HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Szépségek a szartengerben

2009.12.30. 14:43 vonat blog

Pozitívumok a magyar vasúton - ezt a címet is adhattam volna. Most ne a mellékvonalak bezárásáról (szünteteltetéséről stb.) beszéljünk. Azt nézzük meg, találunk-e arra utaló jeleket az új menetrendben, hogy Magyarországon lehet jó vasutat csinálni. A MÁV-START hivatalból optimista, amikor honlapján az új menetrendet dicséri. Azonban a realista is talál jó megoldásokat. Nézzük!

Fontos újdonság, hogy Magyarország csendben csatlakozott a nyugat-európai nagysebességű hálózatokhoz a railjet révén. Persze a railjet jármű már maga is egy kicsit "bénább" a TGV, ICE, AVE és más hasonló, igazi nagysebességű vonatokhoz képest, de ezzel a hétköznapi utasok nem foglalkoznak - ők a gyönyörű vonatot látják. Azzal már inkább, hogy bár Magyarország leggyorsabban járható vonalán közlekedik, a 160-es tempót sem tudja túl hosszú szakaszon tartani. És ezt sajnos a modern kijelzők az utastérben mindenki számára láthatóvá teszik.

Ha kelet felé tekintünk, örömteli, hogy Erdély és Magyarország között évről évre jobb a vasúti közlekedés. Nem gyors, az biztos, de most legalább olcsóbb, és a legtöbb vonat tényleg jó minőségű kocsikból áll. A MÁV-START tájékoztató külön kiemeli, hogy a román vasút által biztosított kocsikban asztal és konnektorok találhatóak. Hosszú úton ez nagyon hasznos, csak remélem, hogy a jövőben egyre több magyar kocsit is tudnak majd így reklámozni.

Belföldön a MÁV-START a Baja és Szekszárd környéki újításokkal dicsekszik. Jó dolog, hogy elindult egy új IC-vonat, de ha a menetidőt megnézzük (Budapest - Baja: 3 óra 24 perc), rájövünk, hogy van még hová fejlődni. Ez az IC bizony nagyon kellett, de szégyen, hogy Bátaszék és Szekszárd között csak 40-el döcöghet.

Sok sikerrel a térségben bevezetett InterRégió vonatok sem kecsegtetnek. A magyar viszonylatban jó minőségűnek mondható Usgyik ütemes menetrend szerinti közlekedtetése mit sem ér, ha a térség autóbuszos hálózata nem alkalmazkodik a vasúthoz, nincs egységes rendszer, vagy ha a kormány éppen versenytársként a buszt akarja fejleszteni a vasút rovására.

Szintén jó szándék torzszüleménye a Somogy-Tubes IC-nek keresztelt vonat. A vasútvállalat belátta, hogy szégyen, hogy Pécsről csak 8-ra és 10-re lehet Budapestre érni. Az egyik korán van, a másik későn. A Kaposvár felől érkező Somogy IC-vel ezért hoznak Pestre kocsikat Pécsről is. A gyászos menetidő (3:06) itt is jócskán elvesz az újítás értékéből.

A Balaton környékén megújult, ütemes menetrendre természetesen ugyanez igaz. Jó szándékú menetrendi elképzelés, helyenként következetlen megoldásokkal (kompromisszumok eredménye vlószínűleg), ám összességében csapnivaló az eljutási idő (Budapest - Keszthely 3 óra 20 perc).

Ennyi pozitívumot tudtam összeszedni, ez egy év munkája a MÁV-START háza táján. Tökéletesen látszik, hogy arra nincs erő és akarat a kormányban, hogy versenyképes vasutat csináljon. Mert amivel a vasúttársaság dicsekszik, az legfeljebb néhány okos menetrendi megoldást jelent egy végtelenül elhasznált, lassan járható pályahálózaton, többnyire elavult, öreg járművekkel. És íme eljött a pillanat, hogy ugyanazt gondolom, mint a közlekedési miniszter: "nem jók a szolgáltatások".

A vasút kapcsán végre képbe került miniszterről így ír a dunatv.hu:

"... egyetért a miniszter azzal, hogy nem jók a szolgáltatások. És azt is most tapasztalta meg, hogy csak az használja a vasútat, akinek nincs más megoldása az utazásra."

Forrás: Hónig: nem jók a szolgáltatások, 2009. dec. 23., dunatv.hu

Ne legyünk telhetetlenek, hiszen az is egy pozitívum, hogy a szaktárca vezetője lassan ismerkedik az általa irányított szakterület alapvető jellemzőivel, és egyre kompetensebb vezére lesz a közlekedésügynek. E bizakodó hangulatban kívánok boldog új évet!

