Miért kell ír nagyikat ingyen vinni Ferihegyről Hajdúszoboszlóra??? Addig esély sincs tarifareformra, amíg az EU minden 65 éven felüli állampolgára ingyen vonatozik Magyarországon. Az aktívakat (dolgozókat) taszító, az inaktívakat vonzó jelenlegi közlekedési árpolitika nem tartható. A vasút értelmetlenné válik, ha nappali melegedőnek használják. Egy ország közlekedési hálózata nem szociális problémák megoldására való. Nem tudom, miben bíznak még a szocialisták, hogy a nyugdíjasok utazási kedvezményéhez nem mernek hozzányúlni.
Aránytalanul drágák a bérletek, hiányoznak az autóval rendelkező aktívak számára is vonzó kedvezmények, miközben rengeteg a szociális alapon adott, de túlzó árengedmény. Ez a mai magyar busz és vonat ártábla fő jellemzője.
Az egész magyar vasúti valóság sírnivaló jelképe: az Európai Unió minden 65 év feletti állampolgára ingyen utazik Magyarországon. Ehhez nem mer hozzányúlni a kormány, de eszetlen vasútbezárásokra futja a reformerőből.
A mai magyar helyközi közlekedési tarifarendszer 30 évvel Európa élbolya mögött kullog.
1. baj: Nincs átjárhatóság; a busz, a vonat, a BKV külön rendszert alkot. (Első apró jel, hogy lehet változás: Budapest bérlet.)
2. baj: A bérletárak aránytalanul magasak. 30 km-ről pl. havi 19 100 forintért lehet bejárni.
3. baj: Teljesen ingyen, jegyváltás nélkül is lehet utazni (pl. 65 év felettiek, 6 év alattiak).
4. baj: A kedvezményeket szociális alapon adják, így csúcsidőben is érvényesek. (A gyógyfürdőbe reggel is ingyen utazó nyugdíjasok miatt kell nagyobb kapacitást megmozgatni a csúcsidőben - ez többletköltséget jelent, miközben délelőtt rengeteg a szabad kapacitás.)
5. baj: Az aktívakat (dolgozókat, autóval leggyakrabban rendelkezőket) semmi sem vonzza vasútra, ők teljes árat fizetnek, számukra alig van kedvezmény (pl. csúcsidőszakon kívüli vonatokra).
6. baj: Nincsenek több együttutazó számára kedvezmények, így már 2 utas esetén is sokkal kedvezőbb autóval menniük (ha csak az üzemanyag árát vetik össze a vasúti jegy árával, mint teszik ezt annyian a hétköznapokban).
7. baj: A vasút/busz előnytelen vonalvezetését a fogyasztó fizeti meg (kerülő utakat is ki kell fizetni).
8. baj: A környezetvédelmi, fenntarthatósági szempontokat nélkülözi a kormány jelenlegi gondolkodása, csak rövid távon gondolkodnak. A költségvetési megtakarítás lehetősége és a szavazatvesztés veszélye határozza meg a gondolkodást, épkézláb, hosszabb távú elképzelés nincs.
Mi a megoldás?
a) A vasút (busz) ára legyen versenyképes az egyéni közlekedés változó költségével.
b) A vasúti (buszos) árképzés számoljon azzal a jelenséggel, hogy az autózás változó költsége 1-5 fő utazása esetén azonos.
c) A közösségi közlekedési rendszerek alkossanak egységes tarifaközösséget.
d) A kedvezmények elsősorban a csúcsidőn kívüli utazást, a napi ingázást és több fő együttes utazását ösztönözzék.
Egy példa Németországból utazásra csábító árképzésre:
34 euróért a teljes országra érvényes jegyet kapunk, amellyel bármelyik DB regionális vonaton (és néhány magánvasúton) is utazhatunk. A regionális hálózat átfogja az egész országot, és jó minőségű, hosszabb távú gyorsvonatok is tartoznak ebbe a kategóriába. A második, harmadik, negyedik, ötödik utas csak 5 eurót fizet.