HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Ne csak szimplán megszorítást!

2009.05.26. 21:57 vonat blog

Az utasokon spórolna a vasút - írták egy csomó médiumban. Nincs kedvem linkeket betenni, annyi helyen volt ez olvasható, mert kiadta az MTI. A Népszabadság már az előző posztban idézett cikkében megírta: 40 milliárd forintot akarnak megtakarítani, ez a kedvezmények megvonásával lehetséges. De veszélyben vannak a vasúti járatok is. Erről is szó volt már ezen a blogon.

A döntéselőkészítés ezekben a napokban zajlik. Remélem, a döntéshozók tudják, hogy

1. Versenyképes közlekedési hálózatot csak a vasút és az autóbusz összehangolásával lehet létrehozni. (Igaz, erre maga a miniszter is utalt.)

2. A vasúti járatok ritkítása nem jó megoldás. A ritkán közlekedő vasút nem vonzza az utasokat, de szintén sok támogatást igényel. (Bővebben itt.)

3. Vasútvonalak bezárása (felszámolása) jó sokba kerül, mert rekultiválni kell őket. Ha nem szüntetik meg véglegesen, csak a személyforgalmat szüneteltetik, akkor egyes elemeit tovább kell működtetni - azaz továbbra is költeni kell rá (egyes részekre).

4. Senki sem tudja, hogy mennyibe kerül egy vasútvonal helyi kézbe adva, hatékonyan üzemeltetve. (Európában sok apró vasúttársaság működtet helyi vonalakat. Bővebben itt.)

5. Mennyire árérzékenyek a közösségi közlekedést igénybevevők? (Mennyien mennek el egy áremelésnél, hányan jönnének vissza árcsökkentésnél?)

6. Hány új utast lehetne szerezni jobb szolgáltatással? Ennek mennyi lenne a határbevétele és a határköltsége?

Ennek a kormánynak valószínűleg nincs ideje arra, hogy komoly átszervezéssel hozzon létre egy versenyképesebb közösségi közlekedési rendszert, és úgy takarítson meg pénzt. Kérdés az, melyik fenti állítást, szabályszerűséget, kérdésfeltevést hagyják figyelmen kívül annak érdekében, hogy a szükséges 40 milliárdot kivehessék a vasútból...

(Illusztráció az index.hu fórumaiból, Kunsági dízel topik, Remete mh. 12251. sz. hozzászólása. Egy árva Bz Szeghalmon.)

2 komment

Címkék: vonat menetrend versenyképesség autóbusz vicinális mobilitás párhuzamosság reformszövetség helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr551145760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szente_csaba 2009.05.27. 15:03:49

a vasutat miért hosszú u-val van?
a 40 mrd megtakarítás meg kevés is, bár szeertem a vasutat. így is elfolyt már 2000 mrd a 90-es évek óta. meg kellene szüntetni a nyugdíjasok ingyen utazását meg a rengeteg kedvezményt. ezt viszont sajnos egy kormány sem fogja felvállalni, mert a nép 'monnyon le!' rigmusokba kezdene azonnal.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.06.03. 08:17:27

Kedves Csaba!
Petőfi verse a mottója a blognak, ezért szerepel hosszú ú-val a vasutat szó.
Abban egyetértünk, hogy az ingyenes utazást érdemes lenne megszüntetni. Okosan adott kedvezményekkel, vagy inkább úgy mondanám, versenyképes árakkal a vasutat választók száma növelhető.
A közlekedési kormányzatnak döntenie kellene arról, hogy környezetvédelmi szempontok miatt a vasúton utazó aktívak számát növeli (alacsony árakkal), vagy inkább a vasúton utazóktól szeretne minél több pénzt beszedni, és a kényszerből (autó híján) a vonatot választóktól kér el magas menetdíjakat.
Jelenleg az aktívak által fizetendő menetdíj magas, az inaktívak pedig keveset vagy egyáltalán nem fizetnek. Ez egy harmadik, szociális szempontú logika. Erről majd írok egy külön posztot. Lényeg: vagy környezetvédelmi, vagy rövid távú gazdaságossági vagy szociális szempontú árakat alkalmazunk.