HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Mozgolódik a politika vasútügyben

2010.06.21. 20:43 vonat blog

Fellegi Tamás fejlesztési miniszter hosszabban nyilatkozott, és megnyugtató dolgokat mondott a vasútról. Sok konkrétum még nincs, de a szándék racionális és támogatható. Várjuk a folytatást.

Nagyon fontosnak tartom, hogy a MÁV problémáit a közösségi közlekedés egészének részeként oldjuk meg, ne csak önmagában a vasútra figyeljünk (...)

(...) a szárnyvonal-bezárási politika, ami az elmúlt három évben érvényesült, messze nem hozta azt a megtakarítást, ami ellensúlyozta volna a társadalmi károkat, összegszerűen a MÁV éves költségvetésének 1 százalékát sem éri el ez az összeg. (...)

A MÁV menedzsmentjével már tárgyaltunk arról, hogy sürgősen vizsgálja felül az idei üzleti tervet, meg kell nézni, hogy az első öt hónap teljesítése fényében mik az egész évre kalkulálható számok. (...)

Forrás: Százmilliárdos átcsoportosításra készül a kormány, index.hu, 2010. jún. 21.

Közben hivatalosan is bejelentették vasútvonalak újranyitását. Sajnos ez egyelőre csak egy politikai gesztus. A minisztérium napi négy pár vonatot indítana, ami rettenetesen kevés ahhoz, hogy valódi mobilitást nyújtson az utasoknak. Decembertől bővítenek tovább, így egyelőre várjuk a komolyabb tervekre. A kormányzati kommunikáció új irányt mutat, így nagyobb terjedelemben idézek tőlük:

KÖZLEMÉNY (2010.06.21.)
Júliusban újraindul a vasúti személyszállítás öt mellékvonalon

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2010. július 4-én öt vasúti mellékvonalon indítja újra a személyforgalmat. A szaktárca döntése alapján első körben a korábban szüneteltetésre ítélt Székesfehérvár-Komárom, Zirc-Veszprém, Pápa-Csorna, Karcag-Tiszafüred és Lajosmizse-Kecskemét szakaszokon, összesen mintegy 210 kilométeren közlekedhetnek ismét vonatok. Az intézkedéssel a kormány a vidék lakosságmegtartó képességét kívánja erősíteni, az érintett térségeket, településeket a gazdaság vérkeringésében tartani.

A változás 53 állomást vagy megállóhelyet érint közvetlenül. A nagyvárosoktól a Kecskemét környéki tanyavilágig 32 település összesen mintegy 350 ezer lakosa választhatja ismét a vasutat uticélja eléréséhez. Az induló menetrendet a tárca a hivatásforgalmi igényekhez (iskolába és munkába járáshoz) igazítja. Kezdetben jellemzően napi négy járatpárt használhatnak majd az utasok. Ez a szám a decemberi menetrendváltással, az addig lefolytatandó kistérségi egyeztetések nyomán változhat.

A szakminisztérium a forgalomszüneteltetett vonalak lépcsőzetes újranyitását tervezi. Reményeink szerint az idei év végéig további 4-6 viszonylaton lehet ismét vasúti személyszállítás. (...)

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a szárnyvonalak ügyét a korábbi kormányzati megközelítéssel szemben döntően nem hatékonysági kérdésként kezeli. A takarékossági törekvések nem írhatják felül a társadalmi igényeket. A kormánynak tekintettel kell lennie a vállalati gazdálkodásban figyelembe nem vehető körülményekre is. A vidék lakosságmegtartó képessége nem csökkenhet rövid távú szempontok miatt. Az államnak évente 300-350 milliárd forintjába kerülő közösségi közlekedésben a vasúti szárnyvonalak szüneteltetésétől remélt megtakarítás alig néhány milliárd forint.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály
Budapest, 2010. június 21.
 

1 komment

Címkék: kormány menetrend költségvetés versenyképesség megrendelő megtakarítás mellékvonal közszolgáltatás gazdaságosság

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr202099257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

rickyramirez 2010.06.22. 00:50:48

Sokkal többet "szüneteltetnek" 2007. márciusa óta napjainkig, mint amennyit most újranyitnak illetve szándékoznak az év végi menetrendváltáskor még újranyitni. Pedig az ígéretekben az volt, hogy ahol ez műszakilag lehetséges, ott újraindul a közlekedés. Ráadásul az ötből a Zirc-Veszprém vonalon hétvégenként illetve munkaszüneti napokon most is közlekednek vonatok (az más kérdés, hogy kevés és elképesztő időbeli elosztásban), szóval ez nem igazi "újranyitás".
Azt gondoltam korábban az ígéreteket és a nyilatkozatokat hallva-olvasva, hogy de jó, valami haszna azért lesz, hogy a Fidesz letarolta az országot a választásokon, és mint vasútbarát örülhetek. Abban teljesen igazuk van, hogy a korábbi bezárási politika teljesen elhibázott dolog volt, fontosabb dolog a közfeladatok minél magasabb szintű ellátása, mint az esetleges megtakarítás, főként, ha az olyan szánalmasan alacsony, mint ez esetben (ha egyáltalán mérthető). Azonban már látszik, hogy az egy-két vonalon történő újraindítás ellenére a korábbi állapot visszaállítása nem lesz teljes körű, tehát hazudtak ebben a választási ígéretükben is, és már most látszik, hogy hazudtak másban is (lásd pl. egyszeri jelentős adócsökkentés).
Az különösen elszomorít, hogy a Pápa-Környe vonalon nem indul újra a közlekedés, nem értem ennek milyen műszaki akadályai lennének. Itt több településről is panaszkodtak amiatt, hogy 2007 óta jelentősen romlottak a tömegközlekedési lehetőségeik (bocsánat, nekem jobban tetszik a tömegközlekedés forma, mint az, hogy közösségi, eléggé mesterkéltnek és erőltetettnek tartom az utóbbit).