Közlekedési szövetség, járműfejlesztés, versenyképes árak, lassújelek megszüntetése - most itt a lehetőség, hogy az új kormány vasútbarát közlekedéspolitikába kezdjen.
Változásról cikkezik a sajtó vasútügyben:
Hamarosan újraindulhat a vasúti személyszállítás a tavaly decemberben leállított 25 szárnyvonal egy részén, ha erről döntést hoz az új kormány.
Forrás: Esély a szárnyvonalaknak, in: Magyar Hírlap, 2010. május 5.
Ha változás látszik a közlekedésügyben, akkor (hogy ne csak a kis forgalmú szárnyvonalakon legyen érezhető a változás) adnék is egy feladatlistát az új kormánynak.
1. Regionális Közlekedési szövetségek létrehozása
Nem könnyű feladat. Azt kellene megoldani, hogy minden agglomerációban egységes busz-vonat hálózat jöjjön létre. A járatokat ugyanazzal a bérlettel lehetne igénybe venni, a jegyek árát pedig szintén egységesen határoznák meg. A buszok és a vonatok nem egymással versengenének, hanem egymást kiegészítenék. Mindez ráadásul összekapcsolóna a helyi közlekedéssel is, menetrend és tarifa szempontjából is.
2. Egységes, országos távolsági közlekedési rendszer kiépítése
Nem sokban különbözik a regionális rendszertől. Olyan hálózatot kell kiépíteni, ahol a vasút és a busz is megfelelő szerepet kap. A vasút szerepét erősíteni kell a fővárosba irányuló távolsági forgalomban, a buszokkal javítani kell a vidéki városok egymás közötti kapcsolatát (ott, ahol nincs jó vasút: pl. Szeged - Pécs, Székesfehérvár - Tatabánya, Békéscsaba - Debrecen). A megyeszékhelyeket olyan rendszerrel kell összekötni, amely az óránkénti eljutást biztosítja minden megyeszékhely között (természetesen nem minden esetben közvetlenül és/vagy gyors járattal).
3. Sürgős járműfejlesztés
Uniós pénz is lenne rá, hogy elővárosi emeletes vonatokat vegyen a MÁV-START. Az InterCity vonatok megújítására még gyorsabban lenne lehetőség: a Bombardier alig várja, hogy folytathassa a megkezdett felújításokat. A legújabb kocsik forgalomba állása után a a régebbiek révén is jobb minőséget lehetne biztosítani a jelenleg elhanyagolt vonalakon (pl. Budapest - Veszprém - Zalaegerszeg).
4. Árak felülvizsgálata
Kedvezőbb árú havibérlet, lényegesen olcsóbb törzsutaskártyák, az autózással versenyképes árak (akár 4-5 fő számára is, hasonlóan a németországi tartományi jegyekhez.) Érdemes átgondolni azt is, kinek járjon kedvezmény, hiszen sok új kedvezmény esetén több régi visszavonható. (A jelenleginél lényegesen olcsóbb, több "extrát" (pl. útitárskedvezményt) tartalmazó törzsutaskártyák bevezetése esetén például a jelenlegi diák vagy nyugdíjas kedvezmény fölösleges.)
5. Az uniós programokon túli fejlesztések
A működési hatékonyság javításával apróbb felújítások, fejlesztések fedezetét kell megteremteni. Ilyen például egy-egy állomás épületének tatarozása, a lassújelek felszámolása. (Emellett persze az uniós pénzek hatékony felhasználása is fontos.)
6. HÉV-ek újjáélesztése
A szárnyvonalak egy része hatékonyabban üzemeltethető, ha önállóvá válik. Ilyen kezdeményezés már van az országban.
Ennyi egy ciklusra elég is lenne. Persze szép dolog az álmodozás, hiszen először a MÁV finanszírozási gondjait kell a kormánynak megoldania.