HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Rendszertelen megszüntetések

2012.04.08. 21:04 vonat blog

Nemcsak vasúti járatokat, hanem autóbuszokat is lemondott a minisztérium április 15-től. A megszüntetett járatok száma azonban jóval kevesebb, mint vasúton.

Az április 15-ei vasúti és autóbusz menetrendváltozás után naponta összesen mintegy 410 vonat és 30 autóbusz nem közlekedik majd, a párhuzamos közlekedés megszüntetésével a buszokról utasforgalmat generálnak a vonatokra – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

Forrás: Utasforgalmat generálnak a vasútnak, in: iho.hu, 2012. ápr. 7.

A távolsági buszmegszüntetések igazából nem fájhatnak túlzottan, hiszen Nyíregyháza, Miskolc vagy Győr felől a busz egyébként sem játszott nagy szerepet. Győr esetében egyedül a budapesti megállási helyeket kedvelők morgolódhatnak komolyabban. Az egyetlen komolyabb probléma azonban Szegeddel adódik, ott ugyanis nincs közös busz-vonat állomás:

(...) bumlizzak át a városon a vasútállomásig, plusz menetjegyeket váltva buszra, villamosra, azután még IC pótjegy nélkül is jóval drágább a vonat!!
(...) Nincsenek összehangolva a busz indulással a vonat érkezések, amikor a vonat Szegedre beér x.15-re minden órában, akkor a vidékre továbbinduló x.30-kor induló járatainkat lehetetlen elérni, és várakozhatunk órát, másfelet a hazainduláshoz.
Reggel az 5.20-s busszal az autópályán megjárom a teljes utat otthonról, 20 km-re Szegedtől az egyetemig 3,5 óra alatt, addig a hazafelé út a vasút - busz kombinációval 6 azaz hat órába telik!!!!!
Maradjon otthon minden vidéki és menjen kapálni?!

Forrás: Fórum hozzászólás az alábbi cikkhez, az Allegro nick írta; Alig marad pesti sztráda buszjárat, in: delmagyar.hu, 2012.04.04.

A fenti indulatos hozzászólás jól mutatja, miért nem szabad rendszerépítés nélkül, fűnyíróelven ritkítani. Ha a Szeged és Budapest között, az autópályán közlekedő buszokat akarja a megrendelő megszüntetni, a következő lépéseket kellene megtennie:

1. intermodális csomópont kiépítése a szegedi vasútállomásnál, hogy a városba beérkező buszokról vonatokra lehessen átszállni. Ezt meg lehet oldani sok milliárd forintból is (a debrecenit 21 milliárdért építenék meg), meg egyszerűbben is, úgy, hogy az érintett elővárosi buszok kimennek ugyan a vasútállomásra, de a végállomásuk nem ott van, hanem olyan helyen, ahol tudnak várakozni a visszaindulásig.

2. menetrendi hangolás: ki kell választani azokat a járatokat, amelyek a vonatra csatlakoznak, és azoknak kell egyeztetni a menetrendjét a vasúttal. A vonat menetrendjét egyáltalán nem tudják mozgatni Szeged - Budapest között, úgy be van betonozva a kelet-magyarországi ütemes menetrendi rendszerbe. A vonatok érkezési és indulási időpontjához kell tehát igazítani a buszokat. Így jön létre az integrált, ütemes menetrend.

3. az árak, jegyrendszerek egységesítése: a vasút a XIX. század közepén nem a legrövidebb úton épült ki Pestről Szeged felé (Lajosmizsén át), hanem Cegléd - Nagykőrös felé kitérőt tesz. A km alapú árképzés miatt a vonat drágább a busznál. Hasonló helyzet számos útvonalon (pl. Salgótarján - Budapest, Ózd - Budapest) adódik, ezeket a kényszerű kerülőutakat az utasokkal nem kellene megfizetni. A buszra és a vonatra nem kellene kétszer, külön jegyet venni. Sőt, akár budapesti helyi járatokra (metróra, villamosra) is érvényes jegyet lehetne egyben kiadni - például az interneten.

