárd, csekély összeg.kívánt

Kalmár 2009.07.11. 23:10:45

Meg is lepne ha valami működne ebben az országban.
Tolvaj, hozzánemértő vezetők mindenhol.
Kellene egy szép nagy börtönt építeni az államot megkárosító közszolgáknak.
Kőtörés, mocsárban sín fektetés, stb.

Tímár Mihály 2009.07.11. 23:31:03

Svájcban is ez volt a dilemma 30 éve. Ők úgy döntöttek, hogy fejlesztik a tömegközlekedést és ütemes menetrendet csinálnak mindenhol. Meg is lett az eredménye: a svájci tömegközlekedés a világon az egyik (ha nem a) legjobb. Ezért az emberek szeretik és használják a tömegközlekedést. Így elég egy családban egy autó, sőt van, ahol egy sincs. A jó tömegközlekedés mellett felesleges.

A tranzit teherforgalmat meg magas útdíjakkal kényszerítik vonatra, így a kamionok nagyobb része sínen utazik az Alpokon (és Svájcon) át.

Szerintem elég lenne egy véletlenül kiválasztott Svájci baktert szerződtetni MÁV-vezérnek. Valószínűleg bármelyik svájci bakter vagy mozdonyvezető többet ért a modern vasúthoz, mint a jelenlegi vezetés.

Azt azért meg kell hagyni, hogy a vasút sorsa nem a MÁV vezérkarában dől el, hanem a politikusoknál. Azok meg még sokkal kevesebbet értenek a vasúthoz, mint a MÁV-vezérek. Megérné minden politikusnak fizetni egy repülőjegyet Svájcba, hogy lássanak működő tömegközlekedést. Vagy egy ICE-jegyet Németországba, vagy egy TGV-jegyet Franciaországba. Kiderülne, hogy nem feltétlenül az A8-as az egyetlen közlekedési eszköz a világon.

átlátó 2009.07.12. 01:46:23

A vasút fontos. És már a Keleti-Westbahnhof között érezni azt, amit a vasút tud(na). A vasútról döntéseket hozó Kókahelikopter féle izé politikusok és Máv.vezérek a vasútról semmit se tudnak. Megismétlem, semmit se tudnak.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.07.12. 01:47:07

@zgabi: A vasúti személyforgalom a világon mindenhol vesztességes? Éééérdekes, mondjuk elég sokan ennek az ellentétét mondják Obama tervezett vasútépítése kapcsán, és azzal a ténnyel, hogy a nagysebességű vasúti közlekedés általában nyereséges nem nagyon mernek vitatkozni az ellenzők sem.

Az előváros, a rövid távon közlekedő személyvonat, stb. mindenhol vesztességes. Ezért nem az elővárosra kéne a MÁVnak koncentrálnia. Az ugyanis sohasem lesz egy normális szolgáltatás alapja.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.07.12. 05:50:02

@átlátó: Én is pont ezt a példát akartam felhozni. Bécsbe 13 euróért elvisz az eurocity (még csak nem is Railjet vagy más huncutság) 3 óra alatt, lehet hogy kocsival kicsit gyorsabb, viszont ha Bécsbe csak azért megyek mert onnan indul a repülőm Párizsba (mert valamiért a fapadosoknál Bécsből még vonatjeggyel együtt is jobban megéri mint ferihegyi indulással) akkor mi a francnak őriztessem ott az autót. Ha a Balatonra is ilyen lenne a vasút színvonala, akkor a tököm se ülne autóba hogy aztán vasárnap este szophassak a Budaőrsin befelé, inkább bedobok két sört, feltekerem a hangerőt az MP3-mon és kényelmesen hátradőlök. Ha Bécsbe megy ez, akkor másfelé miért nem?

Sabes 2009.07.12. 06:12:24

és ott vannak a spanyolok... www.renfe.es/ Madrid-Sevilla több mint ötszáz km, és három és fél óra alatt megteszik vonattal... Obama a tervezett vasútépítés kapcsán meglátogatta a spanyol vasutat, és tanácsot kért tőlük.www.peacetakescourage.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=10565
Pontos, gyors,tiszta, kényelmes, rádiót hallgatsz, tv-t nézel angolul, spanyol felirattal (mert fontos, hogy az emberek megtanuljanak egy másik nyelvet) és közben nézed, hogy szaladnak az olajfák :)
nincsenek kalauzok, mert jegy nélkül nem lehet felszállni a vonatra, nincsenek ellenőrök, a vonat zárt pályán közlekedik, néhol 300 km-es sebességgel...

Dzsok 2009.07.12. 07:29:49

@Cselo: Azért építenek autópályát inkább dupla áron mert az autópálya mögött sokkal nagyobb lobbi van magyarországon mint bárhol középeurópában. A pártfinanszírozáshoz pedig jól lopható, minél nagyobb értékű projektek kellenek.

