Már a reform is késik. Nem sikerült a nagy bravúr: két hét alatt összerakni a nagy vasútreform terveit. A feladat az, hogy 40 milliárdos megtakarítást érjenek el a közösségi közlekedésben, de a kánikulában hiába izzadnak a szakértők, még nem találták meg a tökéletes megoldást.
Egyre inkább kezdek hinni a valódi, eredeti feladat megoldhatatlanságában. A 40 milliárdot valószínűleg ki lehetne venni a vasútból, akár csak a működés hatékonyabbá tételével, és felesleges vagyonelemek eladásával. Nincs azonban olyan ember, aki ezt végre tudná hajtani. A vasutasok nem érdekeltek a hatékonyság növelésében. Már régóta bevált recept a MÁV-nál az, hogy a költségcsökkentési intézkedéseket a szolgáltatás rontásával képzelik el. Ez aztán társadalmi elégedetlenséget szül, és a kormány elbizonytalanodik. A vasúti középvezetőket pedig nem tudom, hogyan lehetne hatékonyságnövelő intézkedésekre rábírni. A vasutasok ilyenkor összetartanak, és lerázzák a nyakukból a kívülről föléjük ültetett menedzsmentet.
A másik út, a közösségi közlekedési rendszer átalakítása egy integrált, busz-vonat kombinált rendszerré, szintén nehezen és lassan járható. Rengeteg tervezési és kutatási és egyeztetési feladatot kell elvégezni ahhoz, hogy valódi integrált rendszer épüljön ki. Ez a decemberi menetrendváltásig már nem kivitelezhető. A vasúti alapstruktúra megvan, de a volánosoknak nincs abban gyakorlata, hogy ilyen rövid idő alatt jelentősebb módosításokat vigyenek véghez. A végrehajtás a gyakorlatban komoly nehézségekbe ütközne.
Egyetlen reális lehetőség van még: újabb MÁV leányvállalatok és egyéb vagyonelemek gyors eladása - tűzoltásként. Ez egy bevételnövelő intézkedés. A költségcsökkentést a kormány valószínűleg el fogja kezdeni, de befejezni biztosan nem marad ideje.
Amikor tehát a KDNP kiabál, hogy ezek itt eladják a családi ezüstöt, akkor nem téved. Ha a kormány tényleg mindenáron meg akarja takarítani a 40 milliárdot, a jelentős részét most csak egy gyors kiárusítással tudja előteremteni.
Engem ebből az érdekel a legjobban, hogy a végén a vasút, mint szolgáltatás hogy jön ki ebből a helyzetből. Meggyengül-e úgy, hogy még a mai utasszám visszaállítása is óriási erőfeszítést igényel...