Fotók forrása: mav-start.hu, dunatv.hu

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr601632793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kispista2 2009.12.30. 16:02:24

"És azt is most tapasztalta meg, hogy csak az használja a vasútat, akinek nincs más megoldása az utazásra."

A BKV-nál mikor jönnek erre rá?

És mennyire lesz jó, ha a színvonaltalan szolgáltatás árát tovább emelik?

kombinat · http://cciepursuit.blog.hu 2009.12.30. 16:06:09

"A MÁV-START tájékoztató külön kiemeli, hogy a román vasút által biztosított kocsikban asztal és konnektorok találhatóak."

Ez így nem igaz. Legutoljára hétvégén utaztam ilyen vonaton, egyrészt undorító lepratelep volt, másrészt konnektor se volt a vagonokban.
A szokásos mocskos, igénytelen fülkékben utaztunk és még a kalauz is bunkó volt.

Békéscsabáról a 18:18-as TRAIANUS IC (Timisoara Nord - Budapest-Keleti).

Case · http://streetartbp.hu/ 2009.12.30. 16:21:41

A Railjet szép, meg minden, de a legkényelmetlenebb vonat amin valaha utaztam. Végigültem én már lazán vonatutakat Berlinig, Münchenig is, semmi bajom nem volt, a Railjeten ellenben egyszer jöttem haza Bécsbõl, ami azért lényegesen rövidebb táv és azt hittem odahalok... úgy szálltam le a vonatról, mint valami rokkantnyugdíjas és még egy napra rá is fájtam. Nem tudom mi a gond a székekkel, de valamit nagyon elszúrtak a tervezésnél. Mondjuk nem tudom másnak volt-e ilyen gondje, vagy csak nekem nem fekszik a dolog valamiért...

ruba 2009.12.30. 16:29:41

@Case: Én utaztam Railjettel, és nekem nem volt ilyen gondom. Mondjuk én nem vagyok az a kényes fajta, de ahogy látom te sem. Én pont ma utaztam Keszthelyről Budapestre vonattal, és valóban kiábrándítóan lassan halad az út nagy részén.

mikka 2009.12.30. 16:34:19

Ideje lenne mar hagyni hogy szepen csondben meghaljon a vasut.. Ennyi cirkuszt nem er meg..az allami tamogatasrol nem is beszelve..Ha nem jon egy arc aki ert hozza es hajlando rendbetenni akkor semmi ertelme szarakodni a tovabbiakban. A dolgozok vagy kenyszeritsek ki a felelos vezetest vagy hordjak haza szogenkent a vasutat de gyorsan.. Minnel hamarabb vege annal jobb..mert ebben a formajaban nincs ertelme finanszirozni.
A keletiben egy oran at nyujtottam tolmacs szolgalatot amig a baratnomre vartam..a jegykezelok nem beszelnek nyelveket..az informacio sem, europa egyik legnagyobb allomasa de fitott varo az nincs..Nemzetkozi vonatnal nincs egy arva lelek sem indulas elott aki esetleg segitene..Infotabla nem muxik,segitseg nincs..Igy indul a vonat berlinbe reggel 5:28 kor..Arrol az aprosagrol mar ne is beszeljunk hoigy a keletiben talalhato legalis penzvaltoknal kiraboljak a hazankba erkezo idegeneket a MAV tudtaval. Mar elnezest de majdnem leemeltem magam amikor a "tunderke" azt mondta hogy egy euro ott csak 200 Ft-er az allomason kivul aznap minden penzvalto 270 Ft adott eghy euroert.. Szoval..nem eleg hogy a MAV nem szolgaltat..de meg hozza is jarul hogy az utras szaja megkeseredjen..a turistakrol nem is beszelve..Jaj de szivesen lennek MAV vezer..de most komolyan..Kozmunka? Kezdjuk mar el megemelni a peronokat minden retkes allomashon hpogy az ember ne egy gimnasztikai gyakorlatot mutasson be ha fol akar kapaszkodni a retkes vonatra..Van eleg munkanelkuli ember, talan hasznalni kene oket..Ez a vonatra fel le ugralos-maszos dolog nem igazan jo..gondolom nem kell emliteni az idoseket, gyerekes csaladok ,serultek etc etc..de meg egy vezernek sem pattant ki abbol a bunko fejebol ilyesmi..Szerintem nem is fog..es mar pedig ha oket nem erdekli akkor a kisvasutast se erdekelje..strajkoljon es lopjon amig csak tud, vagy..kuzdjon es harcoljon ki olyan vezetest amely kompetens es kepes megtartani a vasutat de olyan szinten ahogy az elvarhato egy ilyen nagy multu cegtol..

