HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Bajnai elvenne a vasúttól

2009.04.05. 09:00 vonat blog

Csökkentené a vasútnak adott támogatást Bajnai Gordon. A képviselőkkel aláíratott dokumentum hivatalosan úgy fogalmaz a "közösségi közlekedéshez kapcsolódó támogatások csökkentése". Nos, ez, így nem igazán európai gondolat. Fogalmazhatott volna úgy is: "a közlekedésre fordított összegek csökkentése." Na de ne menjünk ennyire előre.

Bajnai ötlete kiverte a biztosítékot a VDSZSZ-nél. (Na, persze, ott csak örültek az új indoknak.):

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint a miniszterelnök-jelölt állami forrásokat, mintegy 30-50 milliárdot kíván elvonni a MÁV-csoporttól, és ez ellen sztrájkolni fognak, mert a forráskivonás vasutas munkahelyeket, vasútbiztonságot veszélyeztetne.

Áprilisi sztrájkkal fenyeget a VDSZSZ, hirado.hu, 2009. április 01.

A TV2 kissé kapkodó, csapongó összeállítása több összefüggést igyekszik felvillantani az elvonásról, egyes állításai azonban pontatlanok. Összességében azt sugallja, a vasút nagyot veszítene a Bajnai-csomaggal. Néhány érdekesebb részlet:

A tavalyi nyolcadik kisiklásos vonatbaleset után a közlekedési miniszter azt mondta, a pályák felújítása  négy-ötezer milliárd forintba kerülne. (...)

A mozdonyok átlagéletkora harminc év. 

Kevesebb pénz a vasútra, tenyek.hu, 2009. IV. 2. 

Mozgolódik a civil szféra is, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület vezetői az index.hu-n olvasói levelet tettek közzé, melynek alcíme: "VEKE: Drasztikus pénzkivonás helyett valódi átalakítást a közösségi közlekedési szektorban!".

A VEKE keményen nekimegy a felületes miniszterelnöki elképzelésnek:

A pazarlás elleni küzdelemmel nem lenne bajunk, ha a program hátterében nem a szolgáltatások leépítésének képe lebegne.(...)

Azzal a törekvéssel azonban, amit a miniszterelnök-jelölt programjában szereplő utalás sejtet, csak a pusztulásba lehet jutni és csak elodázni a strukturális átalakításokat. (...)

Javaslataink a következők:

1. Sürgősen meg kell alakítani a regionális közlekedési szövetségeket, kifogásokat nem ismerve össze kell hangolni a vasút, a Volán-társaságok és a helyi járatok közlekedését. Létre kell hozni a hiányzó tarifaközösségeket.

2. A Volán-társaságok és a MÁV-csoport szervezeti struktúráját és működési modelljét felül kell vizsgálni. (...)

3-4. A valós szükségletek alapján felül kell vizsgálni a túltervezett nagyberuházások költségvetését. (...) Az 1800 milliárd forint felhasználásáról szóló Közlekedési Operatív Program teljes újradolgozása is szükséges, előnyben részesítve a közösségi közlekedés fejlesztését (...).

5. (...) Véget kell vetni annak, hogy a közlekedési cégekben folyó machinációk teljesen átláthatatlanok és ellenőrizetlenek (...).

A fenntarthatatlanság és az „alkotmányos költségek”, index.hu, 2009. április 3.

Mit mondanak a VEKE pontjai?

1. A közöségi közlekedés drága, mert semmilyen komolyabb összehangolás nincs vonat-busz-helyi közlekedés között.

2. Az állami közlekedési társaságok szervezete, működési rendje elavult, nem hatékony, a szükségesnél több pénzt emészt fel.

3-4. Az ország nem az európai mintát követi a fejlesztéseknél. Például túl sok gyorsforgalmi út épül, miközben arányaiban kevés pénz jut vasúti fejlesztésekre.

5. A közösségi közlekedési ágazatból (sokak vélelmezése szerint) közpénzeket szivárogtatnak ki.

Ha a fentiek szerint értelmezzük a VEKE szavait, alapvetően igazak az állítások. A közösségi közlekedési szolgáltatók körüli mutyikra, a szervezet átláthatatlanságára is bizonyára lehetne bizonyítékot szerezni, de nehéz. Az azonban, hogy Magyarországon rossz a közlekedési munkamegosztás, és a vasút fejlesztésére nem jut annyi, mint a közút fejlesztésére, az könnyen bizonyítható. Bajnai tehát akár úgy is kivonhatna a közlekedési ágazatból több tízmilliárd forintot, hogy a közösségi közlekedés (a környezetbarát, fenntartható ágazat) versenyképessége ne romoljon. Kivonhatna, ha lenne a kormányban erő, a nehezebb utat választani...

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr371047026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antaldaniel 2009.04.05. 10:33:35

Megint a szokásos vita megy: a Reformszövetségben leírtuk, hogy hol van túlfinanszírozva a vasút, a MÁV pedig megint vonalbezárásokkal próbálja zsarolni a politikusokat.