HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Eladni egyszerűbb, mint spórolni

2009.07.24. 15:47 vonat blog

Már a reform is késik. Nem sikerült a nagy bravúr: két hét alatt összerakni a nagy vasútreform terveit. A feladat az, hogy 40 milliárdos megtakarítást érjenek el a közösségi közlekedésben, de a kánikulában hiába izzadnak a szakértők, még nem találták meg a tökéletes megoldást.

Egyre inkább kezdek hinni a valódi, eredeti feladat megoldhatatlanságában. A 40 milliárdot valószínűleg ki lehetne venni a vasútból, akár csak a működés hatékonyabbá tételével, és felesleges vagyonelemek eladásával. Nincs azonban olyan ember, aki ezt végre tudná hajtani. A vasutasok nem érdekeltek a hatékonyság növelésében. Már régóta bevált recept a MÁV-nál az, hogy a költségcsökkentési intézkedéseket a szolgáltatás rontásával képzelik el. Ez aztán társadalmi elégedetlenséget szül, és a kormány elbizonytalanodik. A vasúti középvezetőket pedig nem tudom, hogyan lehetne hatékonyságnövelő intézkedésekre rábírni. A vasutasok ilyenkor összetartanak, és lerázzák a nyakukból a kívülről föléjük ültetett menedzsmentet.

A másik út, a közösségi közlekedési rendszer átalakítása egy integrált, busz-vonat kombinált rendszerré, szintén nehezen és lassan járható. Rengeteg tervezési és kutatási és egyeztetési feladatot kell elvégezni ahhoz, hogy valódi integrált rendszer épüljön ki. Ez a decemberi menetrendváltásig már nem kivitelezhető. A vasúti alapstruktúra megvan, de a volánosoknak nincs abban gyakorlata, hogy ilyen rövid idő alatt jelentősebb módosításokat vigyenek véghez. A végrehajtás a gyakorlatban komoly nehézségekbe ütközne.

Egyetlen reális lehetőség van még: újabb MÁV leányvállalatok és egyéb vagyonelemek gyors eladása - tűzoltásként. Ez egy bevételnövelő intézkedés. A költségcsökkentést a kormány valószínűleg el fogja kezdeni, de befejezni biztosan nem marad ideje.

Amikor tehát a KDNP kiabál, hogy ezek itt eladják a családi ezüstöt, akkor nem téved. Ha a kormány tényleg mindenáron meg akarja takarítani a 40 milliárdot, a jelentős részét most csak egy gyors kiárusítással tudja előteremteni.

Engem ebből az érdekel a legjobban, hogy a végén a vasút, mint szolgáltatás hogy jön ki ebből a helyzetből. Meggyengül-e úgy, hogy még a mai utasszám visszaállítása is óriási erőfeszítést igényel...

 

2 komment

Címkék: menetrend költségvetés versenyképesség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr901266159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2009.08.16. 06:31:17

Működés hatékonyabbá tétele, hahaha. Húzták, húzták, húzták a nadrágszíjat és semmi. Hatékonyabbá tenni a közlekedést kell, nem a vasutat; csak mindenkinek iszonyat nagy az arca, hogy normálisan működő megoldásokat találjon.

Anno amikor beindult az ütemes menetrend, akkor ott lett elrontva, hogy mindez cél lett, nem eszköz... és a valódi hatását soha nem tudták és akarták kimutatni. "Meglévő eszközök hatékonyabb felhasználása" - ez volt a bullshit; majd amikor igen szépen megemelkedett az utasszám 2-3 százalékkal és a költség is elszaladt vagy 4-5-tel, akkor jött a duma, hogy "ennyi utas nem ment el".

Engem baromira nem érdekel, hogy mindig akkor jön a vonat, amikor kettőt sípol a kakukk. Akkor jöjjön, amikor utazni akarok. Ja, hogy ugyanannyi mókus kell az állomásokra ha óránként jár a csühös, mintha 2 óránként? Drágáim, be kell zárni az állomást, legyen belőle megállóhely...

Merre mennék? A jól meghatározható 50-60 fős vonatonkénti utasszám alatt a buszmegállóba. Aztán az egész flottát betolnám a roncstelepre és lízingelnék járműveket, amiben nem kaland a pisilés, nem fő meg az utas és nem robban le minden bokornál. Miből is? Talán fedezet lehet a vasúti pálya, ingatlanvagyon, nem? Egy értékbecslőnek tutiszuper fedezet egy Budapest-Miskolc vonal, ahol 100 év múlva is vonat fog menni...

Ja, hogy ezt kivettük, már más cég? Ja, hogy éppen készülünk gombokért elmutyizni? Hát Béláim, még nem késő visszacsinálni. Az egótok elég sokba kerül.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.08.16. 10:23:56

@von Stirlitz:
A vasútban bőven van hatékonysági tartalék. Az ütemes menetrend pedig azokon a vonalakon, ahol vasúti személyszállításhoz megfelelő az elszállítandó utasok száma, ott szerintem gazdaságos. A gond azzal van, amikor olyan vonalakon is "kínálati" lesz a menetrend, ahol nincs megfelelő kereslet.
A többivel egyetértek. Életképtelen vicinális helyett busz, a többi vonalon legalább járműfejlesztés - miközben a pályát szinten tartják.