Mindenki a Balatonra szeretne utasokat vinni. A buszos is, a vasutas is. A kettő között továbbra sincs kapcsolat. Talán az uniós pénz, amit a közlekedési ágak összekötésére adnak, talán az segít végre megtalálni a vonat és a busz szerepét. Véget kellene vetni a rendezetlen burjánzásnak.
Igaz csak hétvégén, de a Volánbusz új, közvetlen járatot indít Tihanyba, reklámozza a honlapján. A MÁV-START pedig Balatonfüred kiszolgálását újította meg teljesen. Gyakorlatilag minden egész órakor itt találkoznak szembe a Budapestről érkező és oda induló vonatok.
Eközben félmilliárd forintot fordít Balatonfüred intermodális, azaz a közúti közlekedés közötti átszállást elősegítő közlekedési csomópont létesítésére. Átalakítják és fejlesztik a Volán és a vasút fogadóhelyiségeit, szolgáltatásait. (lásd: a képen)
Nem lenne nehéz elképzelni, hogy a pesti vonat érkezése után pár perccel indulna a busz Tihanyba Füredről. Egy óránkénti buszjárat Balatonfüred és Tihany között csak a mai összevissza indulások egységesítését jelentené. Akkor valószínűleg fölösleges lenne a pesti közvetlen járat is. Érthetetlen, hogy miközben egy elég bő vasúti kínálat biztosított, mi indokolja, hogy hasonló menetidővel még buszok is járjanak Füredről Budapestre. Egy ésszerű közlekedési munkamegosztás esetén a Balaton és a főváros között nem kellene busz. Hasznos lenne viszont jó csatlakozásokat kiépíteni a vasúttal el nem érhető térségekbe: Veszprém, a Balaton-felvidék (pl. Dörgicse, Nagyvázsony), Tihany felé. A füredi csomópont erre már ma is alkalmas lenne. A menetrendeket azonban még senkinek sem jutott eszébe összehangolni.
A következő általánosságban is igaz: egy pesti busz lemondásával ugyanezt a szállítási teljesítményt rengeteg, a vonatra ráhordó rövid távú busz indítására lehetne elhasználni. A vonatok meg általában el tudnak szállítani még átszállókat. Az intermodális csomópontok kövei már épülnek, de a lelkük, az egységes közlekedési rendszer valahogy még nagyon nem.
Utóirat: Körülbelül félévente írok arról, hogy buszos ráhordás nélkül nem hatékony a vasút. Itt olvasható az egri péda.
A kép forrása: az iho.hu Együttműködés a Balaton északi partján című cikke, 2013. július 16.