HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Fizessen a nyugdíjas is!

2009.11.21. 16:27 vonat blog

Miért kell ír nagyikat ingyen vinni Ferihegyről Hajdúszoboszlóra??? Addig esély sincs tarifareformra, amíg az EU minden 65 éven felüli állampolgára ingyen vonatozik Magyarországon. Az aktívakat (dolgozókat) taszító, az inaktívakat vonzó jelenlegi közlekedési árpolitika nem tartható. A vasút értelmetlenné válik, ha nappali melegedőnek használják. Egy ország közlekedési hálózata nem szociális problémák megoldására való. Nem tudom, miben bíznak még a szocialisták, hogy a nyugdíjasok utazási kedvezményéhez nem mernek hozzányúlni.

Aránytalanul drágák a bérletek, hiányoznak az autóval rendelkező aktívak számára is vonzó kedvezmények, miközben rengeteg a szociális alapon adott, de túlzó árengedmény. Ez a mai magyar busz és vonat ártábla fő jellemzője.

Az egész magyar vasúti valóság sírnivaló jelképe: az Európai Unió minden 65 év feletti állampolgára ingyen utazik Magyarországon. Ehhez nem mer hozzányúlni a kormány, de eszetlen vasútbezárásokra futja a reformerőből.

A mai magyar helyközi közlekedési tarifarendszer 30 évvel Európa élbolya mögött kullog.

1. baj: Nincs átjárhatóság; a busz, a vonat, a BKV külön rendszert alkot. (Első apró jel, hogy lehet változás: Budapest bérlet.)

2. baj: A bérletárak aránytalanul magasak. 30 km-ről pl. havi 19 100 forintért lehet bejárni.

3. baj: Teljesen ingyen, jegyváltás nélkül is lehet utazni (pl. 65 év felettiek, 6 év alattiak).

4. baj: A kedvezményeket szociális alapon adják, így csúcsidőben is érvényesek. (A gyógyfürdőbe reggel is ingyen utazó nyugdíjasok miatt kell nagyobb kapacitást megmozgatni a csúcsidőben - ez többletköltséget jelent, miközben délelőtt rengeteg a szabad kapacitás.)

5. baj: Az aktívakat (dolgozókat, autóval leggyakrabban rendelkezőket) semmi sem vonzza vasútra, ők teljes árat fizetnek, számukra alig van kedvezmény (pl. csúcsidőszakon kívüli vonatokra).

6. baj: Nincsenek több együttutazó számára kedvezmények, így már 2 utas esetén is sokkal kedvezőbb autóval menniük (ha csak az üzemanyag árát vetik össze a vasúti jegy árával, mint teszik ezt annyian a hétköznapokban).

7. baj: A vasút/busz előnytelen vonalvezetését a fogyasztó fizeti meg (kerülő utakat is ki kell fizetni).

8. baj: A környezetvédelmi, fenntarthatósági szempontokat nélkülözi a kormány jelenlegi gondolkodása, csak rövid távon gondolkodnak. A költségvetési megtakarítás lehetősége és a szavazatvesztés veszélye határozza meg a gondolkodást, épkézláb, hosszabb távú elképzelés nincs.

Mi a megoldás?

a) A vasút (busz) ára legyen versenyképes az egyéni közlekedés változó költségével.

b) A vasúti (buszos) árképzés számoljon azzal a jelenséggel, hogy az autózás változó költsége 1-5 fő utazása esetén azonos.

c) A közösségi közlekedési rendszerek alkossanak egységes tarifaközösséget.

d) A kedvezmények elsősorban a csúcsidőn kívüli utazást, a napi ingázást és több fő együttes utazását ösztönözzék.

Egy példa Németországból utazásra csábító árképzésre:

34 euróért a teljes országra érvényes jegyet kapunk, amellyel bármelyik DB regionális vonaton (és néhány magánvasúton) is utazhatunk. A regionális hálózat átfogja az egész országot, és jó minőségű, hosszabb távú gyorsvonatok is tartoznak ebbe a kategóriába. A második, harmadik, negyedik, ötödik utas csak 5 eurót fizet.

7 komment

Címkék: tarifa

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr861541971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kivlov 2009.11.22. 20:27:37

Príma cikk. Ez igen!

Ez az egyik legnagyobb probléma, hogy ingyenesen utazgatnak rengetegen ok nélkül.
Azért mert valaki X éves? És? Ilyen alapon a 10, a 14, a 34, a 41 stb éves is ingyen utazhatna...
Nem mellesleg az emberek gondolkodásmódja sem formálódik ezáltal, sosem fogják megérteni, hogy mindennek ára van!

