HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Pestről jövési felár

2013.05.03. 21:39 vonat blog

Mit jelent a gyorsvonati pótjegy a gyakorlatban? Akár 60-80 % áremelést egy egy rövidebb utazás esetén. Sok esetben a helyiek szemében ez csak egy olyan fizetési kötelezettség, amely azért keletkezik, mert a vonat, amire fölszállnak Pestről jön. Előfordul, hogy a modernebb vonat az olcsóbb.

Nézzünk néhány példát a Dunántúlról a május 15-től élő gyorsvonati pótjegyre:

Nagyszentjános - Győr (18 km)

Felváltva jár gyorsvonat és személyvonat. Minden vonat menetideje ugyanannyi, de napközben a rosszabb minőségű, magaspadlós, nem légkondis gyorsvonatokra pótjegyet kell majd venni. A korszerű, alacsonypadlós Flirt motorvonatok, melyek személyvonatként járnak, felármentesek.

Diákjegy (50%) személyvonatra: 185 Ft

Diákjegy gyorsvonatra: 185 Ft + 150 Ft pótjegy = 335 Ft

Diák esetében új ár az előző árnak 181%-a.

***

Biatorbágy - Kelenföld (18 km)

Itt már bejátszik egy kis menetidő-különbség is (3 perc), ráadásul a gyorsvonat a Keletibe, a személyvonat a Délibe megy tovább, ez a különbség sokat számít az úti cél elérésénél.

Gyermekét kísérő szülő jegye (33%) személyvonatra, Kelenföldig: 250 Ft

Gyermekét kísérő szülő jegye (33%) a gyorsvonatra, Kelenföldig: 250 Ft + 150 Ft pótjegy = 335 Ft

Az édesapa jegye a korábbi árnak 160 %-a, ha a gyorsvonattal megy.

Tovább bonyolítja a helyzetet, ha az apa dolgozni jár a fővárosba, és bérletet vesz. Eddig Kelenföldig vette a vonatbérletet 14 200 Ft-ért, onnan a Budapest bérlet (=BKV bérlet) volt érvényes. Mostantól, amennyiben neki úgy kényelmesebb, ha gyorsvonattal a Keletibe megy, a Keletiig meg kell venni a bérletet 17 800 Ft-ért. A bérletesnek ez 25% áremelés. Ez csak úgy tudja elkerülni, ha innentől mindig csak személyvonatra száll, és Kelenföldről a BKV-val megy át Pestre.

***

Csorna - Győr (31 km)

Bonyolult helyzet, vannak IC-k, gyorsvonatok és személyvonatok, mindegyikből elég sok, viszonylag rendszertelenül. Az IC a leggyorsabb és a legdrágább, és kötelező vonatra szóló helyjegyet venni. A gyors és a személyvonatok menetideje esetenként azonos, de általában a gyorsvonaté pár perccel rövidebb. A GYSEV személyvonatai jó-közepes állapotúak, öregek a járművek, de sok kocsit igyekeztek felújítani. A gyors és a személyvonat gyakorlatilag azonos komfortot jelent.

Nagycsaládos jegy (90%) ára a személyvonatra: 65 Ft

Nagycsaládos jegy (90%) ára a gyorsvonatra: 65 Ft + 150 Ft pótjegy = 215 Ft

Ha gyorsvonatra téved a nagycsaládos, több mint 3-szor annyit fizet, mint a személyvonaton.

***

Budapest - Zalaegerszeg (220 km)

Nap közben kétóránként mennek a vonatok, amelyek 3 és fél óra alatt érnek a zalai megyeszékhelyre. Csak másodosztályú, igencsak rozoga, 30-40 éves kocsikban kell utazni. Személyvonattal az utazás több órával hosszabb lenne, így mindenki a feláras vonattal fog menni, ha mindenáron vonattal akar utazni. Az M7-es autópályán közlekedő korszerű, klimatizált buszok ugyanennyiért jóval gyorsabban elviszik az utast.

Dolgozó, kedvezménnyel nem rendelkező felnőtt jegyének ára jelenleg: 3690 Ft

Dolgozó, kedvezménnyel nem rendelkező felnőtt jegyének ára gyorsvonati pótjeggyel: 3690 Ft + 325 Ft

A teljesárú utas 8%-kal fizet többet ezért az útért a pótjegy miatt.

***

Budapest - Balatonalmádi (117 km)

Nos, itt az az érdekes, hogy az átszállásos és a közvetlen vonatokra más pótjegy kell, úgyhogy nagyon résen kell lennie az utasnak. Ha közvetlen vonattal megy, végig pótjegyes a vonat. A székesfehérvári átszállás esetén csak akkor kell pótjegy, ha gyorsvonattal utazik az átszálláshoz. Ekkor ugyan nem túl korszerű vonattal utazik, de 19 perccel gyorsabban. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy vannak balatoni személyvonatok amelyek a főszezonhoz közeledve egyszercsak közvetlen pesti vonattá válnak (szezonon kívül nem mennek Pestre, csak Fehérvárig), így itt még a dátumot is figyelni kell.

