HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Át a Dunán! - Kelet és nyugat Bajánál végre összeér

2009.01.24. 20:06 vonat blog

Sikerült egy picit oldani országunk nyomasztó Budapest központúságát. Apróság, de versenyképesebbé vált a vasút kelet és nyugat között. Ráadásul az egyetlen Budapesten kívüli vasúti Duna-hídnak is van végre komolyabb szerepe az ország közlekedésében.

2008. december 13-án még így közlekedtek a vonatok

  • Ceglédről Kecskeméten át Kiskunfélegyházára
  • Kiskunfélegyházáról Kiskunhalasra
  • Kiskunhalasról Baján át Bátaszékre
  • Bátaszékről Dombóvárra
  • Dombóvárról Kaposváron át Gyékényes felé

2008. december 14-étől kétóránként megy közvetlen vonat Kecskemét - Kiskunfélegyháza - Kiskunhalas - Baja - Bátaszék - Dombóvár - Kaposvár útvonalon

Úgy tűnik, ez egy próbálkozás arra, hogy a vasútüzemi szempontokat felülmúlják az utasok szempontjai. Mert miért is járt a vonat korábban Bátaszék - Dombóvár és Kiskunhalas - Bátaszék között? Csak. Mert egykor így épült ki a vasútvonal. 1873-ban adta át a Duna-Dráva vasút a Dombóvár - Bátaszék vonalat, és emiatt 2008-ban is Dombóvár - Bátaszék között jártak a vonatok.

A 2008/2009-es menetrenddel közvetlen kapcsolat jött létre a Dunántúl és az Alföld között, az érintett vasútvonalak mentén lakók pedig eljuthassanak a környező nagyobb városokba (Kecskemét, Baja, Kaposvár), továbbá jó csatlakozások adódjanak Budapest felé.

Na persze a dolog azért nem olyan szép:

  • A vonatot gyorsvonatnak nevezik hivatalosan, de Dombóvár és Kecskemét között minden állomáson megáll, egy-két helyet hagy csak ki. Rengeteg a fölösleges megálló, ahol értelmetlen a vasúti kapcsolat. A "gyors" megáll Kunszálláson, Galamboson, Erdőszélen a tanyavilágban; Tajón az állami gazdasági majornál; Dunafürdőn, az üdülőknél, ahol még a buszok sem állnak meg; Mórágy-Alsónánán, Mórágyon a falvaktól távol, néhány lakott ház közelében; Cikónál, Váraljánál, Szászvárnál is épp látszanak a házak, Kárász-Köblény megálló és Mágocs-Alsómocsolád állomás azonban már tényleg nagyon távol esik a falvaktól. Ezeken a helyeken nem a vasút (vagy legalábbis nem így) a megoldás, a buszok a települések központját érintik az aprófalvas Dunántúlon, az alföldi szórt településeket pedig nem vasúttal, hanem tanyagondnokkal kell kiszolgálni. Igaz a vasút megálló megszüntetésének nem mindenki örülne. A cikói polgármester már nyáron tiltakozott.
  • Nagyrészt öreg, lepusztult kocsikkal közlekedik, így igazából még a busszal sem versenyképes.
  • A magyar vasúthálózat olyan, hogy Pécs - Szeged vonatot nem lehet csinálni, csak Kecskemét - Kaposvár "expresszt". A régióközpontokat elkerülő vasúti összeköttetésnek csak történelmi okok miatt, a meglévő, jó állapotú pályák kihasználása végett van értelme, nem a legngaoybb potenciális utasforgalmat szolgálják ki.

A fentiek ellenére a létrejött szolgáltatást csak továbbfejleszteni érdemes.

(Illusztráció: index.hu, Vasutas fórum, Bátaszék és környéke topik, vonatles 2936-os számú hozzászólása)

Szólj hozzá!

Címkék: alföld baja menetrend ütemes dunántúl

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr51900199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.