pandacsökiboborján 2009.12.30. 17:10:21

@mikka: ebben az országban, azért nem működik semmi sem,mert itt a lakosság 90%-a ingyenélő. Teljesen hülyének néztek a vasútpénztárnál, mert tejes árú jegyet kértem, ráadásul ÁFA-s számla nélkül.
Véget kellene vetni az ingyenélő-mutyizós a másikat utáló osztályharcos kádárizmusnak...
Ezen már csak Uri Geller tudna segíteni.

changebug (törölt) 2009.12.30. 17:11:27

Pécs-Budapest vonalat ismerem.
Bár a nevezett járttal még nem utaztam a sima menetidő 2:51 (2:55) ahhoz képest a 3:06 még elmegy szerintem /gondolom Dombóváron kapcsolnak össze kocsikat/

A másik kérdésem, hogy nem Baja-Bátaszék között döcög 40-nel? (A Pécs-Baja(-Szeged) vonalat ismertem az ellenségemnek sem kívánom)
Mert azért érdemes megnézni hol megy keresztül. Áradásnál jó hogy járt a vonat annak idején.
Sok-sok beton mondjuk lehet segítene. Csak menne a nyervogás.

Alexi Borzovan 2009.12.30. 17:15:06

Miért béna a Railjet? :( Szerintem nagyon szép kiállítású szerelvény, a mi 3. generációs IC kocsijaink is hasonlítanak rá (hálistennek). Az AVE viszont kibaszott ocsmány (viszont "tud" 350 km/h-t, ellensúlyozva a formatervező részegen végzett "munkáját")!
Hát igen. "Azért mennek lassan vonataink, hogy fenn tudjuk tartani a nagy ország látszatát!" :(((

fakof 2009.12.30. 17:43:54

mindegy már. mire rendbeszedik ezt a kalapszart, úgy is veszek saját autót. Jó nagyot, kombit, illatosat, fűthetőt, olcsót.

De tényleg, ezt már elbaszták az urak legalább húsz esztendőre. Mire használható lesz, aki csak teheti berendezkedik önellátásra. Maradnak a pénztelen prolik, azoknak meg túl drága és flancos lesz.
Hallott ötlet, kár vesződni vele.

Én biztosan nem szavazok olyanra aki azt pofázza, h rendbeszedi a polgári vasutat.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.12.30. 17:52:54

Baja - Budapest kábé két óra kocsival, három busszal...

kispista2 2009.12.30. 17:58:12

@mikka: Az interchange-nek mindenhol ilyen lehúzós árfolyamai vannak, ha jól emlékszem ezer euró alatti váltásnál szarabb az árfolyam. De ki van írva, így jogilag rendben vannak. Az más kérdés, hogy kit fizettek le azért hogy ők lehessenek jelen az összes pályaudvaron.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2009.12.30. 18:04:56

A vonat es a MAV az ket kulon fogalom.

A vonat az egy olyan dolog amivel gyorsan es kenyelmesen lehet A-bol B-be jutni.
Na a MAV ennek az ellekezoje.

venpet 2009.12.30. 18:06:23

Ez a railjet mennyi idő alatt van bécsben?

balintjozs 2009.12.30. 18:50:31

Nekem a legnagyobb bajom az, hogy Budapest központú rendszer. Én ha elakarok jutni Nagykanizsáról Győrbe akkor vagy ICzek és átszállok Szombathelyen, akkor 3,5-4 óra az út, vagy kétszer szállok át (Zalaszentiván és Celldömölk), akkor meg 4-5 óra az út, 220km-en.
Viszont én állítom, ha lenne közvetlen vonat legalább vasárnap Győrbe és pénteken vissza, kb. 2-3 kocsit megtudnék tölteni úgy, h keresgélni kéne az ülőhelyeket.

@mikka: Gondolom pesti, illetve vmi nagyobb helyen laksz, ahol van legalább peron. Viszont én tudnék mutatni, olyan helyet, ahol a vasúti pálya ívben van meg, döntve is és az ív külső oldalán van a megálló. Ez azt jelenti, h a régi kocsiknak közel 80cm magasan van a legalsó lépcsője, a halbiknak meg még magasabban, mivel nincs peron. Ott próbálj meg felmászni mondjuk a gurulós bőrönddel.

