HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Egy (1) buszjárat elesett a kemény harcban

2010.03.30. 20:41 vonat blog

Antal Dániel azt írta e bloghoz fűzött kommentjében, hogy "a tervgazdaság semmilyen tekintetben nem bizonyult megfelelőnek, és nem lehet minisztériumokból eldönteni, hol mikor járjon vonat és busz." A szakminisztérium viszont "nem tett le az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetésének, az utasok vasútra terelésének szándékáról" (Idézet a KHEM közleményéből).

A szaktárca tehát a párhuzamosságokat irtja. A szárnyvonalakon igen nagy hatékonysággal pusztították a vasutat. Igaz, erről a MÁV nemrég lobbi jellegű cikkben bizonygatta, hogy értelmetlen volt. Bár a cikkben közölt MÁV-számok igen gyanúsak, nagy vonalakban az igaz, alig lehet megtakarítást várni a szárnyvonalak bezárásától.

Buszirtásra eddig gyakorlatilag nem került sor. Most azonban a minisztérium sajtóközleményt adott ki egy buszjárat megszüntetéséről. Egy halvány lépést tett most a minisztérium: a megszűnő busz mellett egy másik járat ezentúl csak pénteken közlekedik. A megszüntetés hatékonyságát rontja, hogy indul egy újabb járat is péntekenként. Történik mindez egy olyan vasútvonallal párhuzamosan, ahol modern és gyors vonatok sokasága közlekedik.

Ez így teljesen értelmetlen. Sehol sem finanszíroz az állam párhuzamos buszos és vonatos versengő szolgáltatást. A versenynek akkor van értelme, ha a piac elég nagy ahhoz, hogy több szolgáltató is jelen legyen.

Buszok számára elég nagy lenne a hazai régióközpontok és a főváros közötti piac ahhoz, hogy több szolgáltató versenyezzen - akár üzleti alapon is. Vasút esetében azonban nincs így. Állami támogatás nélkül valószínűleg az InterCity vonalak sem működtethetőek a jelenlegi kínálattal. A hatalmas Lengyelországban is csak egy foghíjas, az autózással nem versenyképes, néhány vonalból álló távolsági hálózat működtethető üzleti alapon.

Állami támogatás nélkül csak egy (közpénzből) kedvező versenyhelyzetbe hozott, igen nagy városokat összekötő vasútvonal tud önfinanszírozóan működni. (Ilyen például a német, a francia, az osztrák, az olasz belföldi távolsági hálózat.)

Olyan ez a mai busz-vonat verseny, mintha lenne egy pici falu, ahol nem él meg egy kis szatócsbolt sem. Az önkormányzat azonban támogatja a helyi boltost, hogy a polgárok az alapvető élemiszerekhez hozzá tudjanak jutni. Jön erre egy mozgóárus, aki minden nap megáll a faluban, és ezzel még nehezebb helyzetbe hozza a falu egyetlen állandó kereskedőjét, aki még több támogatást kér a falutól a fennmaradáshoz. Jó-e így ez a verseny?

2 komment

Címkék: kormány menetrend költségvetés versenyképesség megrendelő finanszírozás megtakarítás mellékvonal autóbusz közszolgáltatás gazdaságosság párhuzamosság antal dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr151882223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rickyramirez 2010.03.30. 22:39:04

