HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Mennyit lopnak a MÁV-ból?

2010.02.06. 22:12 vonat blog

A BKV után újabb közlekedési vállalat került a látókörbe: a MÁV-nál is kiborították az ürüléket. Mennyi pénzt loptak ki a MÁV-ból? Sokat.

Antal Dániel szerint 11 millliárdot. (Az adat forrása a Reformszövetség által publikált szakértői anyag. Antal Dániel: Az államvasúti rendszer reformjában lévő megtakarírási lehetőségek; 2009. tavaszán került a www.reformszovetseg.hu oldalra, a Gazdaságpolitikai munkacsoport anyagának melléklete.)

A Transparency International számai ennél többre is következtetni engednek.

A helyzetet jól jellemzi Tevan Imre 2008-as írása, aki sérelmezte, hogy a MÁV-nak "ügyei" vannak, ahelyett hogy a közlekedéssel foglalkozna. Ő azonban a közlekedési visszásságokról írt, korrupciós tényanyag híján.

Hogy a vasúttól pénzt akarnának a politikusok, arról nem fogok sokat beszélni, egyrészt mert nincs birtokomban a "nagy, felháborító vasúti korrupcióról szóló tényanyag", esküszöm, ha meglesz, azonnal közlöm.

Forrás: Tevan Imre: Miért hiszik, hogy a MÁV pénzbányának jobb, mint szavazatbányának?; in: index.hu; 2008. november 10.

Nos, azóta szépen formálódik a nagy, vasúti korrupcióról szóló tényanyag.

1. fejezet
Személyzeti ügyek

A MÁV-nál adott fizetések mindig is élénken foglalkoztatták a sajtót. Az ötmilliós havi fizetések után még cifrább a lelépési pénzek összege. Először 2009. nyarán derült ki, hogy a MÁV-nál is előfordul botrányos végkielégítés. Az eset azonban nem váltott ki akkora visszhangot, mint a BKV-s ügyek. Ősszel emelték a tétet, ám azok a százmilliók sem eredményeztek országos botrányt.

2. fejezet
Beszerzések

Nagy cég, nagy közbeszerzésekkel. Mostanában valakik azonban igyekeznek az informatikai ügyekre irányítani a figyelmet, felkavarni a szerződések környékén lerakódott ürüléket. Közben egy milliárdos autólízing visszásságain már régebb óta rágódik a nyilvánosság.

Ha megnézzük, milyen egyéb óriásberuházásokra kerül sor a cégnél, érthető a vállalkozói és politikai körök izgalma. Egy most induló beszerzés előtt például külön magyarázó cikket írattak annak szükségességéről. A milliárdos jegykiadógép-tender pl. sok beszállító fantáziáját megmozgathatja. Az ilyen beszerzések mindig is nagyszámú lobbistát, érdeklődőt vonzottak. Ennek ellenére még egyes kiemelt politikai figyelemmel kitüntetett tenderek is elvéreztek. A miniszter küldöncei például nem értek célt például a GSM-R tender ügyében: a négy évig előkészített, ötvenmilliárdos beruházás egyelőre elmaradt.

3. fejezet
Ingatlanügyek

Maradjunk a zárszlóshajó említésénél, ne szaporítsuk a szót. A vasút zavaros ingatlanügyei között kiemelt figyelmet kap az Andrássy úti székház sorsa. Kiköltöztek ugyanis egy külföldi befektető által épített üvegpalotába a Népliget mellé, de a régi házat nem tudták eladni. Az ingatlanügykeről és sok más szépségről az Állami Számvevőszék egyik jelentésében érdemes olvasgatni. Egy mondat elég is a témáról összefoglalóul: az ÁSZ szerint az ingatlanok és a felépítmények tulajdonjoga rendezetlen, az áttekinthetetlen ingatlanvagyont korlátozások terhelik, az ingatlangazdálkodást érintő gyakori koncepció- és vezetőváltás jellemzi.

4. fejezet
Kisebb halak

Az előbb említett áttekinthetetlenség a cég minden szintjén jelen van. Nem beszélve arról rengeteg kiszervezett egykori vasúti részlegről, amely most önálló cégként él a nagyobb vasúti vállalatokból.

Egy tipikus példa a külsős számára nehezen elmagyarázható helyzetre:

A cég szakemberei felkészültek (...) vasúti jármüvekbõl (...).

Jelenleg a megrendelt munkálatokat a társaság a MÁV Rt.-tõl bérelt vágányokon, ingatlanon végzi. (...) A két volt mozdonyjavító csarnok 10 db vágányából a cég 7 vágányt bérel (...).

A telephely (...) mellett található még a Keleti Gépészeti Fõnökség (...). A társaság a szolgáltatásait korábban (...) itt végezte, de (...) egy részét célszerüségi okokból továbbra is itt a helyszínen végzi (...).

Forrás: G. Tim-Co. Kft.honlapja

Antal Dániel a Magyar Nemzetnek keményen fogalmazott:

(...) a MÁV kiszervezései, részleges privatizációi folytán számos olyan helyzet jött létre, amikor nem a piaci verseny döntött a beszállító kiválasztásánál, hanem magánérdekek. A MÁV-csoportban több tucat ember, egykori menedzsmenttag, helyi és országos politikus rendelkezik különféle tulajdoni részekkel, hosszú távú szerződésekkel, és ezek a szereplők nem piaci, hanem annál számukra sokkal kedvezőbb áron szolgáltatnak a vasúttársaságnak.

Forrás: Jámbor Gyula: Pénzszórás a vasútnál, A MÁV-csoport évi tizenegymilliárd korrupciós forintot nyel el; in: Magyar Nemzet; 2009. április 20.

No és miért gond mindez? Leginkább azért, ahogy az elején említettem, mert a fő tevékenységre, a vasutazásra kevés pénz és vezetői figyelem jut. A fent már idézett ÁSZ-jelentés szerint:

A döntéseknél a vasútfejlesztés nem kapott megfelelő figyelmet; a közszolgáltatási tevékenységgel kapcsolatos feladatok és kötelezettségek rögzítése szerződésben elmaradt. A MÁV bonyolult szervezeti irányítása nem biztosítja a fejlesztési források átlátható és koncentrált felhasználását, és nem hatékony a vasútfejlesztés finanszírozásának rendszere. (...)

Az elmúlt évtizedek alatt a vasúti infrastruktúra műszaki állapota folyamatosan romlott. Az elhasználódás egyik alapvető oka, hogy a karbantartásra és a felújításokra, beruházásokra előirányzott források nem nyújtottak fedezetet a műszaki állapot szinten tartására sem. (...)

A személyforgalom területén a MÁV-nál valamennyi vontatási nemben csökkent a teljesítmény, összesen négy százalékkal, a személyszállítási kínálatszűkítés eredményeként.

Forrás: Lesújtó jelentést közölt az ÁSZ a MÁV-ról és gazdájáról; in: mfor.hu; 2008. július 15.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr901735150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.