HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Kifordított közlekedés: falujáró vonat, expressz busz

2010.04.12. 21:34 vonat blog

Tudják Önök, mi az az "sz. ib."? Kocsma. Szövetkezeti italbolt. Szép műszó a buszmenetrendben. Mert a busz szuper falujáró. A kocsmánál áll meg. Ellentétben a vonattal, amely a falu szélén, vagy még messzebb.

Logikus lenne egy olyan munkamegosztás, hogy a vonat tép, száguld, húz, repeszt; a busz pedig megáll a kocsmánál, az iskolánál, kimegy alvégre, bemegy fölvégre.

A magyar közlekedési minisztériumban azonban ezt nem így látják. Múlt héten keseregtem azon, hogy Szekszárdra expressz busz megy. Igen ám, de az InterCity vonat igencsak falujáró. A busznak két megállója van: Budapest, Népliget; Szekszárd, autóbusz állomás. A vonatnak sok: Budapest-Déli, Budapest-Kelenföld, Sárbogárd, Cece, Vajta, Nagydorog, Tengelic, Fácánkert, Tolna-Mözs, Szekszárd-Palánk, Szekszárd. Az InterCity vonat húsz percet áll Sárbogárdon, és ha minden állomást 2 perc időveszteségnek veszünk, akkor további 18 percet veszteget el a köztes, city-nek nem nevezhető helyeken.

Ennél rosszabb a helyzet Eger és Budapest között. Az Egerből jövő expressz busz Eger után legközelebb Budapesten áll meg. A gyorsvonat Maklár, Andornaktálya, Füzesabony, Kál-Kápolna, Nagyút, Ludas, Karácsond, Adács, Vámosgyörk, Hort-Csány, Hatvan, Aszód, Gödöllő állomásokon áll meg. Füzesabonyban a gyorsvonat 17 percet pihenget.

A magyar közlekedési minisztérium a vasutat használja falujárónak, a busz expressznek. Ennek az lesz a vége, hogy a szép, hosszú vonaton egyre kevesebben utaznak, miközben a buszok egyre sűrűbben járnak. Eger felé ez már bekövetkezett. Ha szerintük ez a jó, miért nem a railjet áll meg Szárligeten és Alsógallán, és minden állomáson és minden megállóhelyen, az M1-esen pedig miért nem indul még több busz?

Nem akarom megsérteni Fácánkert vagy Ludas népét, de az azért mégiscsak túlzás, hogy Szekszárddal és Egerrel egy kategóriába esnek. Ha minden faluban megáll az InterCity és a gyorsvonat, esély sincs arra, hogy autósokat vegyünk rá a tömegközlekedésre. pedig minden közlekedési célkitűzésbe ezt írják az egyik minisztériumi irodában. A baj az, hogy a szomszéd irodában viszont falujáró gyorsokat és IC-ket kérnek a vasúttársaságtól.

Várom, hogy fordítsák végre vissza talpára a fejreállt magyar közlekedést. A busz álljon meg minden sz. ib.-nél, a vonat pedig száguldjon a city-k között.

(Kép forrása cotcot.hu: kocsma)

19 komment

Címkék: menetrend versenyképesség megrendelő menetidő autóbusz közszolgáltatás párhuzamosság

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr521916101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.04.12. 23:32:51

Szerintem az egyvágányú pálya miatt van így a dolog. Ha már meg kell állni a kereszt miatt, miért ne lehessen fel-le szállni. Gondolom ha lenne egy állomásfej elhúzás 2-3000 méteres vágányhosszal, és tartanák a menetrendet, akkor lehetne repülő kereszt megállás nélkül. Persze attól még amit írsz az jogos, de szarból várat ugye....

gramercy 2010.04.12. 23:45:59

ez a poszt igy rendben is van

ez mutatja, hogy az allam keptelen rendesen megszervezni a kozlekedest

privatizalni kell az egeszet, kiveve a helyi jaratos buszokat meg a palyat

mashonnan amugy is keptelenseg lenne a hianyzo tobbezermilliardforint toket bevonni

minden egyeb megoldas 30-40 evig tartana

Kukurusnyák Rémus 2010.04.12. 23:57:07

Eger-Bp engem is érint, Egerben "tanulok" Pesten dolgozok, de ha a szüleimtől megyek vissza Pest, akkor F.abonyig busz majd vonat..hát mondanom se kell, szépek ezek a vonatok Eger-Bp vonalon, de hogy Hatvanig mindenhol megáll..akkor miért gyorsvonat? Jah, Eger-Füzesabony közt 1sínpár van, de az csak két megálló, és kb 20 perc

rmr 2010.04.13. 00:27:18

pont tegnap utaztam railjettel, és azt sem teljesen értettem, h miért áll meg Tatabányán és Mosonmagyaróváron

