HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Vasútfejlesztésről beszélnek

2008.11.08. 17:33 vonat blog

Kiemelten fontos a Fiume és Konstanca közötti vasúti fővonal kialakítása, ehhez új pályára van szükség Szeged és Temesvár között - mondta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök kedden Szegeden a magyar-román kormányülés után.
Călin Popescu Tăriceanu román kormányfő a Bécs-Budapest-Bukarest szupervonat megépítését hangsúlyozta.(MTI, 2008. okt. 21.)

Ha új vasutakról és szupervonatokról beszélnek a politikusok, bekerül a vasút ügye a napi hírfolyamba is.

A fenti két kijelentés két teljesen különböző dolgot takar, csak egy a közös bennük: vasúti közlekedésről van szó.

A román kormányfő egy alapvetően személyszállításra épülő, nagysebességű vonal létrehozását javasolta, a magyar miniszterelnök pedig árufuvarozásra szolgáló összeköttetésről beszélt.

Mindkét projekt megvalósulása nagyon-nagyon sokba kerül, de nagyságrendi külnbség van egy román-magyar-osztrák szupervonat (200-330 km/h-s sebesség) és egy árufuvarozásra szolgáló vonal (120 km/h) költségei között.

Tegyük fel, hogy pénz nem számít, és a román javaslat szerint vonal megépül. Milyen hatással lenne ez a személyszállításra?

Bukarest 8-900 km-re található a magyar fővárostól, így oda a vonat mondjuk 4-6 óra alatt jutna el. Ez ideális abból a szempontból, hogy a repülést a vasút háttérbe szorítsa és nagy versenyelőnyre tegyen szert a közúttal szemben.

Kérdés: milyen áron?

Gondolkozzunk el azon, hogy a hatalmas költséggel és környezetrombolással megépíthető nagysebességű vasút helyett nem lenne-e egyszerűbb a jelenlegi, e napokban is épp átépítés alatt álló Bukarest - Budapest vonal korszerűsítését befejezni, majd a környezetbarát nemzetközi személyszállítás versenyelőnyét más módon biztosítani. Például azzal, hogy nagyon kedvező áron kapják a vasútvállalatok a pálya használati jogát.

Vasútfejlesztés nemcsak az lehet, ha hatalmas költséggel építhető és üzemeltethető rendszert hoznak létre, hanem az is, ha olyan infrastruktúrát biztosítanak és annak olyan használati feltételeket szabnak, amely a vasút versenyképességét erősíti.

A 800-900 km-es Budapest - Bukarest távolság esetében választani lehet:

a) egy jó éjszakai vonat és egy jó nappali vonat hagyományos pályán 9-10 órás menetidővel, közepes infrastruktúra költségekkel

b) napi néhány nagysebességű összeköttetés 4-6 órás menetidővel, magas infrastruktúra költségekkel

Nos, ha a "magas" és a "közepes" infrastruktúra költségek különbözetének csak az üzemeltetési, tehát nem a létesítési részét a hagyományos pályán zajló személyszállítás versenyképességének növelésére fordítjuk, lehet, hogy mindenki jobban jár. (Magyarul, ha annyival olcsóbban adnák a jelenlegi pályát a használóknak, amennyivel drágább lenne üzemeltetni az újat.) Ez elég bonyolult, úgyhogy még egyszer: a meg nem építés miatt szabadon átcsoportosítható pénzt máshol, hatékonyabban költjük el; a meglévő, korszerűsített infrastruktúra használatát pedig olcsóvá tesszük a személyszállítóknak, hogy a vasút versenyképesebb legyen.

Harmadik féleképp leírva ugyanazt: egy valóban kedvező árú és jó minőségű éjszakai vonat Budapest és Bukarest közt rengeteg utast csábíthatna át a vasútra, a nagysebességű pályára szánt pénzt pedig elkölthetik máshol - hatékonyabban. Este elindul az utas az egyik fővárosból, akár mosdós, zuhanyozós hálófülkében is utazhat, reggel pedig Bukarestben ébred. Na jó, inkább egy órával Bukarest előtt, hogy maradjon idő készülődni, és reggelizni a vonaton. A zuhany, a finom reggeli persze a legmagasabb kategóriát választók kiváltsága, a kispénzűek fekvőhelyen vagy ülőhelyen utazhatnak - jóval olcsóbban. (A hasonló távolságra lévő fővárosokba 29 eurós jegyeket is lehet kapni a ma közlekedő nemzetközi vonatokra.)

Akit érdekel, milyen egy kényelmes szállodavonat, nézze meg az Elipsos márkanevű vonatok honlapját. (www.elipsos.com A spanyol RENFE és a francia SNCF közös brandje.)

Szólj hozzá!

Címkék: román versenyképesség vasútfejlesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr67757461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.