HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

A MÁV megszorítást akar

2009.06.03. 08:47 vonat blog

Miközben ezen a blogon is többször írtunk (többen, blogger és kommentezők) arról, hogy a vasúton megtakarítást nem csak a szolgáltatások visszafogásával, hanem a hatékonyság növelésével is biztosítani lehet, a MÁV inkább vonalakat zárna be.

A hvg.hu cikke szerint az állami vasúttársaság vezetése szerint a kevesebb állami támogatás azt jelenti, kevesebb vonalon járnak majd a vonatok. Mindezzel a MÁV figyelmen kívül hagyja a Reformszövetség ajánlásait. Kérdés, hogy Oszkó Péter pénzügyminiszter, a Reformszövetség egykori tagja hogyan fogadja, hogy a MÁV elutasítja az Antal Dániel által írt szövetségi ajánlásokat, és annak szellemével teljesen ellentétes javaslatokat terjeszt elő.

Illetve elnézést, egy dologban a Reformszövetségi anyag, és a hvg.hu által kiszivárogtatott MÁV-os terv azonos: árat akarnak emelni.

A jegyárak emelése valószínűleg elkerülhetetlen. Annál is inkább, mert legutóbb két éve, 2007 májusában nőttek a távolsági közlekedési tarifák. Minél nagyobb részt vállalnak ugyanis az utasok az üzemeltetési ráfordításokból, annál kevesebb költségtérítésre szorulnak az államtól a közlekedési vállalatok. A vasúti személyszállítás esetében például az utasok mindössze 18 százalékot, mintegy 40 milliárd forintot fizetnek meg az évi mintegy 230 milliárd forintos költségből. Ezért költségtérítés címén a MÁV Start Zrt. működtetése az idén 165,1 milliárd, a GYSEV Zrt.-é 5,1 milliárd, a Volán-társaságoké pedig 21,6 milliárd forintjába kerül az állami büdzsének.

(MÁV és Volán: fizessen az utas meg az autós!, hvg.hu, 2009. május 28.)

A vasúti árak kialakításánál környezetvédelmi, rövid távú gazdaságossági továbbá szociális szempontokat lehet figyelembe venni. Úgy tűnik, most a szociális árrendszer felől akarnak elmozdulni a rövid távú gazdaságosság felé. Magam a környezetvédelmi, hosszú távú gazdaságossági logikára szavaznék, de úgy tűnik, most csak rövid távon szabad gondolkodni. A teljes ár emelése szerintem nem kívánatos, de a kedvezmények akár úgy is átalakíthatóak, hogy a vasút versenyképessége nőjön.

A java azonban most jön:

A HVG úgy tudja, a MÁV ajánlatában ismét felmerült legalább 35 vasútvonal megszüntetése. A különböző variációk alapján 7, 13 vagy akár 25 milliárd forintot is meg lehetne takarítani azzal, ha a vasúti személyszállítás teljesítményét 10, 20 vagy 30 százalékkal visszafognák. Ez legalább 35, legfeljebb 60 vasútvonal bezárásával járna.

(MÁV és Volán: fizessen az utas meg az autós!, hvg.hu, 2009. május 28.)

Vasútvonalak bezárása rövid távon nem jelent jelentős megtakarítást (középtávon már igen), a vasúti szolgáltatások általános visszafogása (vonatok kihúzása a menetrendből) pedig szinte biztosan nem hoz megfelelő eredményt. Utóbbira pár éve már volt példa, és akkor több bevételt vesztett a vasút, mint amennyit megspróoltak a vonatok számának csökkentése révén. A vasútnak nagyon magasak az állandó költségei, így egy-egy vonat nem közlekedése alig-alig jelent takarékoskodást, de az utasokat elijeszti.

Így zárja cikkét a HVG:

A járatok csökkentésével, valamint a tarifaemeléssel évente 40-50 milliárd forinttal kevesebb állami támogatásra szorulnának a közlekedési vállalatok. Az ötletelésnek azonban csak akkor lesz értelme, ha a kormány még a nyáron kidolgozza a konkrét intézkedéseket, és szeptemberre már azok alapján készülnek el a jövő évi menetrendek.

(MÁV és Volán: fizessen az utas meg az autós!, hvg.hu, 2009. május 28.)

Halkan megjegyzem: a vasútvállalatok már rég elkészítették jövő évi menetrendjüket, és meg is rendelték azt. Ezt írják elő a jogszabályok...

A hazai közösségi közlekedési rendszerből érdemes lenne kihozni valami jobbat. Nem a reform értelmetlen, hanem a puszta megszorítás. A MÁV takarékossági ötletei azért nem jók, mert ma Magyarországon senki sem hiszi azt el, hogy a vasút a lehető leghatékonyabban működik. Úgy kellene a vasútnak takarékoskodnia, hogy közben a versenyképes vonalain továbbra is legalább a jelenlegi szinten, de inkább jobban szolgáltat.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr721160606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Asmtrong429 (törölt) 2009.09.07. 16:19:47

2007-e árakon számítva egy buszkm kb. 260 Ft, míg egy vonatkm kb. 760 Ft. Ez azt jelenti, hogy amíg egy vonaton max annyian utaznak, hogy elszállítható átlagosan 2-3 busszal, addig jobban megéri autóbusszal, mint vasúton megoldani az utasok szállítását. Ehhez vegyük hozzá, hogy vasútállomás általában a települések szélén van, míg a busz bemegy a településre és ott több helyen is megáll, vagyis magasabb színvonalú, a rágyaloglást is figyelembe véve gyorsabb szolgáltatást biztosít. Ehhez vegyük még hozzá, hogy Magyarországon általában jobb állapotúak, tisztábbak a buszok, mint a vonatok. Akkor meg miről beszélünk?