HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Elkésett reformterv

2009.06.14. 15:36 vonat blog

Korszerűbb, jobb közösségi közlekedési rendszert is eredményezhet(ne) a kormány legújabb terve. A sok hasznos gondolatot tartalmazó elképzelés azonban, itt és most, összességében egy végrehajthatatlan, nagy, vegyes saláta. Igazi vonat-busz összehangolást csak egy biztos települési, térségi (önkormányzati) hátterű, erős közlekedési kormányzat tud végrehajtani.

Megint kedvencünk, a Népszabadság szivárogtatta ki az infót.

A közlekedési tárca azt szeretné, ha az önkormányzatok javaslatai alapján a Regionális Fejlesztési Tanácsok (RFT) határoznák meg a MÁV és a Volán-társaságok menetrendjét. Ezzel egyúttal azt is: melyik településre járjon vonat, és melyikre autóbusz.

Liberót kap a személyszállítás?, nol.hu, 2009. június 8.

A program megvalósulására azért nincs esély, mert

a) piacnyitást, privatizációt jelent, melyet (vélhetően) a jelenlegi ellenzék (= jövőbeli kormány) nem támogat

b) végrehajtásához sok idő kell

c) nagyon komoly érdekütközés alakulhat ki települések, térségek között, mert még a pénzt sem osztotta el az állam az egyes területi egységek között

d) nem is túlzottan elrejtett vasútbezárási szándék áll a javaslat mögött.

Nézzük, melyek az elképzelés egyértelműen jó elemei:

a) vonat és busz menetrendjének összehangolása

b) regionális döntéshozatali szint erősítése

A kiszivárgott elképzelés legfőbb gyengéi az alábbiak:

a) Súlyos időzavar - már idén előrelépést akarnak, de ez a vasút tekintetében már biztosan nem megy, a jövő évi menetrendet már megrendelték. Inkább csak annyit lehet tenni, hogy a buszokat próbálják a már kész vasúti menetrendhez igazítani.

b) A cikk többször is sejteti, hogy egy településre vagy busz jár majd vagy vonat - a dolog azért nem ilyen egyszerű, de reméljük ezek a mondatok csak az újságírói tevékenység eredményeképp születtek. (A lényeg az összehangoltság.)

c) "A szakminisztérium a kiadások csökkenését a szolgáltatási piac megnyitásától, a szolgáltatók versenyének beindulásától várja. Ezért az RFT-k által összeállított integrált menetrend lebonyolítására akár már az idén pályázatokat írnának ki." - A vasúti mellékvonalakon ráadásul igazából csak akkor lehet hatékony a magánvasút, ha vertikális integráció részeként a pályát is üzemeltetheti. A legnagyobb megtakarítás ugyanis akkor várható, ha a MÁV által kezelt mellékvonal átkerül új tulajdonoshoz, és a ténylegesen az adott szakaszon felmerült költségeket számolják el. A vertikális integrációban működő vasúttársaságnak ráadásul a pályahasználat állandó költséget, nem (álruhás) változóköltséget jelent. Egy integrált vasútvállalat esetében nem jön elő élesen az a probléma, hogy takarékoskodás miatt az üzemidőn belül (napközben) nem indít el vonatokat, hiszen igazából csak az üzemanyagon tud spórolni.

Jó, népszerű, korszerű gondolatokat öntöttek össze egy anyagba. Valami hasonlót érdemes lenne elkezdeni, és lépésenként végigcsinálni. Ehhez azonban sok év elkötelezett közlekedéspolitizálás kell. Igaz, jó értelemben vett szakpolitizálás. Ez a jelen Magyarországáról teljesen hiányzik, így ez a terv nem valósulhat meg.

(Illusztráció: Az egykori NDK területén, Szászországban található Geithain busz-vonat csomópontja.)

