Valós információ alig kerül napvilágra, és az ígérgetett országos menetrendről sem tudni még semmit. Közben kapkodó munka zajlik a háttérben - sejtésem szerint. Ijesztő ötlet, hogy a várható alulfinanszírozottság miatt jelentős hitelt akarnak felvetetni a MÁV-val. Visszatérhet hát akorábbi több évtizedes gyakorlat, amikor is működési hiteleket vett fel a vasúttársaság, amelyeket aztán nem tudott visszafizetni, csak tolta maga előtt, amíg a kormány meg nem mentette a céget.
Az elmúlt időszakban beindult a GYSEV. Mivel kisebb, átláthatóbbnak tűnő cégről van szó, amelynek imázsa jobb a MÁV-énál, most a döglődő MÁV helyett ajánlkoznak. A sajtó arról cikkezett, hogy MÁV-os vonalakat vennének át. A MÁV-ot útálni kell - ez egy egyszeri újságíró első gondolata. Ez az előítélet még a Napi Gazdaságnál is él, sikerült a lapnak az alábbi címmel kijönnie: "A GYSEV-nek megéri, ami a MÁV-nak nem". Hogy a GYSEV hatékonyabb-e a MÁV-nál azt szerintem ebben az országban senki sem tudja. A kisebbik állami vasúttársaság most inkább csak jó fiút játssza el, azt mondja, amit a politika és a nép hallani akar. Egyiknek hatékonyságot, rugalmasságot, a másiknak tovább működő mellékvonalakat ígér. Cserébe persze jókora állami támogatást kér, de ez az apróság valahogy elsikkad. Az mindenesetre tanulságos, hogy a kormányzatnak sikerült odáig züllesztenie egyik saját vasúttársaságát, hogy már ő maga sem szereti, és a másik társasága még talán neki is jobban tetszik.
A MÁV és a kormányzat közötti kaotikus viszont mutatja, hogy már sokadszorra olvansi híreket arról, hogy Heinczinger Istvánt, a verérigazgatót ki akarják rúgni. A menedzsment és a kormány véleménye nem egyezik a reform gyakorlati lépéseiről, ezért állítólag mások is repülnek majd.
Az elmúlt hetekben a vasútreform megtorpanni látszott. A nagy vonalbezárási lendület alábbhagyott, hiszen lassan kiderül, hogy ezzel nem lehet sokat spórolni, és a végrehajtást is hátráltatja minden érintett. Más megtakarítási ötlet azonban nem igazán jutott megvalósítási fázisba. A vasútügyben tapasztalható gyanús csend oka valószínűleg az, hogy a várt eredménnyel a tervezett lépések nem kecsegtetnek, a végrehajtók pedig berzenkednek.
Kedvenc mondatom az elmúlt két hétből Berényi János szájából hangzott el. A Magyar Vasúti Egyesülés elnöke azt mondta: "Hagyja a kormány a vasút átalakítását a következő kormányra, ha az elmúlt két ciklus alatt nem nyúlt a MÁV-hoz, most pedig már nincs elég ideje".