HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Mi a mérték?

2008.11.15. 13:46 vonat blog

1. Nyilvánosságra került egy magánszemély honlapján egy országos vasúti menetrend-tervezet a 2009-es évre vonatkozóan. A tervezet azt mutatja, hogy a kelet-magyarországi, ütemes menetrendű vonalak túlnyomó részén néhány vonat törlésével megszűnik az ütemes közlekedés, miközben a Dunántúlon olykor ütemesre emlékztető, de valódi, versenyképes kínálatot nem mutató menetrend jön létre.

2. Az Indexen megjelent egy cikk (http://index.hu/politika/belfold/mrn2009/), amely súlyos állításokat tartalmaz a 2009-es menetrend tervezésébe későn beavatkozó miniszterről. Az Index cikke szerint a miniszter kutyafuttában döntött arról, hogy a vonatkilométer teljesítmény nem nőhet 2008-hoz képest.

Ha miniszternek az volt a szándéka, hogy finanszírozható vasúti személyszállítást biztosítson, az bölcs szándék. Ez európai uniós elvárás, és igazán eljött az az idő, hogy a magyar vasút végre egyszer normálisan finanszírozott legyen. (Más kérdés, hogy hatékonyan működik-e.)

Azt azonban nem értem, miért a vonatkilométert adta meg a miniszter korlátként? Azaz miért a maximális kibocsátást adta meg? Miért nem mondta azt, hogy az idei kibocsátás mértékének megfelelő összegű (infláció figyelembe vételével) támogatást kap a vasúti személyszállítás, és ha ebből legalább annyit ki tud hozni jövőre, mint idén, az a minimális teljesítmény. Piros pont, kis ötös, vagy nagy jutalom akkor jár a személyszállító vasúti főnököknek, ha ugyanabból az összegből többet hoznak ki. Gazdaságosabbá teszik a működést, és egyes térségekben növelni tudják a kibocsátás mértékét.

Csak egy példa erre. Külföldön sok helyen, ahol nincs nagy forgalom, kalauz nélküli járatok közlekednek. Ez megtakarítás. Amit így megspórolunk, abból ott, ahol lenne rá igény, új járatokat tudunk indítani. A mellékvonalról a kalauzokat át lehet vezényelni a fővonalra, ahol sokkal komolyabb ellenőrzéssel magasabb bevétel érhető el.

Nem tudom, a miniszter mi alapján döntött arról, hogy a vasút költekezésének kordában tartására a legjobb megoldás az, hogy a megtett vonatkilométerek számát korlátozzuk. Félek, emögött nincs komoly gazdaságossági számítás, inkább csak lobbi.

A teljesítmény korlátozása a netre felkerült tervezetben sok helyen látható: ütemes  rendszerben egyes vonatok csak bizonyos időszakokban közlekednek, a mobilitás csökken. A mobilitás csökkenése a közösségi közlekedés versenyhátrányát okozza, így a vonatkilométer teljesítmény visszafogása ilyen formában, szinte a teljes hálózaton itt-ott lecsípve, rontva - káros. Ha teljesítményt kell csökkenteni, akkor azt koncentráltan, ott kellett volna végrehajtani, ahol a hálózat egésze szempontjából legkisebb versenyképesség csökkenés várható.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr55770287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ashima 2008.11.24. 11:24:28

"Félek, emögött nincs komoly gazdaságossági számítás, inkább csak lobbi."
Meg propaganda. A választóknak lehet reklámozni, hogy ez gazdaságossági lépés, de nekik fogalmuk sincs, hogy ettől nem nagyon csökken a költség. Sőt, lehet, hogy a miniszternek se...