 

1 komment

Címkék: népszabadság versenyképesség mellékvonal autóbusz intermodális

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr511184358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rickyramirez 2009.06.15. 20:42:34

Leírtam már sokszor, ide is ez kívánkozik: egy olyan, kizsákmányolásra épülő társadalomban élünk, ahol nem a nép érdekében gyakorolják a hatalmat. A Magyar Köztársaság nevű tőkés állam nem az elvárható szinten teljesíti a közfeladatait, így a közösségi közlekedést sem. 2007-ben eszetlen vonalbezárások történtek, ellehetetlenítettek vele egész térségeket, hagyták a vidék elsorvadását. Most - a párhuzamosságok kiküszöbölése címén - ismét tovább akarják ritkítani, sorvasztani a vidéket ellátó tömegközlekedési hálózatot.
Én nem azt tapasztalom, hogy annyi párhuzamosság lenne, és egyáltalán nem lehet mindenhol busszal kiváltani a vonatközlekedést, mert amerre a vonat jár, messze nem mindenhol vezet közút, vagy csak "nagyjából". Ha mondjuk Győrből Veszprémbe akarok menni, akkor elvileg bármelyik megoldás jó, de a Bakony erdeibe a busz nem tud bemenni, és bizony oda nagyon sokan utaznak kirándulási céllal. Győr és Budapest között a Volán társaságok kizárt, hogy üzemeltetnék a buszaikat, ha nem lenne rajtuk egy minimálisan elfogadható utaslétszám (nemrégen volt is egyébként járatritkítás, de teljesen messze nem szűnt meg a két város közötti közvetlen gyorsjárat). És mindez úgy maradt fenn, hogy a két város között olyan jó a vasúti összeköttetés, hogy az mind sebesség, mind pedig követési idő tekintetében bárhol Európában megállná a helyét.
A busz és a vonat alapvetően más. Én például buszozni utálok, vonatozni imádok. A busz szűk, sokszor zsúfolt, minden fánál megáll, kanyarog jobbra-balra, hányingere van az erre érzékenyeknek, WC nincs rajta, kerékpárt szállítani rajta nem lehet. Ha valahová el kell jutnom (hozzáteszem: autóm elvből nincs, nem volt és nem is lesz, sem vezetői engedélyem, szóval valóban a környezetbarát közlekedés híve vagyok), ahová nem jár vonat, inkább elmegyek egy közeli településre vonattal, és vagy átgyalogolok vagy áttekerek kerékpárral az úti célhoz (a kerékpárt addig is természetesen a vonaton szállítva). Az is borzasztóan zavaró, hogy sok esetben a buszon kinyílik az első ajtó, és az utasok egymást taposva nyomulnak, hogy legyen ülőhelyük. Sokszor utaztam Gyöngyös és Budapest között mindkét irányban, és inkább vártam egy-két órát a ritkábban járó vonatra, de ettől a tülekedéstől irtóztam mindig is.
A településeket arra is akarják kényszeríteni, hogy saját maguk üzemeltessék a vasútvonalukat, csak kissé cinikus, hogy a súlyosan alulfinanszírozott, valódi gazdasági mozgástérrel nem rendelkező községeknek, városoknak ezt ajánlják. 2007 végén nem is volt sok jelentkező erre a dologra, amikor is ugye úgy nézett ki a dolog, hogy az azt követő év tavaszán újabb vonalmegszüntetések lesznek, ám ez végül is a kormánykoalíció szétesése miatt nem következett be.
Nyugat-Európában mindenhol a környezetbarát vasúti közlekedést fejlesztik. Itt ismét szembe mennek az árral. Normálisan, a nép érdekében működő országban nem lenne szabad csak a rentábilitás oldaláról megközelíteni a tömegközlekedés kérdését. Ez közszolgáltatás, bizonyos szintig a veszteségket is vállalni kell. Harminc-negyven évvel ezelőtt is voltak vonalbezárások, racionalizálások, nem arról van szó, hogy ez alapból rossz. De ha a Reformszövetség nevű nagytőkés lobbi akarata érvényesül, abból a vasút mellett még kitartó réteg csak rosszul jöhet ki. Ne olyanok döntsenek megint, akik luxusterepjárókkal közlekednek, soha nem vonatoznak (buszoznak), és szigorú gazdasági érdekek mentén hozzák a döntéseket, mert ezt tanulták az Egyesült Államok vagy Nyugat-Európa egyetemein.