HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Ízekre szedik az ál-vasútreformot

2009.11.02. 22:23 vonat blog

Olyan gyorsan és látványosan változik a vasút körül minden, hogy már saját írásokkal nem győzöm. Büszke lennék magamra, ha ilyen részletesen tudnék írni a vasútreformról, mint az itf.hu-n olvasható. Nehéz olvasmány, én is csak átfutni tudtam. A Hónig-Antali-féle ál-vasútreformról igyekszik lerántani a leplet. Néhány szemelvény azoknak, akiknek nincs kedvük elolvasni a hosszú eredetit:

A mai magyar viszonyok között a busz-vonat verseny azonban a vasút támogatásigényét növeli, hiszen mindenképpen utasokat visz el a vasúttól, ez pedig a vasúti bevételeket csökkenti, a költségek pedig ettől nem csökkennek.

Európa számos országában rájöttek ezekre az összefüggésekre, és az egyetlen józan megoldást választották: a vasúti gerincvonalakon legalább órás ütemű menetrend szerint járnak a vonatok, és ezekre ráhordó busz- és vonatjáratokat indítanak. Így nincs párhuzamosság, ugyanazzal az eszközparkkal jóval több utas, magasabb színvonalon kiszolgálható. Miért nem természetes hazánkban az, hogy a buszjáratok a vasúti csomópontokra hordjanak rá? A válasz az egyes volánvállalatok számára kötelezően előírt nullszaldós üzleti tervében van. (...) arra vannak kényszerítve, hogy bármilyen áron utasokat szerezzenek (pl. vasúti utasokat), nem törődve a nemzetgazdaságossági eredménnyel.

Ha egy viszonylaton az állam valamilyen okból fenntart egy vasútvonalat, akkor a költségek szempontjából szinte teljesen mindegy, hogy hány vonat, s a vonatokat hány utas használja. A bevételek szempontjából viszont nagyon nem mindegy a vonalat használó utasok száma.

Ajánlott olvasmány még a Hírszerző összeállítása, amely már egyenesen azt állítja, a vonalbezárásokkal drágább lesz a vasút. Ez a hír végigfutott több médiumon, szerette a sajtó. Részlet:

[2007-ben] A vonalak felfüggesztésével a MÁV akkor egymilliárd forintos megtakarítást ért el. Azonban ebből az eredményből nem vonták ki a lopáskárokat és az őrzés-védelem költségeit. Vagyis, az akkori megtakarítások gyakorlatilag nem jelentettek megtakarítást - állítja Szép Béla, az MSZP országgyűlési képviselője.

Azért az mindenképp figyelemre méltó, hogy Szép a sokadik MSZP-s, aki keményen támadja az előkészítetlen vasútbezárást. Izgatottan várjuk a szappanopera következő részét.

13 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr801494383

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: MÁV helyett európai vasutat! 2009.11.20. 14:33:37

Számtalan sebből vérzik a mai magyar vasút, aminek talán a legnagyobb ellensége - a féltudású politikusokon kívül - maga a MÁV, amely cég ma nem jelent mást, mint átláthatatlan mutyitengert, több tucat, végsősoron az állam vérét szívó leányvállalatot, ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

combo 2009.11.03. 00:26:38

Jókat derülök az ilyen mondatokon: "akkor a költségek szempontjából szinte teljesen mindegy, hogy hány vonat, s a vonatokat hány utas használja".

Ez qrvajó gyerekek, akkor én még rendelnék éjszakai (3:00-kor induló) szellemvonalakat minden vonalra. Azt tanultam fizikából, hogy a száz tonna körüli dízellel húzott vonatok levegővel mennek.

