HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?

2013.09.08. 10:06 vonat blog

Bécsben most épül, Berlinben nemrég épült, Prágában újjáéledt, Varsóban a föld alatt van, Belgrádban pedig egyelőre félkész torzó maradt. Mi az? Főpályaudvar. A nagyvárosi fejlesztések vitatott, de általában szükséges eleme.

Mi legyen Budapesttel? A XIX. századi vasúttársaságok egymással versengve építettek egy csodás Keleti és Nyugati pályaudvart, amelyek még a mai rossz állapotukban is lenyűgözőek. A Déli, minden ellenkező vélemény ellenére, méltó a szerepéhez, építészeti érték a maga korából. Eddig oké, de kell-e Budapestnek központi pályaudvar.

Nos, Budapestnek biztosan nem. A fővárosnak egy S-Bahn kellene, de a távolsági irányokat kezelő nagyon drága infrastruktúra léte nem érdeke. Az országnak azonban lehet, hogy igen. Egy ilyen központosított ország főpályaudvara olyan, mint az M0-ás. Ha minden vasúti forgalom oda fut össze, akkor az egész ország használná.

1. igazi, új főpályaudvar a jelenlegiek helyett
Ilyen mega-pályaudvar csak óriási áldozattal hozható létre értelmesen. Ahhoz, hogy az ország összes vasútvonala összefusson, gyakorlatilag meg kell szüntetni a Keletit, és a Nyugati és a Déli között egy alagútba kell vezetni az ország összes vasútját. Ez legjobban a varsói megoldásra hasonlít, és bizonyára a 4-es metrónál egy nagyságrenddel bonyolultabb gazdasági, politikai és közlekedési probléma. Ez egyelőre nem túl valószínű lehetőség.

Az elmúlt években szóba került Ferencváros vasútállomás, illetve Kőbánya felső és alsó vidéke mint főpályaudvar, de ezek nem tudják kiváltani a jelenlegi fejpályaudvarokat, hiszen a városhoz csak külső pontokon csatlakoznak, és városi vasúti kapcsolatok kiépítése lenne szükséges, az egész rendszer gazdaságossága azonban igen kétséges. Új metrókapcsolatok és S-Bahn rendszer, plusz főpályaudvar kiépítése egy kicsit nagy volumenű beruházásnak tűnik.

2. átszállásokra használható főpályaudvar-darabok

Kelenföld a metró megépültével Budapest dél-nyugati vasúti kapuja lesz. Ehhez hasonló, dél-keleten Kőbánya-Kispest és ehhez kapcsolódóan a reptér. Eddig jó. Csakhogy a vasút hagyományosan Buda központja felé, a Délibe, illetve Pest központja felé, a Nyugatiba visz. Ezeket a kapcsolatokat nem célszerű feladni, hiszen ezek szinte metrópótló vonatok, az utasok nagy része azért utazik velük, mert a belső végállomásra közvetlenül akar eljutni.

Kelenföldről a vonatok jelentős része mindig is Pest felé közlekedett azonban tovább, jellemzően a Keleti pályaudvarra. Ma a pécsi és a győri irány távolsági közlekedése megy át a hídon, miközben a Dunántúl középső részéről a Délibe járnak a vonatok. (Pécs - Miskolc és Győr - Békéscsaba útvonalú vonatokat a mai menetrend szerint gond nélkül lehetne csinálni, 15-20 perces állással a Keleti pályaudvaron.)

Szeged és Debrecen illetve Veszprém és a Balaton iránya nem köthető jelenleg be ilyen rendszerbe egyszerűen, de Köki és Kelenföld közötti "áthidaló járatokkal" (első fecske a Köki-Fehérvár) a kapcsolat megteremthető.

Ez esetben Buda átszálló főpályaudvara Kelenföld lesz, Pesten pedig a Keleti és Köki osztozik a feladaton. Ha Pesten mindenáron szeretnénk egy közös pontot e két irány számára, akkor az Ferencváros. A jelenlegi vasútállomás csak az 1-es villamossal érhető el, de az utasperonok eltolása a Közvágóhíd és a Népliget felé is lehetséges, akkor pedig a pesti belváros felé könnyebb átszállási kapcsolatot kialakítani.

Utolsó feladat a szegedi és debreceni irány, valamint a Keletibe befutó vonalak kapcsolatának javítása. Ezt jelenleg a Zugló vasútállomás és a Keleti közötti buszozással a Thököly úton javasolják a menetrendi keresők. Kőbánya alsó és Kőbánya felső egymás felé tolásával azonban ez az átszállás akár közvetlenül is megtörténhet.

A főpályaudvar ezzel a rendszerre ugyan több részre szakad, de jóval olcsóbban valósítható meg, a vasúti hálózat azonban átjárhatóvá válik, Kecskemétről Egerbe egy kőbányai, Abonyból Ajkára egy kökis és egy kelenföldi átszállással lehet átszállni.

További olvasmány: A BME tanulmánya e témában

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr405500221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

FrankyLon 2014.03.17. 20:14:05

Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is;

-Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es Dunatol keletre lebonyolitott tavolsagi forgalom szamara.
-Nyugati palyaudvar; szinten maradna, az elovarosi vonatok vegaloomasakent.
-Deli palyaudvar; Ezt halara iteltem; a Gellert hegy alatti alagut a szuk keresztmetcet, itt a Dunantul forgalmat ket vaganyon kell bepreselni. Deli helyett Kelenfold lenne a Dunantul tavolsagi forgalmanak vegallomasa, a nagyvasut helyen pedig a 2-es metro kijonne Kelenfoldig.

-Atmenno forgalmu "fopalyaudvarok"; Kelenfold es Koki.

Viszonylatok;
-Tavolsagi vonatok a Keletibe vagy Kelenfoldre mennenek kiindulasi helytol fuggoen, naponta 2-3 vonatpar viszont atmenne a fovaroson, pl. Pecs-Miskolc, Gyor-Szeged, stb.
-Amikor nincs atmeno forgalom, akkor Koki-kelenfold viszonylatok biztositanak az osszekottetest a ket "fopalyaudavar" kozott, legfeljebb 12 perces kovetessel. (A vonatok nem feltetlenul csak a ket allomas kozott jarnanak, osszekpacsolhatnak a ket eros elovarosi iranyt, tehat lehetnenek pl. Szolnok-Martonvasar, Szolnok-Szazhalombatta vonatok.)
-Ebbol a rendszerbol a Miskolci oldal maradt ki teljesen, hiszen sem a Kokoti sem Kelenfoldet nem erintene. Erre ket megoldas van, egesz nap atmeno tavolsagi vonatok Kelenfoldon keresztul, illetve egy uj, ket szintes allomas Koki also es felso helyett a ket vonal keresztezesenel, amenek jo osszkoettese van mind Kokivel, mind Kelenfolddel.

Szukseges fejlesztesek;
-Keleti, Nyugati, Kelenfold es Koki teljes felujitasa.
-Deli vasuti hid ujjaepitese, hogy negy vagany elferjen rajta.
-Negy vagany Kelenfold es Koki kozott.
-Negy vagany Kelenfold es Kobanya felso kozott.
-Negy vagany Koki es Rakosrendezo kozott.