Rendszerszerű, jól kommunikált építkezésre lenne tehát szükség, nem a fűnyíró berregtetésére. Az is sok elégedetlenséget szülne, de ha a létrejön egy országos közlekedési szövetség, nagyon komoly eredményeket hozhat.

19 komment · 1 trackback

Címkék: menetrend megrendelő finanszírozás autóbusz közszolgáltatás gazdaságosság párhuzamosság helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr944371371

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tanulsz már repülni? 2012.04.10. 01:29:01

„Magyarországon azért ilyen siralmasan lassú a vasúti közlekedés, mert meg kell őriznünk a nagy ország látszatát” mondta egy ismeretlen bölcs – de hamarosan ez már csak a régi szép napokat felidéző nosztalgia lehet, a vasúti személyszállítást is ér...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.04.09. 22:17:20

"akár budapesti helyi járatokra (metróra, villamosra) is érvényes jegyet lehetne egyben kiadni"
- Ez a német vasutaknál már évek óta működik. Pénztárnál is.

"ezeket a kényszerű kerülőutakat az utasokkal nem kellene megfizetni."
- A mai világban nem tartana semeddig sem az állomások GPS koordinátái közötti légvonalban mért távolság alapján felállítani a díjszabást.

Kopi3.14 2012.04.09. 22:44:27

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Pontosan mire is gondolsz ezzel, hogy így működik németlandban?

feketehun 2012.04.09. 23:05:49

@Kopi3.14: Ha egy bizonyos távolságnál messzebre vonatozol (most meg nem mondom, ez pontosan mennyi), akkor aznap a vasúti jegyeddel használhatod a célváros helyi tömegközlekedését.

Kopi3.14 2012.04.09. 23:12:14

@feketehun: tudtommal ez nagyon nem így van. Közlekedési közösség területén belül vagy veszed a zóna jegyet, vagy vonatjegyet IC-re, ICE-re, de az meg nem ad helyi közlekedést, egyébként meg külön opcióként kérheted, felár ellenében. alapból nem jár sehogy sem.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.04.09. 23:57:16

@Kopi3.14: @feketehun:

10 évvel ezelőtt már vettem úgy vonatjegyet Frankfurttól 65 kilométerre, hogy a retúrban adták a frankfurti Tageskarte-t is. Max 15 euro volt az egész.
A jegy érvényes volt az IC-re (NEM ICE!!!) is.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.04.10. 07:38:57

"ezeket a kényszerű kerülőutakat az utasokkal nem kellene megfizetni" - nem tudom, ma még így megy-e (tippem szerint igen), de 23 éve még simán más árat kellett fizetni Szombarhely-Budapest viszonylatban, ha Győr vagy ha Veszprém felé mentél, az eltérő távolság miatt.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.04.10. 07:46:29

"és azoknak kell egyeztetni a menetrendjét a vasúttal. A"

Maraggyáámááá, ahhoz meg kellene mozdulni :D

dr. Bubó 2012.04.10. 08:25:15

"Maradjon otthon minden vidéki és menjen kapálni?!"

így van !!!

egyébként is hova a lóf@szzba akarsz menni???
a munkahelyek és az oktatás mexűnik...

dr. Bubó 2012.04.10. 08:28:14

"Rendszerszerű, jól kommunikált építkezésre"

hihihi hol a f@szban élsz? ez itt a Meggebedeusok földje...

a vezetők és az álami alkalmazottak MIND a legalkalmatlanabb leggerinctelenebb, azaz a leghitványabbja...

CyberPunK 2012.04.10. 08:48:23

"ezeket a kényszerű kerülőutakat az utasokkal nem kellene megfizetni."

Hanem? Állja a MÁV? Azt az utat fizeted ki, amit megteszel, mondhatni nem azt fizeted ki, hogy légvonalban eljuss A-ból B-be, hanem az A és B közötti útvonalat.

Többivel egyetértek.

Kopi3.14 2012.04.10. 10:06:52

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: nekem az elmúlt három év vásárlásainál az IC is külön kaszt volt, a normál jegy nem volt érvényes, a helyi közlekedés külön opció volt- asszem terminálból nem is sikerült azzal venni.