Továbbá komolytalan minden olyan írás, amely a Budapest-Nagykanizsa, Budapest-Zalaegerszeg párhuzamossággal példálózik. Mindkét irányba egy teljes órát ver időben a vonatra a busz. Megjegyzem, hogy itt van annyi utas, hogy a buszozás nyereséges. Persze, ostorral át lehet őket kényszeríteni vonatra, azt meg legnagyobb lelki nyugalommal nézni, hogy néhány vonat 5-10 utas kedvéért zötyög. Igen, ez lenne az európai közlekedési reform. Továbbá az is csúsztatás (vagy hiányos ismeret), hogy csak Győr felé húznak ki buszokat. Ez nem igaz, tessék felmenni a minisztérium honlapjára, Miskolc és Nyíregyháza felé is húznak, új pécsi buszt nem engedélyeznek az M6-oson (pedig a MÁV pénteken illetve vasárnap nem áll éppen a helyzet magaslatán Pécs felé IC-helyjegyek tekintetében).

"Miért nem természetes hazánkban az, hogy a buszjáratok a vasúti csomópontokra hordjanak rá?"
Előbb tessék összevont internetes MÁV-volán menetrendet csinálni, addig semmi értelme nincs összehangolni a buszt meg a vonatot, ugyanis amíg nincs olyan netes menetrend, ami elém dobja Kaposvár-Szeged bepötyögése után a bajai vonat-busz átszállást, addig a fene megette az egészet.

Káposztakukac 2009.11.03. 00:52:18

"Miért nem természetes hazánkban az, hogy a buszjáratok a vasúti csomópontokra hordjanak rá?"

Miért, a megszünő (szellem)mellékvonalak helyett járó buszok a semmiből a semmibe mennének? minimum az egyik végállomáson csatlakoznak egy gerincvonalhoz.

2009.11.03. 01:16:57

@combo: "Ez qrvajó gyerekek, akkor én még rendelnék éjszakai (3:00-kor induló) szellemvonalakat minden vonalra.."

pedig ez így igaz...egy könnyűszerkezetes korszerű motorvonattal való személyszállítás költsége nem sokkal több a buszos költségnél, a tehervonat pedig bármikor megy, bevétel. egy vasútvonal igazi költsége az infrastruktúra üzemeltetése és karbantartása!!!!!!!

"Budapest-Nagykanizsa.." hja, példát kiragadni lehet, azt hiszem még van a Bp-Lenti..s többet nem is találsz e kis országban... bár azért a Bp-Nagykanizsában nem lennék biztos.. ha a volán betartaná a pihenőket meg a 90km/h-t,és a vasútvonalban lévő potenciált is belevennénk (IC-vel 140-160km/h is lehetne)..hát nem tudom..és akkor komfortról és járulékos szolgáltatásokról nem beszéltünk.

az "ostornak" én inkább - mondjuk az esztergomi vasútvonal esetében az új Siemens Desiro motorvonatokat nevezném... megtöbbszöröződött a forgalom,az emberek szeretik, a kocsijukat cserélték le sokan, sőt...a közeljövőben nagy fejlesztéseket fognak itt eszközölni.
szóval nem kell itt semmi kényszer, elég lenne mai járműveket venni, kicsit pályát karbantartani-fejleszteni és csinálni egységes buszos-vonatos koncepciót.

igen, járnak Miskolc és Nyíregyházára is buszok..a főváros és az említett nagyvárosok közötti teljes utasforgalom kb. 5%-at adják, a vasút a 95%-ot...az M3 így is csúcsterhelésen van, nyilván fasza lenne további buszok beállítása!nekem inkább az az ötletem, hogy új buszok helyett új vasúti kocsikat kellene venni, hogy az emberek tudjanak vonatra ülni,s ne fogyjanak el már csüt-ön a vasárnapi IC jegyek...mert azt már nehéz nem észre venni, hogy a magyar viszonyok közt nagy városokból a fővárosba 3-4 kocsis IC-k, s 5-6 kocsis gyorsvonatok közlekednek...ez viccnek is rossz!!!

"Előbb tessék összevont internetes MÁV.."
de!van értelme,sőt, odáig megyek, hogy a rohadt volán ne direkt a vonat érkezésének időpontjában indítsa el a buszait a vidék felé, hogy az utas a vonatról leszállva lássa elhúzni kedvenc buszocskáját, s kelljen neki várni türelmesen 1,5 órát a következőre, hogy aztán azt mondja , legközelebb busszal megyek, még ha mindig késik, meghánytat és 2x annyi ideig megy is...