Nyugateurópában a közlekedésfejlesztésre fordított pénzek kb. 50-55%-a megy a vasútra a közúti beruházások aránya 22-25%.

Magyarországon 1996-2010 között a befektetett források 20% ment a vasútra, kb. 80% közútra.

A közvetlen régiós szomszédaink közül ugyanebben az időszakban Szlovákia 2X annyit költ (kisebb) vasútra mint Magyarország, Csehország pedig kb. 4,5X annyit.

Magyarországon a jelenlegi megszorítások nem érintik pl. az igen gazdaságosan épülő Pécsi autópályát, nem vizsgálja senki a völgyhidat, az MTV székház elherdálását és a 40év alatt 140 milliárdot kiszóró szerződést, a 9 milliárdos kormányzati negyedünket, a 4-es metró állomáskiosztásával elpazarolt 10 milliárdokat.

Nálunk a közösségi közlekedés BKV és MÁV leépítése a sláger.

Érdemes elolvasni a vasútfinanszírozásról a Tömpe Istvánnal készült interjút:
www.nif.hu/sajto_docs/9.02.02_sajtoszemle.doc

Kivlov 2009.07.12. 07:54:56

Ki kéne rúgni egy csomó naplopó aktatologatót a MÁV-székházakból. Kezdetnek.

redriot77 2009.07.12. 08:02:15

@Cselo: volt, de a MÁV Cargot ha jól tudom elmutyizták az osztrákoknak.

Egyébként kár izgulni a leépítés miatt, a hétfői híradóban már benne lesz a nagyfejű Gaskó, ahogy remegő tokával bejelenti, újraindítja a sztrájkot.

GáborGábor 2009.07.12. 08:06:29

@Dzsok: "A közvetlen régiós szomszédaink közül ugyanebben az időszakban Szlovákia 2X annyit költ (kisebb) vasútra mint Magyarország, Csehország pedig kb. 4,5X annyit."

Azt elmondanád, hogy miből költsünk 2-4,5x annyit a vasútra, mint most?

Nyugdíjat ne fizessünk, a kórházakat zárjuk be, vagy csak 8 általánosig legyen ingyenes az oktatás?

Ezek "kicsit" fontosabbnak tűnnek nekem, mint az, hogy 80-al, vagy 120-al megy a vonat...

Kivlov 2009.07.12. 08:25:17

@GáborGábor: Maximáljuk a nyugdíjakat (pláne 40-50 éveseknél!), szüntessük meg minimum az utazási kedvezmények felét, csökkentsük a parlament létszámát, képviselőség-polgármesterség összeférhetetlensége, közmunka nélkül nincs segély, állami szektor "intézményeinek" felülvizsgálata => kamuhivatalok megszüntetése...

Dzsok 2009.07.12. 08:45:18

@GáborGábor: A politikusok nagyon jó PR kampányt futtattak az elmúlt sok évben a vasút ellen. Gyakorlatilag ma már az ország minden problémájáért a Szlovák vagy Cseh vasútnál kevesebb forrásból gazdálkodó MÁV a felelős.

-Ahogy írtam rengeteg terület van ahol két marokkal szórják a pénzt jelenleg is. Ilyen az autópályaépítés is, az itteni korrupció visszafogása önmagában elég lenne:
www.hirszerzo.hu/cikk.az_autopalya-epites_muveszete.74318.html
Lásd még ÁSZ jelentések.
Ha neked ennyire fáj a MÁV 20% forrása, akor az autópályákra kiszórt 80% sorsa hogy hogy nem izgat? Ja hogy arról nem hallottál PR. uszítószövegeket egyik politikustól sem. :)

-A hsz-edből lejön, hogy úgy értelmezed 2,5-4X annyit kellene költeni vasútra mint most. Nem, nem ezt írtam. Beruházásra, pályafelújításra, vagonokra, mozdonyokra kellene ennyivel többet költeni, pl. úgy hogy magyarország biztosítja az EU fejlesztések 15-20%-os önrészét a maradék 85%.ot az EU állja. 2007-2013-as EU fejlesztési időszakban eddig összesen 2-3 ilyen projekt előkészítése közeledik a befejezéshez. Legalább 10-12-nél kéne tartanunk, csak a 2-3 hónaponként cserélődő "közlekedési" álminiszterek, az elszórt pénzek miatt nem igazán halad a munka. :)
-Ugyanígy a vasút racionalizálása, mellékvonalak bezárása, nagyforgalmú vonalakon a járatok sűrítése, emberek elbocsátása is bennevan a pakliban.

