HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

A Népszabadság oknyomozást mímel: drágállja a vasutat

2009.04.21. 21:40 vonat blog

Egyszerre ítéli el és menti fel a MÁV Csoportot a Népszabadság. Kapitány-Szabó Attila azzal próbálkozott, hogy összevesse a MÁV és az osztrák ÖBB költségeit. Az derül ki: az ÖBB sok pénzt használ fel, és ettől jobbnak látszik, míg a MÁV alulfinanszírozott, és gyatra teljesítményű. A Népszabadság személyszállításra vonatkozó megállapításai, khm, tévesek.

Rögtön az elején kisiklik a párhuzam:

Az összesen 5702 kilométernyi vasútvonalat kiszolgáló osztrák állami vasút, az ÖBB népszerű az utasok körében. Járataival évente mintegy 447 millióan utaznak. Vagyis háromszor annyian, mint a vonatait majdnem 7800 kilométeren közlekedtető, évente mintegy 150 millió utast kiszolgáló MÁV-Start szerelvényein.

MÁV, a pénznyelőgép, Népszabadság, 2009. április 14.

Nos, az összevetés akkor lenne helyes, ha az ÖBB utasszámát a MÁV-START, a BKV HÉV és a Volán járatainak számával vetnénk össze. Az ÖBB vaskeréken ugyanis csak 200 millió utast szállít, ez kevesebb, mint a MÁV-START és a HÉV együttes utasszáma, amely 220 millió körül lehet.

Fontos tudni még, hogy Ausztriában nincs párhuzamosság busz és vonat között. A vasút tehát nem versenyez más közösségi közlekedési eszközzel. Nem fordulhat elő olyan abszurd helyzet, mint nálunk, hogy pl. Győrből Budapestre vonattal és busszal is lehet utazni. A vasúthálózatot egészíti ki az autóbusz, sok a csatlakozó, ráhordó vonal, ettől nő a vasúti utasok száma.

Vagyis az ÖBB 364 milliárd forintnyi piaci bevételével szemben a MÁV-Start csupán 50 milliárd forint valódi bevételt tudott felmutatni.

MÁV, a pénznyelőgép, Népszabadság, 2009. április 14.

Itt is érdemes arra figyelni, hogy az osztrák adatban benne van a bécsi S-Bahn és az országos buszhálózat teljesítménye is. Ha hozzávennénk a Volánok és a HÉV bevételét a MÁV-START bevételéhez, valószínűleg az osztrák értékhez hasonló adatot kapnánk.

Ma [Magyarországon] (...) még a teljes árúnak nevezett jegyek sem teljes árúak: a jegypénztárakban befizetett díj csupán a személyszállítás tényleges költségének 55-60 százalékát fedezi.

MÁV, a pénznyelőgép, Népszabadság, 2009. április 14.

Ausztriában sem fedezi. A 200 millió osztrák vasúti utasból 30 millió utazik távolsági vonatokon, ebben a szegmensben nem jár közvetlen állami támogatás. A távolsági közlekedés csak a kedvező infrastruktúra használati díj és a magas minőségű pályák, állomások révén, közvetetten jut állami pénzekhez. 170 millió utas elővárosi és regionális vonatokon utazik, ezek a szolgáltatások nagyon komoly állami támogatást kapnak. A havibérletek árai pedig alacsonyabbak a hazainál.

A magyar pályavasút piaci bevétele 2006-ban 30 milliárd forint volt. Kiadásai viszont meghaladták a 68 milliárd forintot. Így a vasúti infrastruktúra működtetésére kilométerenként 8,9 forint jutott. Az osztrák vasút eközben 373 milliárd forintnak megfelelő öszszeget költhetett a magyarországinál kétezer kilométerrel rövidebb vonalhálózatára. Nála egy kilométerre 65 forint jutott. Vagyis hétszer annyi, mint amit a MÁV az infrastruktúrájára fordíthatott.

MÁV, a pénznyelőgép, Népszabadság, 2009. április 14.

A hétszeres különbség valós. Az ÖBB óriási összegeket kap fejlesztésre állami forrásból, a MÁV alig.

Tanulság: Ha többet költünk vasútra, jobb lesz a szolgáltatás. Arról, hogy az ÖBB hatékonyabban költi-e el azt a temérdek állami pénzt, mint a MÁV, nem tudni, nem szól a cikk. Osztrák ismerőseim szerint az ÖBB sem hatékonyabb a MÁV-nál. Pazarló, rosszul működő cégnek tartják Ausztriában...

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr521078952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spag · http://railzone.nl 2009.05.03. 21:52:02

ez tényleg beteg: aki meglepődik azon, hogy a vasutat nem tartja fenn a jegybevétel (és ez nem is baj), az (még) nem mélyült el túlságosan a témában azért.

zgabi 2009.07.11. 23:48:38

1981 óta olvasom hűségesen a Népszabit, 2006-ig más, politikai napilapot nem is vettem. Viszont 2006-tól kezdődően olyan, antiszociális cikkek is elkezdtek megjelenni a Népszabi hasábjain, melyekkel nem értettem egyet. S azóta egyre több az ilyen cikk, mint pl. ez is, mely az ÖBB-t és a MÁV-ot hasonlítgatja össze. Mára odáig jutottam az újságolvasási szokásaimat illetően, hogy csak hétvégén veszem meg a Népszabit, de hétvégén megveszem a Magyar Nemzetet is. Mind a kettőt elolvasom, s összehasonlítom. Most még több a Népszabiban az olyan cikk, mellyel egyetértek ( a Nemzetben meg kevesebb ) de ha így halad a Népszabi, ez, 1-2 év múlva, akár meg is fordulhat. S akkor én többé hétvégén sem veszem meg a Népszabit, mely már most sem szolidáris a bérből és fizetésből élőkkel, viszont egyre inkább a milliárdosokból álló kormány eszement érveit próbálja belénk sulykolni. Fel kellene fogni, hogy aki 150.000-et keresett havonta, de kirúgták, és most csak 100.000-et keres, annak ez sokkal nagyobb probléma, mint Bajnaianak az, hogy az eddig 4 milliárdot érő befektetése most csak 3 milliárdot ér. S ezek mellett a dolgozók mellett kellene kiállnia egy magát baloldalinak nevező lapnak. Az ÖBB-t és a MÁV-ot összehasonlító cikk, pont ugyanilyen példa, egy jól szituált vasúttársaságot hasonlít össze egy mélyen alulfinanszírozott, csóró társasággal, s a gazdagnak ad igazat. Menjen a cikk írója a jó büdös pics@ba!