"néhány vonat 5-10 utas kedvéért zötyög..."
erről is tudnék mesélni! ma olyan menetrend van sok felé..szándékosan!!minisztériumi nyomásra,mert a régi jót csak szándékosan lehet szarrá tenni, direkt el van cseszve a csatlakozás!!!!
/ha nem hiszed, nézd meg a debreceni nagyállomás menetrendjét..a mellékvonalakra rendszerint hamarabb elindulnak a vonatok, mint hogy felől beérkezzenek a gyorsok, van amelyik az állomás bejáratánál húz el egymás mellett...más kérdés, hogy egyes emberek "fejvesztés" kockázatásával rendre kicsit késve indítják el ezeket,megvárva a csatlakozást../

másrészt hallottam történeteket és ismerek is olyanokat akikkel csináltatták ezeket az utasszámlálásokat..na ott volt csak csúsztatás!

az a baj, hogy kicsit utána kellene járni-olvasni-kérdezni dolgoknak.nem annyira bonyolult!
persze ha te volán-lobbista vagy, az már más ügy,akkor nehéz lenne a benzingőztől eltántorítani...mindenesetre én még inkább a kézihajtányra szavazok mint a csoda "king longos volánra", na az az igazi gáz...

2009.11.03. 01:34:17

@Káposztakukac: nem..a volán ma buszpályaudvartól buszpályaudvarig indít általában járatot, s az nem esik egybe, csak néha a vasútállomással, megállóval, azokat általában csak érintik,de ma már nem kötelezi őket semmi, csak a helyi lobbi, hogy csatlakozást biztosítsanak, s hát, valljuk meg, ezzel sokszor vissza is élnek...

sajnálom, hogy egyáltalán felmerül a vasút-busz rivalizálás és vita..ennek a két ágazatnak egymást kiszolgálva, összefonódva kellene az "autós-őrület" minden káros jelensége ellen dolgoznia.Éveket külföldön töltve-tapasztalva van egy 20 éves lemaradásunk, s sajnos a betonfejek vannak nálunk legfelül...

statez 2009.11.03. 03:22:48

Van itt reform, a fideszes körzetekben első lépcsőben megszüntetik a vasutat, másodikban pedig a buszjáratokat, harmadik lépcsőben beszántják az útjaikat, elkobozzák a biciklijeiket, és így nem tudják majd megközelíteni a szavazóhelyiségeiket. Eközben a szoci szavazók a "hegyek között, völgyek között zakatol a vonat, én a legszebb lányok közül téged választalak" című vidám prekádári dalt fújják Molnár Csaba jóvoltából...

beszélő 2009.11.03. 08:45:33

Természetesen a kormány amikor vasútbezárásról beszél, nem ismeri teljeskörűen a gazdasági összefüggések számadatait,mert akkor ilyen badarság eszébe sem jutna.
Amikor a németek Lipcse és Erfurt között új vasutat építenek, a franciák is komoly vasútfejlesztést hajtanak végre, akkor nálunk a politikusok az ellenkező irányba menetelnek és igyekeznek a XIX. századi szintre süllyeszteni az országot.
A vidék felszámolásáról "falurombolásról" a buszok által termelt káros-anyag kibocsájtásról (Levegő munkacsoport hol vagytok?)nem beszélve.
Hogyan lehetséges, hogy lusta semmihez nem értő a hazájuk érdekeit nem képviselő senkiházik vezetik az országot.
Kinek köszönhetjük ezt az ámokfutást.
A választások után sebészi módon kell ezeket a tumorokat eltávolítani a nemzet testéből a fertőződött környezettel együtt.

bodesco 2009.11.03. 09:25:30

> Amikor a németek Lipcse és Erfurt között új vasutat építenek...

