HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Finanszírozhatatlan?

2008.11.30. 21:18 vonat blog

Már néhány írásban érzékeltettem: rosszul sikerült vasúti menetrend a 2008/2009-es. Túl sok kompromisszumot kellett kötni:

1. ne kerüljön többe X milliárd forintnál (X=~170 milliárd forint)
2. nem szünetelhet a forgalom egy vonalon sem
3. valami azért maradjon a dunántúli, már egyeztetett ütemes menetrendből

Ezen peremfeltételek mellett persze csak rossz menetrend születhet.

A vasút drága dolog, ezt tudomásul kell venni, és ennek megfelelően kell működtetni.

Mennyire drága?

2007. április 13-án azt írta a Népszabadság:

Jelenlegi menetrendje változatlanul hagyásához 131 milliárd forint állami költségtérítésre lenne szüksége 2008-ban a MÁV Startnak. Ebből az összegből a 2006 decemberében 13-14 százalékos menetrendbővítést végrehajtó vasút, ahogy az idén, úgy jövőre is, 1,18 millió vonatot közlekedtethetne.

(Felezné a MÁV a menetrendet)

2008. szeptember 8-án írta a Népszabadság:

A hosszadalmas egyeztetésektől függetlenül a MÁV menetrendje végső soron attól függ, hogy a Pénzügyminisztérium mekkora összeget szán a vasúti személyszállításra a központi költségvetés ősszel véglegessé váló tervezetében. (...) Noha valójában a közlekedési tárca szakértői is tudják: az állami kiadások a vasúti szolgáltatás kínálatcsökkentésével nem mérsékelhetők érdemben. A finanszírozási igény 90 százaléka ugyanis állandó - a közlekedő vonatok számától kevéssé függő - költség.

(...) A hírek szerint legalábbis Veres János pénzügyminiszter a napokban lényegében áldását adta a megfogalmazott járatrend költségeire: a személyvonatok közlekedtetésére valamivel több mint 170 milliárd forint juthat.

( MÁV-menetrend: A  végleges sem a végső)

 2008. október 22-én a következő cikket közölte a Népszabadság:

A költségvetés eredeti tervében szereplő 260 milliárd forint helyett kevesebb mint 223 milliárdot szán a kormány jövőre a közlekedési fejlesztések, beruházások finanszírozására. A 36,5 milliárd forint elvonása az ágazat szinte valamennyi területét eléri. A szigorítások leginkább a MÁV-Startot érintik. A vasúti személyszállítás veszteségeinek finanszírozására a költségvetés készítői szeptemberben még 173 milliárd forintot szántak. A korábbiakat meghaladó támogatást azonban a pénzügyi válság maga alá temette: az aktuális tervek szerint a vasútnak harmincmilliárd forinttal kevesebből, 143 milliárd forintból kell gazdálkodnia.

(Lassít a közlekedésben a költségvetés)

Akkor most finanszírozhatatlan a magyar vasúti személyszállítás vagy nem? Egy pillanatra, néhány hétig úgy tűnt, először a rendszerváltás óta, meglesz a pénz ahhoz, hogy ne legyen veszteséges a vonatozás.

Most hogyan tovább? Van egy rossz imázsú, fejlesztésre váró ágazat, melyet a gazdasági válság után valószínűleg el tud tartani az ország. Sőt, valószínűleg azt is kibírná a költségvetés középtávon, hogy egy versenyképes, kínálati menetrend jöjjön létre azokon a vonalakon, ahol hosszabb távon is van értelme vonatozni.

Addig meg túl kell élni. Ha kell, veszteséggel. Ki kell várni a következő kedvező lehetőséget arra, hogy a költségvetésbe a vasút nullszaldósan kerülhessen be.

3 komment

Címkék: válság menetrend költségvetés finanszírozás

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr20796882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vagyokkk 2008.11.30. 23:12:07

No igen, az új menetrend.
Ritka nagy kormánypárti barom volt a kitalálója, az egyszer biztos:

A Balaton északi partján egy az egyben agyoncsapták a közlekedést: Elvették a Tihany és a Batsányi IC-z és épp elég személyvonatot ahhoz, hogy a gyorsvonatokhoz MÁSFÉL ÓRÁS időkkel legyen csatlakozás.

Most kinek az anyját szidjuk fletóén kívül? A szavazóiét?

törölt 2008.11.30. 23:21:59

[i] Egy pillanatra, néhány hétig úgy tűnt, először a rendszerváltás óta, meglesz a pénz ahhoz, hogy ne legyen veszteséges a vonatozás. [/i]

A vonatozás (értsd: menetrend szerint végzett közforgalmú vasúti személyszállítás egy ország összes vonalán) akkor nem veszteséges, ha a jegyárbevételeiből eltartja magát. Ez - finoman szólva - nem jellemző. Nemcsak nálunk, de a nagyvilágban sem. Ha az állam pénzt ad rá, az nem megszünteti, hanem kompenzálja a veszteséget.

vasi77 2008.12.01. 03:10:17

A MAV akkor nem lenne veszteseges ha nem kellenne koltsegvetesi tamogatas neki. Ha most kap 143 milliard tamogatast akkor az 143 milliard veszteseget jelent. Ha 173-at kapott volna, akkor az 173 milliard veszteseget jelentett volna. Egyebkent teljesen mindegy mennyit adnak ennek a penznyelo automatanak, ugyis tul fogja lepni es hozza kell majd csapni par tizmilliardot.