HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Hónig Péter monnyon le

2009.12.11. 07:08 vonat blog

A közlekedési minisztérium péntekre tudta meghirdetni a vasárnaptól érényes autóbusz menetrendet, és e pillanatban még foltozgatja a vasárnaptól érvényes vasúti menetrendet. Három nappal menetrendváltás előtt kitalálták: ja, mégis lesz vonat Rajkára. Boldogabb országokban emiatt a káosz miatt elszégyellné magát a miniszter, és lemondana. Nálunk azonban a kisiklott közlekedési reform normális jelenség. Az is normális dolog, hogy péntek reggel a MÁV-START honlapján még nem elérhető, melyik vonatokat rendelte meg mégis a magas minisztérium Rajka és Hegyeshalom között.

A Rajka és Hegyeshalom közötti vasúti közlekedés szüneteltetése amúgy a hülyeség iskolapéldája. A korszerű Flirt motorvonatok Győrből kimennek Hegyeshalomig, ezt kérte a minisztérium. Innen pár kilométert továbbgördülhetnének Rajkára, de ezt meg nem kéri a szaktárca. Helyette bekapcsolt fűtéssel, szunyókáló mozdonyvezetővel és kalauzzal várja a vonat, hogy elteljen annyi idő, amíg meg tudnának fordulni Rajkáról, és utána indulnak vissza Hegyeshalomból Győrbe. Aki ismeri a határköltség és a határbevétel fogalmát, az gyorsan rájöhet, mekkora baromság ez. Ki számolta ki, és milyen módszerrel, hogy ettől olcsóbb lesz a magyar vasút?

A vasárnaptól érvényes autóbusz menetrend pénteken reggel végre olvasható a neten. A menetrend készítői sajnos a nyári kormányhatározatot nem tartották be. A főváros és Győr, Eger, Szeged között (csak néhány példa) a buszok továbbra is szemtelenül versenyeznek a sűrű vasúti közlekedéssel. A szegedi expressz járatokat például vásárhelyi busznak álcázták. Ezzel az a cél, hogy a szegedi átszállásos, sűrű vasúti kapcsolatot Budapest és Hódmezővásárhely között ellehetetlenítsék. Ezen a blogon már ezerszer leírtam: ha elviszi a busz a vonat utasait, attól csak drágább lesz az államnak a vasút. A párhuzamosságok megszüntetésébe beletört a kormány bicskája.

Figyelembe véve az utasokat elriasztó áremelés bejelentését, azt mondhatom, ez a kormány belebukott a közlekedési reformba, mert biztos, hogy a kitűzött célt nem érik el. A szakértőkre elköltött százmilliók értelmetlenek voltak, hiszen a végrehajtók megvezették a döntéshozókat, a szavazatvesztéstől félő szocik pedig elszabotálták a valóban szükséges intézkedések (kedvezmények átalakítása, párhuzamosságok felszámolása, bürokrácia, felesleges szabályozások megszüntetése, hatékonyság növelése) végrehajtását.

Hónig Péter egy a sorban azon közlekedési miniszterek közül, akik az általuk felügyelt szakterület legalapvetőbb összefüggéseit sem voltak képesek átlátni. A mostani reform kisklatásáért viszont nem ő a felelős. A közúti lobbi mutyiereje döntött, egyes érdekcsoportoknak kell még pénz, megbízás, lehetőség. A közlekedési miniszter nevetséges bábbá vált, ezt mutatják a kapkodó, esetlen intézkedések is. Tulajdonképpen olyan a helyzet, hogy nyugodtan mondhatom: monnyon le.

 

16 komment

Címkék: kormány menetrend költségvetés versenyképesség megrendelő megtakarítás flirt autóbusz közszolgáltatás gazdaságosság párhuzamosság hónig

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr781589727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.12.11. 14:33:35

Jövő évre képbe került, hogy többször is kellene majd MÁV-on utaznom sokat. Azonnal elkezdtem az évek óta halogatott jogsi megszerzését...

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.12.11. 14:36:39

"A közúti lobbi mutyiereje döntött, egyes érdekcsoportoknak kell még pénz, megbízás, lehetőség."

Így van, erről szól sajnos az egész "vasútreform".
Normális országban a vasutat favorizálják, fejlesztik, itt meg persze pont fordítva.

záporjózsi 2009.12.11. 14:45:24

@laspalmas: Ha a vasút azt jelenti, hogy a busznál lényegesen kedvezőtlenebb szolgáltatási színvonalat favorizáljuk, akkor tényleg nem érdemes. Ha valaki ki tudja verni a vasútból a busz eljutási idejét és komfortját, akkor igenis vesszen a busz. Akármennyi!

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.12.11. 15:03:04

@záporjózsi:

Tudod, ez tipikusan az az eset, hogy "mindent lehet, csak akarni kell"
Úgy nem lehet vasutat fejleszteni, hogy csurigrakom az irodákat alibi papírmunkásokkal, a pályák, felszerelések meg szétrohadnak, mert nincs pénz.
Van pedig, csak másra költik. Az okos, értelmes beruházás megtérül, később pedig hasznot hajt, ezt mindenki tudja.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.12.11. 15:05:17

Szörfözök össze-vissza, és mire bukkanok:
www.nepszava.hu/default.asp?cCenter=OnlineCikk.asp&ArticleID=1274820

Máshol megéri fejleszteni, csak nálunk nem? Ugyan...

záporjózsi 2009.12.11. 15:16:00

@laspalmas: Mutass egyet a MÁV háza tájáról!

záporjózsi 2009.12.11. 15:18:22

@laspalmas: Mutass egyet a MÁV háza tájáról!
Kasselben mennyiből is csinálták ezt meg? Milyen forrásból? Jártam ott, láttam, tényleg működik. Lennének nekem is ötleteim hasonlókra! De sajnos még nem szülöm a pénzt...

