Végre megerősítették: tényleg járatritkítással akar spórolni a minisztérium a vasúton. Azt mondták a Hír TV-ben, hogy a "hírek szerint a közösségi közlekedés felülvizsgálata az IMF-hiteltárgyalások része".
– Kaptunk a megrendelőnktől egy kérést, hogy vizsgáljuk felül azokat a lehetőségeket, ahol esetleg gazdaságosabban és ne indokolatlanul, napi rendszerességgel közlekedjünk. Elsősorban a hét végén kívánjuk korlátozni a vonatok számát, amikor nincs akkora utasforgalom – jelentette ki a vasúttársaság személyszállítási üzletágvezetője, Lendvay Péter.
Forrás: Változik a törvény és a menetrend is, in: mno.hu, 2012. március 4.
A GYSEV tehát járatritkításba kezd, a cégnél ezt elismerték. A MÁV-START állítólagos járatritkításáról még mindig semmi hivatalos hír. (Az LMP szerint a csökkentést “stikában igyekeznek megtenni”, az érintett MÁV-dolgozókkal titoktartási nyilatkozatot írattak alá.)
Az IMF-ről egyébként nemrég a Levegő Munkacsoport írta, hogy a tömegközlekedés hatékonyabbá tételét sürgeti, nem pedig az erre fordított állami támogatások csökkentését.
(...) az IMF azt tanácsolja a magyar kormánynak, hogy teljes egészében ismerje el a költségvetésben a tömegközlekedésnek nyújtandó támogatásokat ahelyett, hogy évről évre alultervezi azokat, és év közben ad támogatást a fizetőképesség fenntartására, tőkenöveléssel vagy az adósságok átvállalásával. Ugyanakkor, amennyiben a kormány csökkenti a támogatásokat és a tömegközlekedés adósságállományát, akkor ezt egy értelmes szerkezeti átalakítási terv mentén kell megvalósítania, máskülönben a támogatások elkerülhetetlenül növekedni fognak és az adósságok ismét felhalmozódnak.
Forrás: Az IMF nem ajánlja a tömegközlekedési támogatások csökkentését, in: levego.hu, 2012. február 1.
Az IMF tehát értelmes szerkezetátalakítást kér. Hogy a járatritkítás értelmes-e... Nem mernék rá nagy összegben fogadni.
Rövid járatritkítási / vonatkilométercsökkentési körkép:
1. Hova megy ez a vonat? blog: "pusztán vonatkilométer alapján döntést hozni teljesítményről komoly szakmai ismerethiányra utal"
2. itf.hu honlap:"fűnyíróelv szerinti járattörlések végrehajtásával (...) valódi költségcsökkentés helyett (...) súlyos károkat és további hatékonyságromlást okoznak."
3. Regionalbahn blog: "a felülről jövő alapelvárás a szóbeszéd szerint 8%-os költségcsökkentés volt. Ezt valahol a minisztériumi középrétegekben sikerült vonatkilométerre lefordítani"
4. VEKE a Facebookon: "Úgy szól a mondás, kétszer nem lehet ugyanabba a folyóba lépni. Az illetékes minisztériumnak úgy néz ki, mégis sikerülni fog. (...) nem kíváncsiak az észérvekre."
5. Vasúti Tour de Hongrie honlap: "ez teljesen ellentétes a korszerű közlekedésszervezéssel és a megcélzandó integrált ütemes menetrenddel"