HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Ütemes-ügyi meccs a médiában

2008.11.17. 21:33 vonat blog

A médiában is megjelent a vita az ütemes menetrend hatékonyságáról. A bilit az index.hu borította ki október 10-én "Milliárdos kárt okozott a miniszter a MÁV-Startnak" című cikkével. A cikkben a lap azt állítja: hatástanulmányok nélkül döntött a miniszter (Szabó Pál) arról, hogy a már megtervezett menetrendből ki kell venni vonatokat, hogy ne növekedjen a kibocsátott vonatkilométerek száma. Az index.hu szerint a rendszerből törölt, álló vonatok minimális költségmegtakarítást jelentenek, viszont a társaság bevételtől esik el, azaz további állami támogatásra szorulhat.

Az index.hu cikkét több más médium átvette, feldolgozta, sőt a Fidesz szakpolitikusa, Fónagy János is követelte a vasúti kínálat bővítését.

Mindezzel ellentétes tartalmú cikket közölt négy nap múlva a Magyar Hírlap. "A rossz pálya fékezi a magyar vasutat" című cikk bírálja az ütemes menetrendet. A cikk arról ír, hogy az ütemes menetrend bevezetése felemásra sikeredett, mert a többletkiadások lényegesen meghaladják a bevételnövekedést, mert bizonyos vonalakon ugyan megállt az utasszám csökkenése, sőt némileg emelkedett is a forgalom, a várakozásoktól azonban elmaradt. A félóránként-óránként közlekedő szerelvények zöme, főleg a délelőtti órákban, szinte üres, eszerint ilyen sűrű vonatközlekedésre nincs mindenhol kereslet.

A számokban mindez úgy mutatkozik meg, hogy hat és fél milliárd forint kiadástöbblet állt szemben két és fél milliárd forint bevételnövekedéssel, a szerelvények átlagos kihasználtsága pedig 37 százalékról 32 százalékra csökkent - írja a Magyar Hírlap.

Érdekes és elgondolkodtató, hogy mindkét újságíró feltűnően jól tájékozott.

Az ütemes menetrend ügyében még ma is komoly vita zajlik. Az biztos: Svájcban vezették be a 60-as években, a 70-es években Hollandiában jelent meg, a 70-es évek végén a német IC hálózat lett ütemes, a 90-es években már Németország nagy részén ütemesen közlekedtek a regionális vonatok. Az ütemes menetrendek ma már Közép-Európában is hódítanak. A cseh vasút évről évre tökéletesíti ütemes rendszerét.

Az ütemes menetrend hatásairól vannak adatok (lásd: fent): az utasvesztés megállt, lassult, egyes helyeken az utasforgalom nőtt. De ezzel együtt a költségek is emelkedtek - a bevételnövekedésnél nagyobb mértékben. Az ütemes menetrend megnyirbálásáról nem készült hatástanulmány (lásd: fent).

A megoldást a költségeknél érdemes keresni.  A közösségi közlekedés kínálatát szűkíteni nem érdemes, az az ágazat versenyképességét rontja. Inkább a költségeket kellene alaposan szemügyre venni, és a költségcsökkentési lehetőségeket megkeresni.

Persze előtte jó lenne tudni, mennyi pénzről beszélünk. Ha a szerelvény, a személyzet, a pálya rendelkezésre áll, egy többletvonat közlekedtetése minimális költséget jelent (jármű- és pálya amortizációja, energia). Ezt a határköltséget kell szembeállítani egy vonat határbvételével. Ha kell externáliák figyelembe vételével. És fordítva: az órás ütemből kiemelt egy vonat révén elérhető költségmegtakarítást kell szembeállítani a bevételkieséssel. Az a gyanúm, ilyen számítást nem végzett eddig Magyarországon senki. Ennek hiányában a fenti cikkekben emlegetett gazdaságossági kérdéseket érdemben elemezni nem lehet.

Szólj hozzá!

Címkék: menetrend ütemes gazdaságosság

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr93774488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.