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.12.11. 15:20:16

@záporjózsi:

Hát te tudsz-e olvasni-e?
Pont azt írom, hogy nincs ilyen, mert nem érdeke a fejeseknek, nem érted?
Ha pöpecül felfejlesztenék a vasutat, a haverok buszcégei csomagolhatnának.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.12.11. 15:25:41

@záporjózsi:

Szegény VEKE is erőlködik mindig, de sose veszik komolyan.
Pedig ebben az ötletükben is van ráció nem is kevés:
veke.hu/download/gyor/gyori_elovarosi_koncepcio.pdf

záporjózsi 2009.12.11. 15:27:33

@laspalmas: Értem, hogy mit írsz, csak nézz utána, hogy mibe fáj! Ja, hogy a vasútra 7 év alatt az uniós pénzekkel sem jut sokkal több, mint ott erre az 1 projektre? Egy ilyen projekttel itt akár 20-30.000 ember közlekedését is lehet segíteni. Ott ez úgy 200-300.000.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.12.11. 15:29:38

@záporjózsi:

Józsi, ne mérgesíts! :)
Hát ki írja a költségvetést? Ki dönti el, hogy mire mennyi jusson?
Naugye.

záporjózsi 2009.12.11. 15:34:18

@laspalmas: Magadat hergeled. Honnan vegyen el a költségvetés? A fogyasztói árkiegészítésből? A nyugdíjakból? A GYES/GYED-ből? A közszféra fizetéséből? Az oktatásból? A honvédelemből? A rendvédelemből? A katasztrófavédelemből? Legyen esetleg tandíj? Legyen vizitdíj? Mindent lehet, csak ára van!

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.12.11. 15:37:23

@záporjózsi:

Netán nem kéne annyit lopni?

Egyébként nem hergelem magamat, szép csendben tudomásul veszem, hogy holnap közlekedik az utolsó vonat a kedvenc gyerekkori vonalamon.

záporjózsi 2009.12.11. 15:41:30

@laspalmas: Oszd el 3-mal, akkor sem jön ki. Az én kedveceim is vagy veszélyben vannak, vagy már nem lesznek veszélyben. Igen, szeretem ezeket. De még inkább szeretek jó vonaton ülni, miközben tudom, hogy ott jó helyen van az adóm.

rickyramirez 2009.12.12. 16:31:53

Most már szerencsére felismeri a gép Rajka állomást, viszont például jelen pillanatban a WAP-on nem elérhető a vasúti menetrend, érdekes módon viszont (szintén WAP-on) az autóbusz-menetrend igen. Pár órával az új menetrend életbe lépése előtt... Szánalmas!

Ez a Rajka-dolog is egyértelműen a kapkodás, az összevisszaság jele, nem igaz, hogy pár nappal az új menetrend életbe lépése előtt kell eldönteni, hogy mégis járjon arra vonat. Viszont ezzel a pár vonattal igazából nem lesznek az arra utazók igényei kielégítve, és hiába beszélnek arról folyamatosan, hogy a vasút költségszerkezete miatt egy vonalon vagy járjanak kellőképpen sűrűen a szerelvények, vagy sehogy, most Hegyeshalom és Rajka között éppen az ellenkezője valósul meg, és senki sem jár jól: költségmetakarítás ezzel nem érhető el, és normális szolgáltatási színvonal sem lesz. Ez éppen olyan értelmetlen, mint ahogyan Zirc és Veszprém között ezentúl csak hétvégenként jár egy-két vonat: semmi értelme, a költségmegtakarítás nulla, Veszprémig kellene közlekedtetni a szerelvényeket, és ott megfelelő csatlakozási lehetőség biztosításával lehetőséget teremteni a továbbutazásra, vagy akár a Győrből induló vonat mehetne onnan tovább is, de így... Vagy például eddig a railjet vonatok nem álltak meg Mosonmagyaróváron és Tatabányán, ezután meg fognak. Kérdezném: amióta ezek a vonatok járnak, milyen változás történt az utazási szokásokban, hogy ezt a változtatást bevezették? Pontosan semmilyenek. Akkor miért nem álltak meg már a kezdettől fogva ebben a két nagyobb városban?

A kedvezményrendszer korábban olyan nagy dérrel-dúrral beharangozott átalakítása is elmarad, sőt, egyenesen semmit sem valósítanak meg a tervekből. A teljesárú jegy árát tovább emelik, holott már a jelenlegi szintje is rendkívül magas, akár az átlagfizetést, akár a gépkocsival való helyettesítési lehetőséget nézzük, ahelyett, hogy az értelmetlen kedvezmények szintjét csökkentenék. Egy törvényes munkahelyen, a versenyszférában dolgozó munkavállalónak (aki tehát a teljesárú jegy vásárlására kényszerül) lényegében semmilyen olyan lehetőséget nem kínálnak, amellyel megtakarítást érhetne el az utazásai során, amellyel vonzóvá tennék számára a vasúti közlekedést, leszámítva talán a Start Klub kártyát. Ezt viszont én ebben a formában pofátlanságnak tartom, vagyis hogy egy csomó pénzt egy összegben kifizetve is csak 50%-os kedvezményre jogosult az utas.

záporjózsi 2009.12.13. 14:39:29

@rickyramirez: A START-kártya nem állami, hanem üzeletpolitikai kedvezmény, abból is egy egész jó fajta. Ha nem éri meg, nem kell megvenni...