HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Hogyan helyettesítsük a vasutat?

2009.01.07. 21:06 vonat blog

Az Index.hu egyik véleménycikkében ír Takács László arról, milyen valójában a szerepe a vasútnak a mai Magyarországon, mennyire helyettesíthető. Korábban erről én is írtam, igaz ott épp azt bizonygattam, mennyire nem helyettesíthető a vasút.

Valljuk be őszintén: mindkét nagy szellemnek igaza van ;-). Budapest elővárosában, vagy távolsági forgalomban, csúcsidőben gyakorlatilag lehetetlen hatékonyan busszal pótolni a vasutat. Főleg úgy nincs értelme a vasút helyettesíthetőségéről álmodozni, hogy az Európai Unió minden stratégiai dokumentuma a vasút szerepének erősítését tartalmazza, és erre adnak is pénzt. Mellesleg az összes hazai közlekedéspolitikai hivatalos dokumentumban is valami ilyesmi szerepel.

Ami nagyon ingatag, az a mellékvonalak helyzete. Ezt elég részletesen elemzi az Index.hu véleménycikke.

(...) évente 20-30 milliárdot urizálunk el a mellékvonali hálózat további fenntartásával.

(Hogyan helyettesítsük a vasutat, 2009.01.04., Index.hu)

A meglehetősen sommás, és számomra nem egyértelműen bizonyítható megállapításban sok az igazság. A mellékvonali hálózat jelentős része a jelen formájában valóban életképtelen. A szerző azonban azt sugallja (nem írja le konkrétan): a mellékvonalakon busszal érdemes pótolni a vonatot. Pedig a megoldás nem ilyen egyszerű. Egyes vonalak életképesek (sőt újjáéleszthetőek) lennének egy takarékos, újszerű, rugalmas, takarékos, "fapados" működtetési formában, egy helyi mini-vasúttársaságként. Erre külföldön számos példát látni. A mellékvonali vasút tehát még a jelenlegi, nem hatékony formájában sem egyértelműen helyettesítendő minden mellékvonalon busszal.

Az indexes cikk megjelenésének annyi értelme biztos volt, hogy a közfigyelmet ráirányította a vasútra. A mai európai trendeket figyelembe véve úgy gondolom, ennek az lesz a vége, hogy vasút is és az autóbusz is összességében erősebb szereplővé válik a személyautóval folytatott versenyben. Mert ma már igazából erről van szó. Élhető környezetünkért aggódva a busznak és a vonatnak szurkolok. Mindkettőnek, jó munkamegosztásban, így, együtt.

Szólj hozzá!

Címkék: index vonat takács autóbusz mellékvonalak helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr43864294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.