HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Szellemvonatok helyett fantomvonatok

2008.12.24. 14:30 vonat blog

Karácsonyra visszakaptuk a VDSZSZ-től a vasutat. Először ma működik az új menetrend. A MÁV-START vezetője szerint ennek a menetrendnek a bevezetésével szellemvonatok szűntek meg, a VEKE és Kötött pálya blog szerint viszont fantomvonatok jöttek létre.

Szellemvonat és fantomvonat. Elmúlás és születés. Szép, nagy szavak. Az egyik fél szerint ugyanattól az intézkedéstől a vasút gazdaságossága javult, a másik szerint romlott. Nézzük apránként a dolgot.

A MÁV felső vezetése a kihasználatlan vonatok megszüntetésében látja a vasút számára nagyobb gazdaságosságot jelentő utat.

Ezt mondta Heinczinger István MÁV-vezér a Magyar Hírlapban:

A 2009-es menetrendben az a legfontosabb változás, hogy a kihasználatlanul közlekedő járatok egy részét megszüntetjük, és az ütemes menetrendet nem terjesztjük ki a Dunántúlra. (Lassú jelek hátráltatják a MÁV-ot, 2008. dec. 8.)

Apró kitérő: A kijelentés második része azért érdekes mert a MÁV-START korábban azt kommunikálta, kiterjesztik az ütemes menetrendet a Dunántúlra.

A 2009. évi vasúti menetrend december 14-én lép életbe, amelyben Nyugat-Magyarország egyes területeire is kiterjesztik az ütemes menetrendet. (December 14-én lép életbe az új vasúti menetrend, Új Dunántúli Napló)

Mindegy, nem ez a lényeg. Most a kihasználatlan vonatokról van szó. A következő néhány mondat sokkal érdekesebb, mert Kozák Tamás plasztikusabban fogalmaz. Ezt a Népszabadság írta:

Évtizedes szakmai és politikai tabukat döntött le a MÁV-Start a 2009-es vasúti menetrenddel - állítja Kozák Tamás. A MÁV személyszállító cégének vezérigazgatója szerint a legtöbb támadást azért kapják, mert megszüntették az üresen közlekedő "szellemvonatokat". (Először áprilisban változhat a vitatott új menetrend, 2008. dec. 22.)

Eddig voltak tehát a MÁV-os vezetők, most nézzük az ellentábort, ők lesznek a fantomvonatok hirdetői. Néhány "nagy vitató":

1. Tevan Imre, index.hu főszerk. h. blogjában igyekszik leleplezni a fantomvonatokat

2. A Városi és elővárosi közlekedési egyesület nagy terjedelmű sajtóanyagban tiltakozott.

VEKE:

(...) a vonatkilométerek csökkentését a MÁV olyan kozmetikázással éri el, amelyben a menetrendben megszűnt vonatok ugyan nagyrészt közlekednek, csak épp utasok nélkül, szerelvénymenetben, fantomvonatként. (Fantomvonatok, több pénzből sokkal rosszabb vasúti közlekedés: MÁV 2009)

Tevan:

Takarékosságból kihúzták az egyik vasárnapi miskolci vonatot a menetrendből, mégis oda kell jutnia, mert visszafelé utasokat hoz a szerelvény. (...) Utasok nélkül fogják levinni egy délelőtti gyorsvonathoz (elé) csatolva. Feltehetően úgy, hogy nem szállhatnak föl rá az utasok. (Utasok nélkül futó IC-szerelvénnyel spórol a MÁV - Visszásságok vasutunk világából 12.)

Tevan 2.:

Azok a vonatok, amelyek iskolaidőn kívül nem mennek a 2009-es menetrendben, ugye csak az egyik irányban nem mennek. Szerelvényeik a másik irányban továbbra is közlekednek. Ezért az illetékesek azt a legegyszerűbb, de nagyon pazarló megoldást választották, hogy amikor ezeknek a szerelvényeknek kellene utasokat vinniük mondjuk Vácról Veresegyházon át Pestre, akkor Vácról Pestre üresen, megállás nélkül, az utasoknak nem meghirdetve mennek a szomszédos fővonalon. (A kiiktatott vonatok helyett utasok nélkül mennek a szerelvények a 71-es vonalon, ez a spórolás a MÁV Startnál)

Tevan példái valósak. A MÁV és a MÁV-START felső vezetőinek nyilván nem kell ilyen részletesen ismerni a szolgáltatásokat. Nem kell tudniuk, hogy egyes szerelvények hogyan mozognak. Az utasok nélkül közlekedő, az ütemes menetrendből kihúzott vonatok gazdaságosságát azonban igazán megvizsgáltathatná végre valaki.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr3839986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.