Mikor e sorokat gépelem, épp Budapest felé robog a 6009-es számú vonat, amely Debrecenből jön, sebesvonatnak minősül, és mától pótjegyes.Több száz naponta bejáró utast hoz a fővárosba, akiknek többsége mától jóval drágábban utazik, mert meg kell fizetnie a pótjegyet a Budapest bérlet mellé is. Ha tehát Monorról a Nyugatiba megy valaki, nem elég Ferihegyig vasúti bérlettel rendelkeznie, onnan pedig Budapest bérletet felmutatnia, mint eddig. Aki pedig "jegyezik", mert nem akarja méregdrága bérletet megvenni, annak szintén többet kell fizetnie. Gödöllőiek, aszódiak, albertirsaiak, ceglédiek, nagykőrösiek, monoriak, bicskeiek, biatorbágyiak százai fognak cifrán káromkodni ma reggel, amikor megjelenik a kalauz a jó hírrel.
A győri vagy debreceni elővárosi forgalmat alaposan átrendezi az intézkedés. Nem túlzás azt mondani, hogy ellehetetleníti a vasúti közlekedést a gyors és óránkénti vasúti eljutással összekötött Kecskemét - Nagykőrös - Cegléd térségben, hogy minden vonat pótjegyes. Egy nagykőrösi 370 forint helyett immár 520-at fizet a szomszédos Ceglédig. Avagy megy a főtérről induló busszal. A városszéli vasút előnye volt eddig, hogy gyorsan haladt, most a jelentős drágulás miatt nyilván buszra száll majd több utas.
A fenti példa mutatja, hogy a buszok és vonatok versenyében most a vonatok kaptak egy elég nagy pofont, hiszen a legtöbb gyors eljutást kínáló vonat pótjegyes lesz, közben a helyközi buszok felár nélkül kínálják magukat. A láthatatlan döntéshozói kéz ezzel az áremeléssel a lassú személyvonatok felé terel, ám ezzel egyben a buszozás javára is billenti a mérleg nyelvét például Mezőkövesd - Miskolc, Budapest - Eger, Kistelek - Szeged, Szombathely - Sárvár között. Utóbbi viszonylatában 620-ról 920 Ft-ra drágul a gyorsvonat. Hosszas töprengés után rájöttem, hogy azért mert a GYSEV-re és a MÁV-ra külön kell pótjegyet fizetni. Nem folytatom, akit érdekel böngéssze az Elvirát.