Mondjuk a nemetek a bezarasokat mar evekkel ezelott megleptek. Az emlitett vonal Nürnbergtöl kezdve lesz kiepitve, en Nürnbergtöl eszakra lakom, ahol a fovonal keresztulhalad. Se szeri se szama a bezart szarnyvonalaknak, amik maximum muzeum-vasutkent, gozvontatassal uzemelnek, vagy eppen kerekparutat epitenek beloluk. (Ez is egy jopofa dolog amugy)
Szerintem ezt manapsag igy kell csinalni: a szarnyvonalakat bezarni, ahol a vonatok 60-nal, es 15 utassal kozlekednek, a fovonalakat pedig kiepiteni min. 200 km/h-ra, vagy jobb esetben 350-re, amint az Nürnberg Ingolstadt között törtent. (Bar ne legyunk telhetetlenek :) )

BTA 2009.11.03. 09:37:21

@chezcecherserge: kicsit sok sebből vérzik, amit írsz:
"egy vasútvonal igazi költsége az infrastruktúra üzemeltetése és karbantartás": ez így igaz. és ha egy mellékvonalon egy 18 fős kisbuszt elég indítani, akkor miért is fizessük ki a többmilliós (vagy tízmilliós) pft-költségeket?

"mindenesetre én még inkább a kézihajtányra szavazok mint a csoda "king longos volánra", na az az igazi gáz...": egyszer azt írod, hogy "példát kiragadni lehet", aztán te ugyanezt csinálod... vannak nagyon jó minőségben (kényelmes busszal, kedvező menetrenddel, akár a mávnál olcsóbban, stb.)szolgáltató busztársaságok is.

A "rohadt volán"-os megjegyzéshez: dolgozik volánnál nem egy rokonom, van némi rálátásom a dolgokra: amikor a menetrendeket kellene összehangolni, és a máv nem hajlandó a megállapodott időre előállni a javaslataival, hogy a helyi volán ahhoz igazíthassa a buszjáratait, így aztán a volán mond egy időpontot, a máv leszarja, és ebből az jön le, hogy a rohadt volán direkt rosszkor indítja a buszokat...

"új buszok helyett új vasúti kocsikat kellene venni, hogy az emberek tudjanak vonatra ülni..": bocs, de az elmúlt 20 évben miért nem folyt érdemi járműpark-rekonstrukció a mávnál? mire ment el az a sokszáz-milliárd forint (a jegybevételek mellett kapott támogatás), ha a szolgáltatás szar, a pálya szar, a vonatok szarok és koszosak???? Akkor árulja már el nekem valaki, hogy hol az a pénz????? Meddig tűrjük még el, hogy ez a fenektlen pénznyelő működik???

Metal_Storm 2009.11.03. 09:46:00

@chezcecherserge:

Szerintem te nem utaztál azon a vonalon még vonattal. Az elmúlt 20 évben csak csökkent a vonatok sebessége azon a vonalon. Sajnos bizony gyorsabban megy a busz, mint a vonat. Már Bp-Székesfehérvár viszonylatban is ráver 10 percet a busz a vonatra. (Nem a felújítás alatt, még előtte)

Komfortról és járulékos szolgáltatások?
Az ember annak örül, ha le tud ülni, ha nem ragad rá a vonatra. Az, hogy a menetidő szerint érkezzen meg egy állomásra most komfort, vagy járulékos szolgáltatás?

Ahogy látom a Volán menetrend alig változik az évek folyamán, a MÁV bűvöli folyamatosan. Most Fehérvárról nincs gyorsvonat 8 óra előtt. Fantasztikus élmény döcögni 90 percet, hogy beérjen az ember.

Az embereket nem érdekli, hogy mi megy a háttérben. Arra kíváncsi, hogy a pénzéért legalább a MÁV által vállalt menetidőt betartsa, hogy tájékoztassa minimálisan az utasait.

