HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Múzeumba a szárnyvonallal! - Szentendrén mellékvonal épül

2009.01.09. 18:21 vonat blog

Múzeumba való a mellékvonali vasutazás? Uniós pénzből költenek egy a szentendrei Skanzenben egy műmellékvonal építésére, miközben a valódi mellékvonalak haldokolnak, pusztulnak. A közösségi közlekedéssel nehézkesen megközelíthető Skanzenben az autóval érkező apák megmutathatják fiaiknak milyen is a vasút. A múlt.

Az áprilisi szezonnyitásra elkészül a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum új bejárata, a műemléki védettséget élvező mezőhegyesi vasútállomás mása, és tavasztól utazhatnak a látogatók a skanzenvasúton is. Cseri Miklós, a létesítmény főigazgatója kedden beszámolt arról, hogy a XIX. század végének hangulatát idéző állomásépület felépítése része a tavaly megkezdett, összesen 2,2 milliárd forintba kerülő múzeumgyarapító programnak. Ebben - az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében uniós forrásból és hazai pénzekből nyert pályázat révén - négy ütemben gazdagodik a skanzen.

(Tavaszra új bejárat és kisvasút készül a Szentendrei skanzenben, 2009. január 7., kultura.hu)

Fura helyzet, hogy a vasút bekerül a szentendrei Skanzenbe, hiszen múzeumvasúttá nyilvánítva, ennyi pénzt ráköltve csodálatos dolgot lehetne varázsolni mondjuk a Győr - Veszprém vonalból. Utóbbit, Magyarország talán legszebb vasútját régóta fenyegeti az a veszély, hogy bezárják, pedig kisebb léptékű, ésszerű korszerűsítéssel kirándulóvasúttá, múzeumvasúttá lehetne alakítani.

A magyarországi mellékvonalak nagy részét valószínűleg nem lehet megmenteni, eljárt fölöttük az idő, lassú agóniára ítéltek. Amíg a falu közepén végigmegy a busz, addig a faluszéli vasutat még azok közül is kevesen választják, akiknek nincs autójuk. Áruszállításra, termények fuvarozására és napi néhány pár személy- vagy vegyesvonattal utasforgalomra jöttek létre a vicinálisok. A teherautó és a busz fölöslegessé tette őket.

Dönteni kellene, és az életképes mellékvonalakat megtartani, fejleszteni; hatékony, normális vasúttá alakítani. A végképp utas nélkül maradt vonalakat pedig meg kell szüntetni. Akkor azt látná az ország: van fejlesztés és visszafejlesztés is.

Most csak a múzeum fejleszt. Pedig ennyi pénzből két három vasútvonal éledhetne újjá, és nemcsak a múzeumban lenne az utasok számára is vonzó vicinális.

(Illusztráció: Bz szerelvény Bélapátfalva környékén, fotó: www.benbe.extra.hu)

1 komment

Címkék: fejlesztés szentendre skanzen vicinális mellkvonal

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr92867851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2009.01.20. 20:43:56

Hopszi....
Én eleinte erre a skanzenos ötletre úgy tekintettem, hogy milyen jó... Sőt, hiányoltam is ilyesmit a skanzenből. A vasúti utazás mégiscsak 100-160 éve hozzátartozik a vidék fogalmához is! Hangulatot adna a tájnak, ráadásul egy nosztlagia járművel...Ez igenis szépen nézhet ki és jó ötlet lehet! Pláne ha vasúti típusépületeket is sikerülne megőrizni így az útókornak, netán egyéb olyan berendezéseket, tárgyakat, amiknek még a Füstiben sincs helyük (pl.: telefonok, biztosítóberendezések, harangjelzők, stb.).

De most, ahogy írod, tényleg elszomorító. A skanzenbe csak kocsival vagy busszal lehet menni. Apuci odaautókázik, aztán megmutatja a fiának, hogy volt egyszer egy vasút...

És aztán az is benne van, hogy közben ez a pénz tényleg idefolyik, amikor más, értékes vasútállomások-vasútvonalak-vasúti dolgok megbecsülésére nem jut...

Még a járművek megőrzésével is olyan rosszul állunk, pl. Lél meg egyebek...