@venpet: 2:58

Nagymoli 2009.12.30. 19:11:33

Vasutat nagyon hamar rendbe lehetne szedni. Kirúgni az összes vezető beosztású emberkét, végkielégítés nélkül, és felvenni helyette normál bérekkel fiatal, lelkes munkaerőt, és kötelező jelleggel utaztatni őket a különböző vonalon. Szerintem alig 70-es IQ-val is igen hamar hatalmas ötleteik lennének, mit hol kellene fejleszteni. A mostani vezérkar csak fotókról ismeri a vasutat... Vagy különvonaton mennek, amikre nem vonatkoznak a sebességkorlátozások, és ki vannak takarítva...

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.30. 19:29:33

@kombinat:
Én is utaztam már a román vasút kocsijában, éppen arrafelé. A Pannónia Ic-n működtek a konnektorok, sokan használták is. Nem mondom, hogy a formatervezés diadala, de elfogadható minőségű, új kocsik voltak. Az első osztály viszont egy öreg, fülkés volt, lehet Te is olyat láttál.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.30. 19:30:43

@Selkath:
A railjet szerintem azért béna, mert igazából egy ún. ingavonat, amelynek egyik végén egy mozdony, másik végén egy vezérlőkocsi található. Belülről viszont én jónak találom, bár a prémium osztályra szerintem nincs szükség, nincs igény.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.30. 19:33:30

@changebug:
Baja - Bátaszék között magyar viszonyok között jó a pálya. A lassú rész Bátaszék - Szekszárd között van. Közvetlenül mellette épül az M6-os autópálya. Arra van pénze az országnak?

kombinat · http://cciepursuit.blog.hu 2009.12.30. 19:38:07

@vonat blog: A 2. osztályt láttam csak, valamiért a régi sz@rok voltak felcsatolva a mozdonyra.
De a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy legtöbbször nem ilyen szomorú a helyzet.

gitáros 2009.12.30. 19:58:12

@Nagymoli:
Vicces, milyen egyszerűen látod a világot... :)

tlvajferi 2009.12.30. 20:05:45

szépek, de semmi koncepció nincs mögöttük
a vasút keresztezi a közútat, de mindenholk sorompó
a 21. században sorompó!!!
nehéz lett volna felüljárókat építeni?
hova tűnnek az állami milliárdok?

kerzo · http://munkapad.blog.hu/ 2009.12.30. 20:13:38

@vonat blog: Arra sincs pénz. Hitelből építik.

A szolgáltatás minősége a mögötte álló irányítási rendszer minőségétől függ. Ahhoz, hogy itt változtatást lehessen elérni, olyan személyekre van szükség, aki ismeri egy modern vasút mögött álló irányítási rendszer felépítését és működtetését. Ilyen emberből igen kevés lehet idehaza. De ha véletlenül találnak valakit, akkor olyan mértékű ellenállásba fog ütközni (pl. szakszervezet részéről), hogy képtelen bármit is csinálni.

changebug (törölt) 2009.12.30. 20:25:23

@vonat blog: Azt a részt nem ismerem.
Akkor az építkezés miatt lassú? (Mit tudom én ne rezegjen, mert leomlik az autópálya rézsűje vagy a vonaté vagy tudom is én?)
> Arra van pénze az országnak?
Hát most az autópálya a sláger... Most mit mondjak erre? Lehet 3 év múlva valakinek eszébe jut és 100 méterrel odébb rakják a vasutat... mondjuk lehet most kellett volna. hát ja. Ötleteim lennének rá, hogy lehetne gyorsan átrakatni a síneket... :)

stepboy 2009.12.30. 22:26:49

@vonat blog: "A railjet szerintem azért béna, mert igazából egy ún. ingavonat, amelynek egyik végén egy mozdony, másik végén egy vezérlőkocsi található."

Most kíváncsivá tettél :-) Miért béna számodra egy ingavonat? Komolyan érdekel.

tarasp 2009.12.30. 23:38:45

"Ez az IC bizony nagyon kellett, de szégyen, hogy Bátaszék és Szekszárd között csak 40-el döcöghet."
Szégyen, hogy a személyvonatot sebes, gyors és most már IC-nek keresztelik.
Versenyképtelen ez az IC időben és árban is. Szégyen üzemeltetési költséget
versenyképtelen megoldásokra pazarolni.
Ha a GEMENC IC 10 perccel hamarabb érkezik Sárbogárdra, az utas 20 perccel hamarabb érkezhet Budapestre. A MÁV személyzetet, eszközt, pályahasználati díjat és üzemanyagot takaríthat meg. Ezt a pénzt a versenyképesség javítására is fordíthatná. Szebb jövőt!

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.01.01. 23:04:58

@stepboy:
Egyzserűen csak jobban tetszik (szubjektív tényező) egy ICE3 típusú nagysebességű vonat. A jármű kialakítása merészebb formát tesz lehetővé.