Fizessen a nyugger is!!!

rickyramirez 2009.11.25. 21:30:28

Más blogokban erről és úgy általában a kedvezmények rendszeréről már volt részletesen többször is szó, és sok érv elhangzott. De ettől még jogos a felvetés, magam is sokszor határozottan bíráltam a 65 év felettiek ingyenutazását. Azt kérdezi a cikkíró: mire számít az MSZP, hogy ehhez a kedvezményhez (mentességhez) nem mernek hozzányúlni? Nos, amikor egy-két hónapja arról volt szó, hogy szükséges a kedvezményrendszer átalakítása, biztos voltam benne, hogy ha teljesárú jegyet semmiképpen sem, de 10-20%-ot fizettetnek a 65 év felettiekkel is ezután. Ehhez képest bevallom eléggé meglepett, amikor értesültem róla, hogy ebben változás nem lesz, márpedig ez az egész kedvezményrendszer legvitatottabb eleme, egy olyan elem, amelynek az eltörlésével komoly bevételre lehetne szert tenni. Visszatérve, hogy miben reménykednek, egy válasz lehetséges: hogy nélkülük még a 10% sem lenne meg a jövő tavasszal esedékes választásokon, vagyis mondjuk egy 15%-os eredmény még reményt jelenthet a jövőbeli feltámadásra, de mondjuk egy 5%-os az már a teljes megsemmisülést jelentené.
Látni kell: egyrészt a kedvezményrendszer egy évtizedekkel ezelőttről örökölt és azóta - éppen a 65 év felettiek ingyenességét leszámítva - alig-alig változtatott rendszer. Akkor ez a szociálpolitika része volt. Csakhogy azóta változott a világ, alapjaiban változott meg az ország gazdasági berendezkedése, így az államnak más csatornákon kellene ezentúl a szociálisan rászorulóknak tekintett embereket segítenie, nem így.
Másrészt a 65 év felettiek ingyenutazása Horn Gyula "műve". A választások előtti szavazatszerzést volt hivatott szolgálni, része volt az elmúlt húsz év felelőtlen, költekező, tartalékokat nem képező gazdaságpolitikájának, és valahogy azóta nem mertek hozzányúlni. Féltek a nyugdíjas szavazatok elvesztésétől, és egyáltalán: az egész kedvezményrendszert nem alakították át. Horn ideje azonban lejárt, és lejárt a "Horn-bérlet" ideje is! Mert az azért eléggé furcsa, hogy mondjuk egy 200-300 ezer forint nyugdíjat kapó 65 év feletti ingyen utazhat (és tudom, hogy ilyen összegű nyugellátás a ritka kivételek közé tartozik, de van ilyen), a minimálbért kereső melós pedig fizesse csak a teljesárú jegyet. Megjegyzem, magam is hetente többször utazom vonattal (nem munkába járáshoz, de imádok vonatozni), és szintén teljesárú jegy vásárlására kényszerülök. Felvetődött, hogy csak bizonyos időszakban kaphassák ezt a kedvezményt (csúcsidőn kívül). Ez sem lenne rossz megoldás, hiszen gondoljunk bele: amikor én 26 év alatti voltam, még időbeli korlátozás nélkül járt a 33%-os kedvezmény, most pedig csak hétvégén vehető igénybe. Érdekes, itt meg tudták az időbeli korlátozást oldani...
Az is meglepett, amit egy-két hete Magyarország miniszterelnökétől hallottam, nevezetesen hogy a vasutat igénybe vevők 70%-a jogosult valamilyen kedvezményre, és mivel a jegyárak utoljára 2007-ben emelkedtek, szükséges lesz egy nagyobb mértékű áremelés a közeljövőben. Miért meglepő? Egyrészt mert ha a teljes lakosságra vonatkoztatnánk azok arányát, akik teljesárú jegy vásárlására kényszerülnek (vagy kényszerülnének, ha igénybe vennék a vasutat), jóval nagyobb arány jönne ki a 30%-nál. Ez pedig azt jelenti, hogy vasúttal javarészt olyanok utaznak, akiknek még a százezer forintos autóra sem telik, vagyis a szegényebb réteg (leszámítva persze az olyan környezetvédő őrülteket, mint én, akik alapból gyűlölik az autókat, viszont imádnak vonatozni). Tehát ha nem lennének ezek a kedvezmények, akkor vagy nem, vagy csak sokkal ritkábban utaznának ezek az emberek vonattal.
Másrészt a jegyek ára már az átlagfizetéshez képest is hihetetlenül magas (igen, Bajnai úr, így van!), és 2007-ben két lépcsőben a leggyakrabban igénybe vett távolságok esetében lényegében a duplájára emelkedtek az árak: ezt már elfelejtette Bajnai úr megemlíteni. Vagyis a megoldás nem a teljesárú jegyárak még tovább emelése lennek, hanem ezek változatlanul hagyásával a kedvezmények egy részének megszüntetése, másrészt azok mértékének csökkentése. De ne legyenek kétségeink: nem ez utóbbi fog bekövetkezni.