Igen, ez valóban fantasztikus hír: eggyel kevesebb távolsági busz közlekedik majd Budapest és Győr között. Csökkentik a párhuzamosságot... Igen érdekes volt egyébként tavaly év végén az ezen a vonalon buszozó emberek reakcióit hallani akkor, amikor arról volt szó, hogy gyakorlatilag teljesen (egy-két járat kivételével) megszűnik a távolsági gyorsjárati összeköttetés a két város között: szinte mindenki azt mondta, hogy akkor majd autóval megy, szerveznek "telekocsit", valahogyan megoldják, de a vonatra nem fognak átállni. Ugyanis az szerintük koszos (nem tudom, sem a Railjet, sem a Flirt, sem egyéb vonatok nekem ezen a vonalon nem tűnnek annak, egyetlen kellemetlenség talán, hogy a zónázó vonatokon bizonyos kocsikban megengedett a dohányzás, és a füst átszivárog a nemdohányzó részekbe is, illetve a bunkó utasa rágyújt a kocsik előterében, ennek többször voltam tanúja), sokat késik (nos, olyan a világon nincs, hogy ne fordulna elő néha kisebb késés, legtöbbször műszaki okokból, de összességében teljesen rendben van a menetrend betartása, ehhez képest az autóbusz ott araszol a csúcsforgalomban, hát nem tudom, hogy akkor melyik a sokat késő közlekedési eszköz), továbbá zsúfolt (ez utóbbi különösen érdekes, hiszen én például sok egyéb ok mellett azért utálok buszozni, mert kicsi a hely, vigyázzülésben kell ülni órák hosszat, ha olyan helyre kell menni, ahová közvetlenül nem megy vonat, akkor a legközelebbi helyre elmegyek kerékpárostul, és az állomástól vagy megállóhelytől odatekerek). Szóval ezeket mondták az emberek, a fene sem érti őket, mindenesetre egyet le kell szögezni: a Hegyeshalom-Győr-Budapest vonalon mind a vonatok követési ideje, mind a szolgáltatási színvonal a legjobb ma Magyarországon, és a követési idők tekintetében azt gondolom, hogy bárhol Európában megállná a helyét ekkora távolságot figyelembe véve. Aztán végül is nem lettek megszüntetve az autóbuszjáratok, de hát ez már a minisztérium és a kormány teljes alkalmatlanságának tudható be. Itt sok mindenről volt szó, amikor a Bajnai-kormány hivatalba lépett: a párhuzamosságok megszüntetéséről, a kedvezményrendszer reformjáról, az utasok visszacsábításáról a vasútra. Ehhez képest a párhuzamosságokat nem szüntették meg (erről van szó a posztban), és helyenként egészen elképesztő, dilettáns megoldások születtek, pl. a Győr-Veszprém szakaszon Zirc és Veszprém között csak hétvégén van három járat, abból az egyik egy órát áll Zircen... Na most ha valaki Győrből Veszprémbe akar menni, akkor (rajtam kívül) ki lesz olyan, aki elmegy Zircig vonattal, majd ott átszáll autóbuszra? Lényegében senki. A kedvezményrendszeren az égvilágon semmit sem változtattak, csak a jegyáremelés valósult meg, pedig a teljesárú jegyek már az emelés előtt is elképesztően magasak voltak az átlagfizetésekhez képest. Az utasok visszacsalogatásáról pedig annyit, hogy az előbb említett Győr-Zirc-(Veszprém) vonalon mind a mai napig azok a vasúti kocsik járnak, amelyekkel kisdobos koromban mentem (kényszer)iskolakirándulásra. Hát ha nem muszáj, akkor ezekre csak az olyan elvetemültek szállnak fel, mint én... Ennyi: ez a kormány teljes kudarcot vallott, csak tarifaemelést és (ismételt, átgondolatlan, ésszerűtlen) vonalbezárásokat tudtak végrehajtani.
A versenyről pedig annyit: sokszor megállapításra került már, hogy a vasúti közlekedés tőkeigényesebb közlekedési forma. Környezetbarát, de tőkeigényes. Ezt ezen a színvonalon csak állami pénzekből lehet működtetni Magyarországon is, és a világ többi részén is. Továbbá ezen a blogon is volt már róla szó, hogy a buszlobbi nagyon erős, és őket nem érdekli semmi, keresztülerőltetik az akaratukat mindenkin és mindenen. Amikor megjelent az OrangeWays, egyből berezelt az összes Volán-cég, megijedtek, hogy ugyanazért a pénzért nem az ő húszéves Ikarusaikat fogják választani majd az utasok, aztán meg is lett az igyekezetük eredménye: egyelőre nem szállíthat ez a cég az eredeti tervek szerint utasokat. Más kérdés, hogy ez mennyire lett volna tisztességes, hiszen lényegében kiválogatták maguknak a legjobb, legnagyobb utaslétszámmal működő vonalakat, a Volán meg kanyaroghat Alsóbörgözdpusztán az ingyen utazó 65 év felettiekkel meg a húszforintos jegyet váltó diákokkal.

ruba 2010.04.01. 12:44:10

Egyetértek az előttem szólóval. Sajnos azt tapasztalom, hogy nálunk ha egy kormány reformról beszél, akkor az 3 dolgot jelenthet:
1. Áremelés.
2. Pénzelvonás az adott területről.
3. Az adott területen a kapacitások teljesen véletlenszerű, és sokszor ésszerűtlen csökkentése.
Szóval ha egy kormány reformba kezd, akkor a fenti 3 dolog tetszőleges kombinációját alkalmazza, szerkezeti átalakításról sehol, soha szó nincs, pedig igazából arra lenne szükség. Ennek lett aztán az az eredménye, hogy ma Magyarországon a reform gyakorlatilag szitokszónak számít.
süti beállítások módosítása