Kopi3.14 2012.04.10. 10:11:11

@CyberPunK: Amennyiben településröl településre szóló jegyek lennének, akkor egy áron lenne a Bp-Pécs közúton és vasúton. Holott a kettö között van negyven kilométer eltérés. Van ilyenre példa.

CyberPunK 2012.04.10. 10:22:38

@Kopi3.14: Miért lenne egyáron? Ez hülyeség. Ezek szerint a Déli-Kelenföld útvonal 0 ft mert 0 km Bp-Bp? Vag teljesen mindegy, hogy városon belül hova megyünk? Ha viszont városon belül nem mindegy, akkor városon kívül miért az?

feketehun 2012.04.10. 13:54:43

@Kopi3.14: Lehet, hogy vannak különbségek attól függően, hogy melyik regionális vasúttársaságról van szó (Niedersachsenben pl. NWB vagy WFB). Néhány cimborámtól hallottam mindenesetre ezt, akik pl. Brémából Düsseldorfba utazva tudtak ez utóbbi városban metrózni. Lehet, hogy ez nem mindenhol általános, vagy valahol felárat kell rá fizetni...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.04.10. 15:43:50

@Kopi3.14: @feketehun:

Ha emlékeim nem csalnak, akkor esetemben is feláras volt a dolog, de olcsóbb, mintha Frankfurtban vettem volna meg a napijegyet. Olyan 3€ körül kellett ráfizetni, és így maradtunk még mindig 15€ alatt.

DB volt.

Kopi3.14 2012.04.10. 18:54:40

@CyberPunK: Vegyél egy jegyet Pécs-Bp. Kelenföld, illetve Pécs-Bp.keleti viszonylatba, meglátod melyik mennyi.

E mellett nyugatabbra bizony létezik ilyen, bizonyos megkötésekkel,pl. egy Köln Hbf-Düsseldorf Hbf táv ugyanannyiba fáj, ha az S11-essel mész, vagy ha az RE1-gyel, pedig két teljesen eltérö irányban járnak.

@feketehun: NRW- DB, konkrétabban VRS illetve Aschaffenburg környéke, amelyeket e szempontból ismerek.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: meg fogom nézni mit mond a kioszk, mondjuk egy Solingen-Frankfurt viszonylatra még ma este, hogy van ez.

Kopi3.14 2012.04.10. 22:10:16

@Kopi3.14: Na, meglestem, most találtam rá opciót, vagy egy útra szóló városi jegy, 2,5-ért, vagy napijegy 6,2-ért. Nem tudom korábban ez miért nem jött elő.

f.domino 2012.04.12. 17:01:29

@CyberPunK: Ilyen logika szerint az autópálya is ingyenes Nagykanizsától Nyíregyházáig, és vissza. Hiszen ha Letenyétől Nagykanizsáig akarsz menni, akkor is venned kell matricát, a többi meg onnantól már ingyen van. Mellesleg ez is hülyeség, de a szigorú kilométerarányos is. Igazából az üzemeltető költségét, és a felhasználó "hasznát" (a számára megnyilvánuló hasznosságot) kell szinkronba hozni egy értelmes tariferendszer szerint, ahogy minden más terméknél és szolgáltatásnál is működik. Hogy a hasznosság nem egyenesen arányos a távolsággal, az nyilvánvaló: A és B pont között a leghasznosabb út az, amelyik a leggyorsabb. Ez valószínűleg egyben a legrövidebb is, de ez sem biztos. (pl városi körgyűrűk vs keresztülmenni 50-el a városon). És az sem biztos, hogy a legkisebb költségű út a legrövidebb. (pl lehetnek a rövid úton fenntartásigényes műtárgyak.) Szóval szerintem viszonylat szerinti tarifa kellene, amiben a távolság csak egy paraméter a sok közül.

Seventysix 2014.11.02. 10:03:20

@f.domino:

Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utóbbi módszert alkalmazzák.

Hű, mi mindenért lehetne felárat számolni!

De talán mégis egységes tarifára volna szükség, mert ez így megkülönböztetné az ország egyik részén élőket a másiktól.