HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Nem megszüntetik, hanem gyártják a párhuzamosságot

2009.10.14. 22:58 vonat blog

Nagy dérrel-dúrral hirdeti a kormány, hogy attól lesz olcsóbb a közösségi közlekedés, ha nem megy majd párhuzamosan a vonat meg a busz. Eközben expresszbuszokat terveznek a vasúttal párhuzamosan, állami támogatással, állami megrendeléssel.

Állami költségtérítést kapnak ugyanis a Volán társaságok a fővárosból Egerbe, Salgótarjánba, Szekszárdra és Hódmezővásárhelyre közlekedő járatok esetében. Ugyancsak az autóbuszos közszolgáltatást kívánja a tárca előtérbe helyezni olyan városokban – például Pápa –, amelyek távol esnek az országos jelentőségű vasúthálózattól.

Forrás: A falurombolás újabb lépései, Magyar Hírlap, 2009. 10. 07.

Nézzük sorban, mit akar a buszos lobbi:

Egerbe óránként el lehet jutni vonattal úgy, hogy intercityről átszállunk a személyvonatra, kétóránként pedig közvetlen gyorsvonat is megy. A vasúti kapcsolat nem tökéletes, hosszú a közvetlen vonat menetideje, gyakoriak a késések, kényelmetlen az átszállás, drága az IC-re a helyjegy, ronda öreg kocsikkal jár a gyorsvonat. Lenne tehát mit javítani rajta, de azért talán válság idején nem az a legsürgetőbb feladat, hogy megszorítás gyanánt a vasúttal párhuzamos buszközlekedést előtérbe helyezze az állam. Ez így senkinek sem jó. A vonaton nincs elég utas, de a Budapest - Miskolc vonalat senki sem akarja megszüntetni. A Füzesabony - Eger szárnyvonal sincs veszélyben. A vonatok járni fognak tehát szép nagy állami támogatással, mellette pedig majd megy a busz - további állami támogatással.

Salgótarján esete nehezebb. A vasutat hagyták annyira tönkremenni, hogy egyáltalán nem versenyképes a busszal. Bezárni viszont nem fogják, így itt is marad az értelmetlen helyzet: a leromlott vonalon megy a személyvonat, mellette pedig az expresszbusz. A vasutat itt azonban tízmilliárdokért fejleszteni kellene, hogy ne legyen szükség buszra.

Szekszárd közlekedési helyzete viszont egyértelműen a szaktárca alkalmatlanságát mutatja. Minden idők legrosszabb vasúti menetrendjét rendelte meg a vasúttól az állam a szekszárdi vonalon. Utas alig van. Pedig a pálya jó állapotú, menetideje versenyképes lehetne. Közben tízmilliárdokért épül az M6-os presztízsberuházás. Itt egyszerűen csak egy jobb vasúti menetrendet kellene bevezetni, és nem is lenne szükség buszra. Ennek ellenére a tárca a buszt preferálja, de közben a vasutat is megtartják.

Hódmezővásárhelyre ma el lehet jutni vonattal, átszállással Szeged vagy Szolnok - Szentes felé. Reggel közvetlen vonat is indul Pestre. A minisztérium által tervezett több közvetlen busz jó dolog, de az utasok egy része biztosan a vasúttól pártol majd el. Ezáltal a vasút bevételei csökkennek, miközben költségei változatlanok maradnak. Egy-egy ilyen buszos ötlet mindig a vasúttól vesz el néhány utast, és így a vasútnak adandó állami támogatás összegét növeli.

Pápa esete egyenesen nevetséges. Pápán keresztül megy egy vasúti fővonal, amelyet európai uniós pénzből akar Magyarország fejleszteni. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő honlapján olvasható, hogy Győr - Pápa - Celldömölk - Boba vasútvonal korszerűsítése a Közlekedési Operatív Program keretében valósul meg. Eddig az előkészítésre 840 millió forintot költöttek. Nos, ha a közlekedési kormányzat itt inkább buszokat akar, akkor minek is újítjuk fel sok pénzért a vasutat? Jelenleg is van 5 közvetlen vonat Pápáról Budapestre, akkor miért esne Pápa távol az országos hálózattól? Vagy valaki úgy definiálta az országos vasúti hálózatot, hogy Eger, Szekszárd, Pápa direkt távol essen tőle?

Összefoglalva aggályaimat: Az jó, hogy buszos közlekedést fejlesztik, de ha párhuzamos vasút is fut, akkor a vonatok kihasználtsága óhatatlanul romlik, miközben a vasúti költségek csökkentésére a fenti városok esetében nincs mód. Azért nincs, mert egyéb viszonylatok kiszolgálása miatt a vasút ugyanúgy közlekedik majd tovább, csak egy kicsit kevesebb utassal. Talán csak nem ez a bújtatott cél?

1 komment

Címkék: szekszárd kormány menetrend költségvetés intercity megrendelő finanszírozás megtakarítás mellékvonal közszolgáltatás gazdaságosság párhuzamosság helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr891450931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

spag · http://railzone.nl 2009.11.11. 15:19:39

Egerbe a közvetlen vonat nem FLIRT? Vagy csak hétvégén?

Egyébként jó összefoglaló, és nagyon szomorú.

Ennél kevésbé nem lehet érteni a vasút fix és változó költségeit (ti. egy vasútnak akkor van esélye a gazdaságos működésre, ha maximális kapacitáson üzemel). Persze a buszos lobbi készségesen segít nem érteni, az is bizonyos.

Gyakorlatilag bármi más tetszőleges intézkedés kevesebbet ártana a magyar vasútnak mint a járatritkítás nem nullára.

Megtakarítás pedig ebből még nulla járattal sem keletkezne, mivel nem tudnak senkit elbocsátani, a vízfejből meg nem is akarnak.