Szerettem vonatozni, addig, míg nem csináltak új, fantasztikus menetrendet. Ha napi szinten utaznál Déli-pályaudvar - Székesfehérvár - Siófok vonalon, rájönnél, hogy arra a vonatközlekedés szervezése gyerekcipőben jár.

combo 2009.11.03. 18:50:07

"ha a volán betartaná a pihenőket meg a 90km/h-t,és a vasútvonalban lévő potenciált is belevennénk (IC-vel 140-160km/h is lehetne)..hát nem tudom..és akkor komfortról és járulékos szolgáltatásokról nem beszéltünk."

Autópályán a busz mehet 100 km/h-val, amit be is tartanak, mert a buszok többsége le van szabályozva 100-nál. Illetve áll 10-15 percet egy autópályás pihenőben. Tessék utánaszámolni. Komfort? A Zala Volán szinte csupa Setrákat közlekedtet a budapesti vonalon, egy átlagos példány (van jobb is!!): hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Zala_Vol%C3%A1n_Setra_aut%C3%B3busza.jpg Wifi, internetes helyfoglalás van. Csókolom, lehet felzárkózni.

"minisztériumi nyomásra,mert a régi jót csak szándékosan lehet szarrá tenni, direkt el van cseszve a csatlakozás!!!!"
Jaj, hagyjuk már ezt az ostoba demagógiát, amit csak az vesz be, aki még vonatot sem látott. Kaposvár-Kecskemét vonat, 2 óránként ütemes menetrend (vagy az is szar?), és mondjuk Kárász-Köblény magasságában csak szökőévente lehet 10 utasnál többet detektálni.

"persze ha te volán-lobbista vagy, az már más ügy,akkor nehéz lenne a benzingőztől eltántorítani..."

Az nem benzin... Nem vagyok lobbista, de szeretem a volánt és a MÁV-ot is, és utazom is mindkettővel. Senki nem mondta, hogy mondjuk Szeged és Budapest között busszal oldjuk meg a közlekedést. De ne tessék már nekem bemagyarázni, hogy tulajdonképpen megéri 5-10 utas kedvéért 100 tonnákat járatni, mert marha komolytalan...

Ha már itt tartunk, írd már le légy szíves egy BzMot fogyasztását, hogy össze tudjam vetni egy busszal. Erre ugyanis egy "vasútlobbista" sem volt hajlandó eddig. (A te szavajárásodat használva.)

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.11.05. 23:07:34

@combo:
"Azt tanultam fizikából, hogy a száz tonna körüli dízellel húzott vonatok levegővel mennek."

Nem levegővel mennek. Egy korszerű villamos motorvonatnak viszont igen csekély a változóköltsége.

"Továbbá komolytalan minden olyan írás, amely a Budapest-Nagykanizsa, Budapest-Zalaegerszeg párhuzamossággal példálózik. Mindkét irányba egy teljes órát ver időben a vonatra a busz. Megjegyzem, hogy itt van annyi utas, hogy a buszozás nyereséges."

Mi legyen? Zárjuk be a vasutat? Szüntessük meg a buszt? Maradjon mindkettő, szükségszerűen alacsonyabb vasúti utasszám mellett?

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.11.05. 23:13:54

@combo:
"Csókolom, lehet felzárkózni."

Valóban fontos lenne a vasúti járműpark fejlesztése. Ha a MÁV-START korrekt közszolgáltatási költségtérítést kapna, bizonyára venne még Flirt-színvonalú vonatokat.

"Kaposvár-Kecskemét vonat, 2 óránként ütemes menetrend (vagy az is szar?), és mondjuk Kárász-Köblény magasságában csak szökőévente lehet 10 utasnál többet detektálni."

Be kellene zárni az egyetlen kelet-nyugati kapcsolatot Budapesttől délre? Lehet... De a pályát nemzetbiztonsági okból megtartják. Akkor meg?

Ouaid (törölt) 2009.12.04. 01:25:23

Imádnivaló, hogy rájöttek, hogy a költség az nem ugyanaz, mint a bevétel...
süti beállítások módosítása