Ezzel szemben a magyar program annyi, hogy 20% költséget 40 milliárdot elvonunk a MÁV-tól.
Az eddig is túlsúlyos autópályaépítésekből miért nem vonunk le akkor ugyanennyit vagy többet?

joszip 2009.07.12. 08:49:40

Sajnos minden post tanulsága az, hogy akik elgondolkodhatnának azon, amin itt agyalunk, azokat egy dolog érdekli: a hivatalos (és a "járulékos") fizetésük. Kedves nejem intézményvezető, száz felett van az alkalmazottainak a száma, a fizetése 130 nettó. Bónusz stb nincs. De nagyon sokat dolgozik, és végülis az hajtja, hogy apró lépésekkel de eléri a fejlődést az általa vezetett intézményben. Azt mondtam neki, hogy ha mindenhol így mennének a dolgok, nem is lenne olyan nagy válság, hiszen rengeteg pénzt lehetne átcsoportosítani, pld másnap már jött a hír, hogy a gödöllői rektor vagy mi évi 60 milliót keres. És ez csak egy. Ennyi pénzért persze, hogy az emberek nem változtatnak a szocialista berendezkedésen. Ha két évig kihúzzák, már fel is épült a villa.
Mindenhova lelkes szakembereket tennék 200ezerért, még örülnének is neki.

Rob67 2009.07.12. 08:50:42

@GáborGábor:

Én nem akarnám azt a látszatot kelteni veled szemben hogy bármelyik szegmenshez jól értek. Oktatás, közlekedésfejlesztés, nyugdíjpolitika.
De amit ebben a pár sorban előadtál elég siralmas keresztmetszet.
Úgy gondolom talán jobban átcsoportosított, átgondoltabb fejlesztési tervekkel azért a nálad leírtak egy komoly része elkerülhető lenne.
Ha a közútfejlesztés egy része a vasútfejlesztésre menne el, az emiatt képződő többletbevétel okán pedig a MÁV szorulna jelentősen kevesebb állami támogatásra, akkor talán nem maradna el a nyudgdíj sem és az oktatás sem szenvedne hiányt.
Ez üzeneted lényege részemre továbbra is az, a baloldal képtelen bármely gazdaságpolitikai kérédésrenormálisan reagálni, a jobboldal pedig ezt kihasználva kampánylózung monológokkal és demagógiával táplálja az emiatt kiéhezett tömegeket.
Az a baj, hogy elég a társadlom ahelyet hogy lerázná ezt a kétoldali baromságot, inkább betagolódik.
Így pedig marad a Máv probléma is.
Gondolom az éves állami támogatás egy jó része átalakítható párttámogatássá.
Ahogyan persze a közúti fejlesztés, építás egy része is elcsúszthat, és el is csúszik valahol.
Ez pártsemleges dolog. Ez politika, ahol az igazmondás nem a legfőbb tulajdonságok közé tartozik.

Dzsok 2009.07.12. 08:55:02

Igazából szerintem a politika sikere a 40 milliárdos MÁV elvonás kiharcolása az IMF-től. Hiszen itt van egy teljesen eladósodott ország ahol, a pártkasszákat feltöltő autópályaberuházásokhoz egyáltalán nem kell hozzányúlni. Ez önmagában óriási siker nekik. Építhetjük tovább egymástól 250m-re a méregdrága 4-es metró megállókat, úgy hogy 3-4 villamos köti össze a két megállót. :)

Folyhat tovább a pazarlás, cerébe csak a közösségi közlekedést kell mégjobban leépíteni. Ez aztán az EU konform program. :D

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.07.12. 11:00:06

@GáborGábor: Onnan, hogy az autópályát nem kell kétszer annyi pénzért építeni mint a világon máshol, ezzel a közútra költött pénzek aránya minden érdemi áldozat (ha a pártkasszát, kitömött zsebet nem nevezed annak) a jelenlegi 80% helyett csak 30-40%ot vihet el a közlekedésfejlesztésre szánt pénzből. A vasút pedig 20% helyett 60%ot kapthat mint a világon máshol.

Mivel közlekedés terén nagyon le vagyunk maradva, ezért a káros támogatási rendszerek megszüntetése (pl. tandíjmentesség, lakástámogatás, stb) kapcsán felszabaduló összeg egy arányos részét közlekedésfejlesztésre kell fordítani.

A fővárosi óriásberuházások egy jelentős része szintén pazarló, onnan pár milliárdot át lehetne csoportosítani a fővárosban a vasúti közlekedés fejlesztésére.

A helyi adók, idegenforgalmi adók, stb. egy adott százalékát az önkormányzatoknak arra kellene fordítani, hogy ők is megrendelőként jelenjenek meg a vasútnál...

A felesleges bürokrácia leépítésénél mgtakarított pénz vasútfejlesztésre fordítható. Akár úgy is, hogy a leépített létszám jelentős részét a vasút alkalmazhatja.