HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Az autópálya a múlt, mától jöjjön a vasútfejlesztés

2010.04.01. 19:54 vonat blog

Hatalmas vágy élt a népben a száguldás iránt, és a politika megadta a népnek az autópályákat. De nem jött a csoda. Sok helyen elmaradt a nagy jólét beköszönte. Maradt egy szép aszfaltcsík, amin el lehet menni a gazdag fővárosba. Pedig eleinte még milyen sok gazdaság- és területfejlesztő hatásról szóló blabla is kapcsolódott az autópályaépítéshez...

Több ezer milliárdot költött Magyarország gyorsforgalmi útépítésre. Sok esetben ilyen óriási kapacitású utak építésére nem lett volna szükség, mert túl kicsit a forgalom. Vitatott alagutak, völgyhidak, nyomvonalak, botrányok sora - túl nagy pénzek mozgása esetén elkerülhetetlen mellékhatások. Politikusok játékszerévé vált az autópálya építés.

Most itt az új M6-os, de félek, ettől még Pécsen nem teremnek a munkahelyek, nem nő a gazdasági aktivitás. M5-ös autópálya sem hozta meg a csodát a Dél-Alföldnek, Szeged szendereg. Böngésztem a KSH adatait: az autópályával rendelkező Csongrád megye fejlődése nem lendületesebb, mint az autópálya-mentes Békés megyéé.

Valami azonban véget ért tegnap. A nagy autópálya láz elmúlt Magyarországon.

Csak remélem, hogy jöhet a vasútépítés kora.

A vasút nevetségessé vált a középosztály szemében, és politika haszontalan gyógymódokkal próbálta kúrálni. A közlekedésfejlesztésnek a vasútról kell szólnia a következő időszakban. Ezt diktálja a kordivat, ezt várja el a nép.

Hogy lépni kell, azt egy egyszerű játékkal illusztrálom.

Ha valaki ma a "közlekedés" szóra kattint a magyar szakminisztérium honlapján, (csak) a következő címet látja: "A közúthálózat fejlesztésének jelentősége".  Azt írják:

Az ország fejlődésének (...) egyik alapfeltétele a gazdasági szereplőket összekötő, kereskedelmi folyamatokat közvetítő közúti közlekedés hatékony működése. A legnagyobb hozadéka egy-egy régió fejlődésére természetesen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének van.

Ez ma a kormány számára a közlekedés kapcsán a nyilvánosság elé tárandó legfontosabb dolog. Csakhogy ez jócskán túlhaladott szemlélet.

Mi a helyzet a gazdag, jóléttől nyögő nyugaton? Ha valaki a német szakmminisztérium oldalán klikkel a közlekedés szóra, a következő szöveg jön elő:

"A kormány a fenntartható közlekedéspolitika megvalósítását tűzte ki célul. A közlekedést környezet- és klímabarát módon, a társadalmi felelősséget szem előtt tartva, és gazdasági szempontból hatékonyan kell megszervezni."

Ha kicsit továbbolvassuk, a vasút kerül a középpontba:

Lényegesen több forgalmat akarunk vasútra és vízi útra terelni, ezzel jelentősen hozzájárulva a környezet és az éghajlat védelméhez.

El vagyunk tehát maradva egy kissé (de miben nem?) a nyugattól. Először megépítettük az ország óriási áldozatvállalásável a gyorsforgalmi utakat, hogy most (várhatóan) fordítsunk egyet a szekéren, és a németek példáját másolva kitűzzük: arccal a vasút felé.

Persze, mit is építenénk mást. Az M6-os megépülte után több autópályát már tényleg nem indokol semmilyen valós igény. A legújabb európai trendnek behódolva jó vasutat kellene csinálni.

No, azért nem kell francia TGV szupervasút. Másoljuk a kicsiket, építsünk olyat, mint mondjuk finn rokonaink, szabdalják a szalagot elégedett politikusok végre sínpályák mentén. Száz vasútat, ezeret!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Képek forrása: lenti kép forrása: finn államvasút honlapja; fenti kép forrása: az M6 civil honlapjának galériája

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr571887665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

7tom 2010.04.04. 14:17:55

Hát igen, az alap hálózat majdnem kész, még be kellene fejezni az M0-át, legalább Szolnokig az M4-et, autópályává fejleszteni Vácig a 2-est, és legalább félautópályának megépíteni az M8-at, és a 86-os út környékén is akkora forgalomról beszélnek, hogy érdemes lenne azt is bővíteni. A beruházásokhoz nem elég az autópálya, szakképzett munkaerő, és kedvező adórendszer is kellene, hozzá.A vasútfejlesztést tényleg fel kellene gyorsítani, mert ebben a tempóban a szinten tartás sem megoldható, a fővonalak gyorsabb átépítése mellett szükség lenne villamosítási programra is, legalább 1000km-en érdemes lenne villamosítani. A fontosabb fővonalak esetén érdemes lenne megcélozni a 200km/h-s sebességű átépítést, mert ez a jövő, nem csak Ausztriában, hanem Csehországban, és Horvátországban is.