zsitva 2009.11.28. 08:57:38

1943 januárjában kb. 110.000 rosszul felszerelt harcoló magyart megtámadott kb. 240.000 jól felszerelt orosz a Don mentén. Volt tiszt aki azokban a napokban fenyítést szabott ki katonára mert -30 fokban nem az előírások szerint viselte az egyenruhát. Ugyanennyire fontos az ír nagymama vasutazása Magyarországon.
65 év feletti Magyar állampolgároknak nem kötelező kedvezményt adni. Ezt mi magyarok dönthetjük el. Vagy adunk vagy nem. Magyarország úgy döntött, hogy ad. Ez joga. Akkor viszont nincs jogalap más úniós állampolgártól megtagadni. Nem az Únió csatlakozott Magyarországhoz hanem Magyarország az Únióhoz. Ha más Úniós országban a vörös hajú + zöld szemű utasok egy kormányrendelet UTÁN puszit kapnak a kalauzoktól, akkkor minden ott vonatozó magyar állampolgár aki vörös hajú és zöld szemű, puszit fog kapni az ottani kalauztól, mert így szól a törvény. El kell döntenünk, nekünk magunknak, hogy mit akarunk? Ha kedvezményt akarunk adni holnaptól a 195 cm-től magasabb állampolgárainknak (tehetjük, joguunk van hozzá) akkor minden Úniós állampolgár aki 195 cm-nél magasabb, jogosult lesz arra a kedvezményre.
Nem véletlen, hogy az Únió más országaiban NINCS ilyen kedvezmény cunami mint nálunk. Ők meggondolják, hogy kinek és mekkora kedvezményt adjanak, mert tudják nincs pénzük kifizetni az adott közlekedési társaságnak azoknak a kedvezményeknek az ellenértékét amit meggondolatlanul megígérnek. Nálunk a politikus ígér+ad kedvezményt boldognak és boldogtalannak, de a pénzügyminiszternek ehhez nincs pénze.

gcsabi 2009.11.28. 13:04:44

Azt hiszem nagyon jól látod a tarifarendszer legnagyobb hibáit. Ezt ráadásul a legutóbbi tarifarendezés tette még rosszabbá. A rengeteg idokolatlan és ésszerűtlen kedvezmények mellett a teljesárú meneddíjak túlléptek a magyar jövedelmek és a kapott szolgáltatás normális arányain. Ráadásul az egyenletlen tarifaemeléssel, teljesen ésszetűtlenül az alkalmi rövidebb távú utazók számára drágábbak lettek a jegyek, mint ugyanazon a távon az auto üzemanyagköltsége. 30km-en egy menettérti jegy 1200ft, ami egy normál autóval kb 3.5-4 l benzin. Ez 300-ft/l nél is ugyanannyi egy ember számára.

rickyramirez 2009.11.28. 16:45:47

@zsitva:
Egy kissé homályos ez a fejtegetés! Hogy jön a magyar tömegközlekedés tarifarendszerének problémájához a Vörös Hadsereg? Ez eléggé nehezen értelmezhető. Az vázlatosan még érthető, hogy ezt követően mit akarsz mondani: hogy az Európai Unió (rövid u-val, lásd még pl. a Vörös Hadsereggel kapcsolatban: Szovjetunió) jogi szabályozása miatt ugyanazt a kedvezményt meg kell adni a külföldi állampolgároknak is. Ezt értjük. De a szövegedben ugyanazon mondaton belül egyszer (ugyanarra a jogi szabályozásra vonatkozóan) kormányrendeletet, másszor törvényt írsz. A kormányrendelet nem törvény, alapvető fogalmak keverednek. Továbbá súlyosan sérülne a jogalkalmazás, a jogbiztonság, ha bármely jogszabály hajszínhez vagy testmagassághoz kötne bizonyos dolgokat. Ezek nem egzakt dolgok, azt, hogy valakinek vörös-e a haja, sok esetben egyértelműen meg lehet állapítani, de szintén sok esetben nem. Tehát ezek a példák - már bocsánat, de - a hülyeség kategóriájába tartoznak.
Mindazonáltal a kérdés nem az, hogy miért utazik minden EU-s állampolgár, aki 65 év feletti, ingyen Magyarországon vonattal és közforgalmú autóbusszal. Hanem az, hogy ezt miért nem törölték már el eddig. Mert kíváncsi lennék, hogy az elmúlt akárhány évben volt-e akár egyetlen ír nagyi is, aki Ferihegyről Hajdúszoboszlóra ingyen utazott ezek alapján? Még ha volt is egy-két Írországból errefelé nyaraló 65 év feletti, merem állítani, mind megvette a teljesárú jegyet, mert elképzelni sem tudta, hogy ebben az országban ilyen szabályozás van!

pszab2 2009.12.04. 10:00:14

Már sokkal előrébb lennénk akkor is ha csak vmi minimális árat fizetnének és nem ingyen mászkálnának. Bár szerintem ha már kedvezményeket adunk akkor egy gyermekes család felnőtt tagjait inkább megilletne (nagyobb!) kedvezmény mint azokat akik megélik a 65öt.

záporjózsi 2009.12.11. 15:24:25

@Kivlov: A 0-6 éves is ingyen utazik. Tőle is vegyék el ilyen alapon? Ingyen utaznak a hadirokkantak. Tőlük is?
A nyugdíjasoknak annak idején a minisztérium mást ajánlott, rendesen fizetett utazást és ezt nyilvánosan meg is hirdette. Akkor ellene volt nagy felháborodás.
@pszab2: Nagycsaládos kedvezmény ma is van.