A menetrendváltás a járműparkban is változást hozott. Örülni kell, mert Magyarországon végre közlekedik egy korszerű, hazai tervezésű és építésű személykocsi. A harmadik generációs IC-nek nevezett, szinte teljesen újjáépített járműből egyelőre összesen 10-re futotta a MÁV-START-nak.
Örüljünk, bár a MÁV-START vonatai közül nem elsősorban az IC-kkel van a minőségi gond. A "második generációs" IC-k (egy felújítás nyomán) még megfelelnek az elvárásoknak. Sikerült végre megoldani a légkondicionálás problémáját -- a második generációs IC-kocsikban végre nyáron is meg lehet maradni. A frissen újrahúzott ülésekkel, a rendbetett vécékkel a kocsi szép, tiszta, vállalható. Nyugat-európai vasútvállalatokkal összevetve sem kell szégyellni. A második generációval csak egy a gond. Ez csak a társadalmi igények lassú, nagy hátrányból induló követése. Mindenki azt érzi egy ilyen kocsiban, hogy nem rossz, de senki sem gondolja azt: ez a 21. század közlekedési eszköze.
A korszerű elővárosi és regionális járművek (Desiro, Talent, Flirt) beszerzése után a MÁV-START-nak már nagyon kellett olyan jármű, amely a távolsági forgalomban is újdonságot jelent, amivel a korszerű vasút bemutatható. Ennek az elvárásnak többé-kevésbé meg tud felelni a 3. generációs IC kocsi. Illetve tudna. Ha lenne belőle elég, és lenne belőle egy teljes sorozat.
Mi hiányzik? Korszerű vasúti szolgáltatáshoz kellene még büfékocsi, kerékpárszállító rész, akadálymentesített, emelőkkel felszerelt kocsi, gyerekeseknek kijelölt rész stb. Reméljük a START finanszírozásának rendeződésével (közszolgáltatási szerződés megkötése) lesz arra pénze, hogy további kocsikat rendeljen. Ha új IC kocsik kerülnek a rendszerbe, megindulhat egy cserélődés, egyszer talán a záhonyi, sátoraljaújhelyi, egri gyorsok rettenetes, öreg kocsijait el tudják küldeni a kohóba. Ha a közszolgáltatási szerződés nem tudja biztosítani a járműpark megújítását (mint a Volánoknál), nem ér igazából sokat.
Harmadik generációs IC kocsi:
Építette: Bombardier MÁV Kft., Dunakeszi egy régi kocsiból, annak jelentős átalakításával
Szolgáltatások az utasoknak: GPS alapú utastájékoztató kijelző, 230 V-os csatlakozó laptopoknak, légkondicionálás, pelenkázó asztal, zárt vécé
Közlekedik: jelenleg Pécs - Budapest - Miskolc között járnak az első kocsik