Izomor Lánya 2010.04.13. 00:59:56

Miután a bácsi a városi látogató csomagjait hátra felrakta a szekérre, az utazó pedig mellé felült, lassan elindultak az állomástól a falu felé. Már régen elhagyták az állomást és a jegenyesorral szegélyezett úton jó ideje haladtak, s a falu még csak messziről sejlett fel a távolban, amikor az utazó megkérdezte:
- Nem lehetett volna közelebb építeni az állomást a faluhoz?
A bácsi elgondolkodott, majd kibökte.
- Bizony lehetett vóna. Bár igaz... -- kicsit elgondolkodott -- ...akkó meg messze lenne a sinektő...

Lrdx 2010.04.13. 01:00:54

"Ha szerintük ez a jó, miért nem a Railjet áll meg Szárligeten és Alsógallán, és minden állomáson és minden megállóhelyen, az M1-esen pedig miért nem indul még több busz?"

A Railjet eredetileg megállt kettő helyen: Győr és Kelenföld. Mármint a 65-ös jelű Raijet, ami München-BP vonalon közlekedik (Egyébként ez az osztrák TGV/ICR/stb. megfelelője).

Jelen pillanatban ennek a vonalnak állomásai a következők: München-Salzburg-Linz-St. Pölten-Bécs(2x)-Hegyeshalom-Mosonmagyaróvár-Győr-Tatabánya-Budapest(2x). Azaz 12-ből 6 magyar. Ugye mondanom sem kell, hogy Tatabánya és Hegyeshalom ugyanolyan nagy település, mint Salzburg és Linz...

Káposztakukac 2010.04.13. 01:07:09

jó ötlet ez a gyors és pontos, komfortos vonat a nagyvárosok között, csak sajnos a sínpályák jelenlegi állapota alapján erre most nincs mód és az elkövetkező 10-15 évben nem is fog megújulni az összes pálya. addig viszont miért is ne használjanak kényelmes gyorsbuszokat az egyes városok között?

Lrdx 2010.04.13. 01:16:21

@Káposztakukac: És ott ahol van? (Lásd Győr / Bécs?) A busz ott is közvetlen, megállóhelyek nélkül, autópályán végigdöngető jellegű.

prezzey · http://www.prezzey.net 2010.04.13. 02:21:40

@Lrdx: Hegyeshalomban szerintem muszáj megállnia, mert váltják a kalauzokat, osztrákok le, magyarok föl, és fordítva. Ezen nem nagyon lehet változtatni, mert az osztrák kalauzok nem tudnak magyarul, a magyarok meg németül (tisztelet a kivételnek), így is sokszor megy az értetlenkedés, amikor az utasokkal kell kommunikálni.

ruba 2010.04.13. 02:23:36

@Lrdx: Hát én utaztam Railjettel Bécsbe, és az bizony megállt Bruck a.d. Leitha-ban is(és ez még a menetrendváltás előtt volt), ami egy 7500 lakosú kis város. Igaz, ezzel sem értettem egyet, csupán azért írtam, hogy az osztrákoknál is tudnak értelmetlen döntéseket hozni. Én szerintem a Railjetnek Budapest után csak Győrben, Bécsben, Linzben és Salzburgban lenne szabad megállni, de ahogy a magyar helyzetet ismerem a következő menetrendváltásnál örömmel fogják bejelenteni, hogy most már Budaörsön és Komáromban is megállítják.

ruba 2010.04.13. 02:24:14

@prezzey: Lehet kalauzt cserélni Győrben.

Káposztakukac 2010.04.13. 02:55:11

@Lrdx: mert még így is gyorsabb? pont azon a vonalon szerintem bőven van hely 2 szolgáltatásnak is.

Petika 2010.04.13. 03:12:47

Budapest-Nyíregyháza
IC: Budapest-Nyugati - Budapest-Zugló - Kőbánya-Kispest - Ferihegy - Cegléd - Szolnok - Püspökladány - Hajdúszoboszló - Debrecen - Nyíregyháza
busz: Budapest - Tiszavasvári - Nyíregyháza
Van ritkábban Miskolc felé is IC (Budapest-Keleti - Füzesabony - Miskolc-Tiszai - Szerencs - Tokaj - Nyíregyháza).
A busz olcsóbb, tiszta, mindig van hely, nem kell előre megvenni a jegyet; bár jóval ritkábban közlekedik mint a vonat. Ha lehet, mégis a buszt választom...

záporjózsi 2010.04.13. 05:18:41

"A baj az, hogy a szomszéd irodában viszont falujáró gyorsokat és IC-ket kérnek a vasúttársaságtól."
Ezt az egyre hevesebben IC-t követelő polgármesterektől tessenek számonkérni...