ruba 2010.04.06. 15:54:57

Egyetértek az előttem szólóval, mindössze annyit tennék hozzá, hogy szerintem a Hegyeshalom-Budapest vonalat 230km/h-ra kéne fejleszteni, ugyanis ha már az arra járó Railjetek végsebessége ez, akkor ha már úgyis átépítjük azt a vonalat, akkor szerintem azon a 30km/h-án nem múlik olyan sok minden. Bár nem értek hozzá, szóval lehet kijavítani, ha tévednék.

rickyramirez 2010.04.08. 00:32:30

Amíg ez a gazdasági berendezkedés marad Magyarországon, addig senki ne számítson jelentős vasútfejlesztésekre. Itt nincs másról szó, mint arról, hogy a multinak az az érdeke, hogy minél több autópálya épüljön. És a hatalom az ő kezükben van, a mindenkori kormány pedig ennek megfelelően cselekszik. Azzal azért vitatkoznék, hogy nem fejlődnek az autópályák által érintett területek. Igenis van ennek egy munkahelyteremtő hatása is, aztán azon el lehet gondolkodni, hogy továbbra is a multikat akarja-e ez az ország szolgaként kiszolgálni, vagy elmozdulni az önellátás felé, és megszüntetni vagy legalábbis enyhíteni a multiktól való erős függőséget. Mert a multi érdeke az autópálya-hálózat növelése, a vasutat nem használják (még azok sem nagyon, akik megtehetnék), és ez meg is látszik a gazdasági döntésekben. Ugyanígy lehetne mondani, hogy a multinak nem érdeke az óvodai, bölcsődei férőhelyek növelése (folyamatosan gondok is vannak ilyen téren), de érdeke, hogy a felsőoktatási intézményekben saját maguk számára megfelelő munkaerőt képezzenek (számtalan ilyen "együttműködésről" hallani: Audi, Mercedes, Hankook). A multinak nem érdeke, hogy a dolgozó, a munkás tudjon hol sportolni, mozogni, kikapcsolódni (nem is épülnek ilyen jellegű igényt kielégítő létesítmények), de például az Audi képes egy női kézilabdacsapatot a fene tudja hány százmillióval pénzelni.
Abban igaza van a szövegírónak, hogy itt már túl sok autópályára nem lenne szükség. Ezzel szemben az alacsonyabb rendű utak javítására, felújítására annál inkább. Mert amikor Gyurcsány Ferenc kiáll a jónép elé, és elkezdi mondani, hogy emberek, legyünk büszkék, építettünk 700 km autópályát, megtöbbszöröztük az eddigi autópálya-hálózat hosszát, akkor arról már nem beszél, hogy nagyon sok alacsonyabb rendű úton életveszélyes közlekedni, mert tarthatatlan állapotban vannak, és erre nem költöttek eleget.
Szóval mindenképpen a vasútfejlesztésé kellene hogy legyen a jövő, de ehhez gazdasági szemléletváltás kellene, amely a jelenlegi politikai elittől elképzelhetetlen, és hát persze az is, hogy az Antali Károly-féle figurákat minél gyorsabban eltávolítsák a vasútat érintő döntéseknek még a közeléből is, mert ha rajta múlna, akkor jelenleg négy-öt fővonalon kívül más vasút nem lenne ebben az országban!

stepboy 2010.04.09. 23:48:16

Hát én nem vagyok ilyen optimista a vasút jövőjét illetően. Magyarország gazdasága szerintem nem képes egyszerre ilyen mértékű közút és vasúthálózatot fenntartani. Sajnos a politikai döntéshozók rossz irányba indultak akkor amikor ezt a mértékű autópálya-hálózatot gondolták megépítendőnek a már meglévő vasúthálózat fejlesztése/szinten tartása helyett. Jelenleg a szinte kivétel nélkül mindenhol romos állapotú vasúthálózat mellett ott vannak az újszerű autópályák és a szintén romos közúthálózat. Most megint választani kellene, de a döntés sokkal bonyolultabb: ha a vasutat fejlesztik ezentúl, az újfent sok 100-1000 milliárdos tehervállalás az elkövetkező évekre-évtizedekre és magyarázkodhatnak majd a miértekről az adófizetőknek, ha a közúthálózat rendbetételére vállalkoznak, az a vasút további térvesztésével járhat és a trendek alapján Magyarország könnyen kieshet a jövő gazdaságának vérkeringéséből a tranzitforgalom elvesztésével.
Nem könnyű döntés, kíváncsi leszek mit fognak lépni az elkövetkező időszakban az illetékesek...

stepboy 2010.04.09. 23:49:49

@rickyramirez: multi, multi, multi... unalmas.

eml 2010.04.12. 00:21:04

A választási eredmények tükrében a nyáron újra megnyitják a bezárt vasútvonalakat. De az igéret csak a megnyitásra szólt, nem a felujításra, pedig az kellene. Meg folyamatos megelőző karbantartás.

gramercy 2010.04.12. 23:48:21

kapacitas

ez a kulcsszo

mindket teruleten...