65 év feletti személy jegyára jelenleg 0 Ft

65 év feletti személy jegyára a jövőben, ha a közvetlen vonaton utazik 175 Ft

65 év feletti személy jegyára, ha Fehérváron gyorsvonatról száll át 150 Ft

65 év feletti személy jegyára, ha Fehérváron személyvonatról száll át 0 Ft

Az áremelés tehát lehet végtelen % és 0% is.

***

Sáregres - Simontornya (5 km)

Minden vonat egyforma, de egyesek Budapestről jönnek, így pótjegyesek. Nem kell felár 4 41-kor, 6 41-kor, 10 41-kor, 12 41-kor, pótjegy kell viszont 8 41-kor, 14 41-kor, 16 41-kor, 18 41-kor, 20 41-kor.

Teljesárú jegy a nem Pestről jövő vonatokra 250 Ft

Teljesárú jegy a Pestről jövő vonatokra 250 + 150 Ft = 400 Ft

A "Pestről jövési felár" tehát 160 %-os árat jelent.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr155279992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2013.05.05. 17:11:06

Tegyünk hozzá keleti példát is!

A sátoraljaújhelyi vonal elvileg maga a kánaán: órás ütemes menetrend keretében felváltva személy- és gyorsvonati, valamint (Hegyalja felől átszállással) IC szolgáltatás. Aztán persze késő este és délelőtt kigyomláltak egy-egy vonatpárt: Sárospatakon 9-kor nincs indulás Szerencs felé, 11-kor nincs újhelyi vonat.
Túl a pályaállapotok okozta késési mizérián, hamarosan az a helyzet áll fenn, hogy kétóránként fizetünk felárat, kétóránként nem - ugyanazért a szolgáltatásért. Miskolc és Saújhely közt ugyanis a kétóránkénti gyorsvonatok is mindenhol megállnak, pontosan úgy, mint a felváltva velük közlekedő személyvonatok. Sőt, ugyanolyan kocsikból állnak.
Ebből kifolyólag aki például az egyik kisvárosból vagy faluból a másikba utazna és elkerülné a 150 forintos pótjegyet, indulhat reggel 7-kor, majd legközelebb dél előtt egy órával. Aki lekésik az előbbiről, vagy mondjuk 8-kor egy kis intéznivalója van, fizethet 400 forintot 250 helyett, ha nem hajlandó, 3-4 órát várni.

Szerintem az egyik legrosszabb velejárója a mostani tarifális innovációnak, hogy már-már kiszámíthatatlan, pontosan mennyibe kerül az utazásunk. Már aki nincs pontosan tisztában az éppen közlekedő vonatnemekkel és időszakos felárakkal. Főleg a szűkösen eleresztett és az alkalmi utasok hamar találhatják magukat abban a kellemetlen helyzetben, hogy állnak a pénztárnál és egy-néhány százas hiányzik.

Leginkább VIP és PRÉMIUM segít a bajban (vasut.kteam.hu/premium.html), no persze Elvira, már ha van egyáltalán internetünk, és megtanították majd neki a legújabb változásokat.
Addig legalább megspórolja a pótjegyet az, aki interneten jegyet vesz. Gyenge vigasz!

újember · http://vasut.kTeam.hu 2013.05.05. 17:14:21

Különös pikantéria, hogy (remélhetőleg, a pályafelújítás folytatása miatt) hamarosan újra buszozhatunk.
Vajon a gyorspótlóbusz ezúttal nem a szokásos roncsokból lesz kiállítva?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.07. 15:33:44

Biatorbágy.

A vasútállomáson kitűnően megoldható lenne a közösperonos átszállás, a buszok ráhordanának Etyekről, Biáról, illetve Pátyról, gördülékeny csatlakozás minimális időveszteséggel, közös bérlet,..... (Egyszer kiszámoltam, hogy pont megtelne egy Flirt).....

Ehelyett eztán mindenki busszal fog járni, mert 150 Ft az érzékeny különbség már. A buszra a jegy 500 Ft alatt van Biáról.

Viszont az állomáson lesz rengeteg szabad parkolóhely.....

.

Ide vezet, ha a hülyeség kaarattal és/vagy hatalommal párosul.

2013.05.11. 21:06:31

jó nagy tömeg lesz a személyvonatokon pl. pest-fehérvár között, 150 forint sokaknak megér +15 percet.
süti beállítások módosítása