A vonatot amíg a XIX. sz. szintjén vagyunk, mindenki a (jó eletben a) falu szélén megálló gőzössel azonosítja. Persze lehetne olyan is, hogy bemegy a "vonat" a faluba a mellékvonalakon, csak ahhoz azért kellene egy kicsit építkezni.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.04.13. 08:43:24

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Stratégiai döntést kellene végre hozni, hogy mire akarjuk használni a vasutat. Ha apró településeket szolgáló személyvonat IS kell meg gyors/IC IS, akkor a mai helyzetből nehéz előrelépni. Ha a személyvonatoknál fontosabbnak tartjuk, hogy sok és gyors távolsági vonat legyen, akkor előre lehet lépni. Németországban a fővonalakon rengeteg kis megállóhely szűnt meg, hiszen legtöbb esetben a falvakat busszal jobban ki lehet szolgálni. A buszok a falu központjából a nagyobb állomásokra viszik az utast. Ez egy lehetséges irány, csak végre valakinek irányítani kellene a Volánokat meg a vasutat.

gramercy 2010.04.13. 14:09:56

@Lrdx: es a tobbiek akik a RailJet-et fikazzak

eloszor is Hegyeshalomban aramnemet KELL valtani, innentol kezdve akar fel is szallhatnak az emberek

tatabanya pedig 70ezres megyeszekhely, tataval es oroszlannyal egyutt 120000 ember

f@szer nem lehet ezt felfogni? amugy a tatabanyai megallas tfh plusz 3 perc

ehhez kepest a rakas lassujel hany orat rak hozza?

amugy a sok sopankodot egyszer elkuldenem vonatozni svajcba, aztan szamoljatok a sok parezres falut ahol megallnak az IC-k

az ICE meg lemegy INTERLAKENBE

ruba 2010.04.13. 16:25:56

"eloszor is Hegyeshalomban aramnemet KELL valtani"
Nem kötekedésből, csak pusztán kíváncsiságból, mert el nem tudom képzelni, hogy ez hogy működik?
Tudtommal egyszerre csak egy "féle" áram mehet egy vezetékben, de amennyire én látom ott folytonosan haladnak a vezetékek, akkor van benne egy rövid szigetelt szakasz? Vagy hogy? És akkor hogy megy ez a váltás? Valamit át kell kapcsolni a mozdonyban? És akkor úgy kell megállni, hogy már átguruljon a másik áramnemű szakasz alá?

ruba 2010.04.13. 16:29:58

Ja és egyébként nem az a baj, hogy Railjetek megállnak Tatabányán, hanem hogy mindegyik.
Valahogy így kell elképzelni a különbséget:
www.uz.gov.ua/index.php?m=services.transppl.ScheduleOra&f=ScheduleOra.Train&T1=849&lng=uk
vs.
www.uz.gov.ua/index.php?m=services.transppl.ScheduleOra&f=ScheduleOra.Train&T1=30020&lng=uk

Szerintem mondjuk a legnagyobb időveszteség az az, hogy Bécsben bemegy a Westbahnhofra, ahelyett, hogy Meidling felől egyenesen menne tovább Linz felé.

záporjózsi 2010.04.13. 21:38:40

@gramercy: Ezt a megyeszékhelyesdit elég gyorsan el lehet kezdeni elfelejteni. A megyék működésképtelen és minden perspektívát nélkülöző romhalmazok. A RJ szerintem Győrött és Bp-n kell megálljon. Sem Óváron, sem pedig Hegyeshalomban nem kell. (Az "adminisztratív" okokat nem számítva.) Ne is tegye, lehet szépen, gyorsan haladni külföld felé, arra van.

@ruba: Erre van pár módszer. Pl. gurul, csáp le, amikor áthaladt az új szakaszba csáp fel, bekapcs, repeszt. A szedő le és szedő fel helyeket természetesen ki lehet jelölni, az állomási vágányon pedig át lehet kapcsolni (ez most is így van). Megállni most az EVM miatt kell, mert azt csak álló helyzetben lehet ki- és bekapcsolni - anélkül pedig nincs CSM és max. 100 km/h. Annyi idő alatt amíg beüzemelei az EVM-et a drótot is át lehet váltani, na meg adott, hogy mennyit kell állnia a vonatnak az utascsere miatt (ha van utas, ha nincs). ETCS-sel nem lenne ilyen gond, ha kell, az ERTMS-ben benne van a táplálási határ jelfeladása is.