HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

A zöld műbőrülés titkai

2013.08.23. 23:50 vonat blog

Vajon kinek az ízlését tükrözi a jellegzetes "vonatzöld" műbőr? Ki találta ezt olyan vonzó színnek, hogy ülések ezreit húzatta be vele? De a fő kérdés, hogyan juthatott át a 21. századba ez a szín?

bhv.JPG

A kép forrása: Hírek a vasút világából blog Vonatozás 480 forintért - II. rész (Dabas) című bejegyzés,2009.10.26. 18:29, Sherlock20 posztja.

Ez a vonat vajon tud-e tiszta lenni? Mert minden ellenkező híresztelés ellenére a helyzet sokkal jobb, mint kb. 10 éve volt. Igen, most bizonyára sokan felhördülnek, de vállalom: egyértelmű, hogy tisztábbak ma a vonatok, mint 10 éve. Azóta öregedtek ezek a kocsik, de többet takarítják őket. Lehet, hogy nem eleget, de többet. Kérdés, hogy a múlt század ötvenes éveinek formatervezése ellenére létezik olyan érzés ebben a műbőrben trónolva, hogy tisztaság. Van-e mai ember, aki ilyen környezetben nem érzi magát automatikusan egy kicsit koszosnak?

Ma már azért ilyet nem látni:

by.jpgA kép forrása: hampage.hu "Életképek" sorozat 27/1

Mégis, olyan ez, mint a Duna, hogy hiába lehet fürdeni benne több helyen, az emberek többsége úgy érzi: százezrek vizelete keveredett már be a folyóba. Hiába nincs már olyan tényleg igazán mocskos vonat, mint ezen a képen, az elmúlt évtizedekben ezek a mocsok látványa beleégett az emberek tudatába. És itt jön a műbőr színének bűne: ez a foszöld maga a mocsárszín, a szenny színe. Egy kis szürkével és feketével megbolondítva igazi szemkápráztatás.

Az imázs legalább olyan fontos, mint a tények. Kell még egy évtized, és sok új kocsi, hogy eltűnjenek ezek a koszos képek az emberek fejéből.

Ön kérne nosztalgia felárat a zöld műbőrért?

----

Aki szeretne elmélyedni az üléshuzatok színének tudományában, az szép lila, új kocsiról olvashat itt. Szép piros és zöld üléses új kocsikról meg itt. Új motorvonatokról és felújított régi kocsikról pedig itt.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr315474087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

rickyramirez 2013.09.13. 17:45:05

Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseket mennyire lehet tisztítani? És mennyire teszik ezt meg? Tény, hogy a vasúti járművek átlagos élettartama hosszabb a közútiakénál. De az is biztos, hogy azok az emberek, akik ilyen kocsikba kénytelenek beszállni, nem azért érzik magukat rosszul, mert az a kocsi több mint negyven éve jött ki a vagongyárból. Az utast az utastér érdekli, és azért az tényleg elgondolkodtató, hogy jómagam is rendszeresen ugyanazokon az üléseken vagyok kénytelen ülni (pl. a Győr-Veszprém vonalon), amelyeken akkor is ültem, amikor iskolakirándulásra voltam kénytelen menni kisdobos koromban. Ha legalább ezeket lecserélték volna, már sokkal kényelmesebb lenne az utazás. Éppen ezért pl. az említett 11-es vonalon sokkal jobban szeretem, ha Bz jön. De említhetném a Győr-Celldömölk vonalat is, ahol szintén járnak ilyen ülésekkel rendelkező kocsik, meg járnak (szintén személyvonatként) olyanok is, amelyek régebben ÖBB-s kocsik voltak, és az EU-régiós vonatokban gurultak. A helyzet ugyanaz: az utóbbiba nem undorral száll fel az ember.

A színről és az anyagról csak annyit: akkoriban ez az anyag volt "divatban", a színe pedig nyilván nem lehetett világos, hiszen a kosz gyorsan - és esetleg kitörölhetetlenül - meglátszana rajtuk (a mostani ülések színei is nyilván inkább sötétebbek, és ebből a szempontból az, hogy pirosat is választottak, bizony merész választás volt, mert világosabb árnyalat, és ezért a kosz jobban látszik rajta).