Érdemes lenne végre munkához látni. A magyar vasútból kellene valami értelmeset csinálni. Az autópályák már úgyis elértek a határokig, most tessék arccal a vasút felé fordulni. De hogyan? Toplista, közlekedési miniszteri feladatlista következik:
0. Budapest elővárosi gyorsvasúti rendszer kiépítése
Ez azért a nulladik, mert a munka sok eleme már elkezdődött. Lényegesen jobb utastájékoztatás, ráhordó buszjáratok, sűrű követés, egyre több Budapesten átmenő viszonylat, folyamatosan javuló járműpark, egységes elővárosi tarifarendszer.
1. Az egész országra kiterjedő egységes menetrend
Kelet-Magyarországon vissza kell állítani az óránkénti fővonali követési időt, és bevezetni a kétóránkénti közlekedést a szárnyvonalakon. Nyugat-Magyarországon pedig végre be kellene vezetni az ütemes menetrendet. A legnagyobb lyuk a rendszerben épp Győr-Sopron-Szombathely környékén tátong. A Szombathely / Sopron - Budapest IC-k követésében 4 (!) órás szünet van a délután közepén jelenleg. A 21. században, az autózás korában ez nem megengedhető egy fővonalon, 4 megyeszékhely és a főváros kapcsolatában.
2. Belőni végre a buszok szerepét
Miközben a Volánok és a vasút utasszáma is csökken, egyes vonalakon versenyeznek a vasúttal. Közben meg rengeteg faluból és kisvárosból nem lehet eljutni a vasútállomásra, busz és vonat között ritkák a jó csatlakozások. Falujárónak a busz alkalmasabb, távolsági járatnak a (korszerű) vonat illik inkább. Ráhordás, munkamegosztás, ütemes menetrend - ezek a kulcsszavak.
3. Sürgős járműfejlesztés
Az elképesztően elöregedett vonatok felújítása, újak beszerzése, lehetőleg minél több hazai beszállító foglalkoztatásával. Dunakeszin szép IC-kocsikat, Szombathelyen modernizált dízel vonatokat, Szolnokon világszínvonalú villamos motorvonatokat képesek produkálni.
4. Pályafelújítás, nem csak EU-s pénzből
Haladnak a maguk útján döcögve, bukdácsolva az EU-s pályafelújítási projektek. Ez azonban nagyon kevés. A Budapest - Miskolc - Nyíregyháza vonalon sürgősen be kellene avatkozni, mert évről évre pályahibák sorozata jön elő, és okoz késéseket. Az óriási teherforgalmú Budapest - Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza egy hajszálnyival jobb csak a szerbiai résznél, a két város között a mai menetidő kétszerese a Titó-korabelinek. Debrecen és Mátészalka között szánalmas vánszorgás a vonatozás, Szeged és Békéscsaba között majd' szétesik a vonat, úgy zötyög a nagyon rossz állapotú síneken. Csúnya fricska, hogy Szekszárd és Bátaszék között 40 km/h-val mehet az IC a vadonatúj M6-os autópálya mellett. (stb., stb....)
5. Megaprojekt, hogy legyen miért kepeszteni
Ki kellene végre találni a magyar vasút jövőjét, és komolyan véve a célt, el kellene indulni a megvalósítás felé. Az osztrákok nagysebességű vonalat építenek kelet-nyugat összekötésére, hipermodern főpályaudvart emelnek Bécs szívében. A csehek receptje hasonló, de persze kevesebb a pénz: folyamatosan modernizálják a vonalaikat, újjáélesztették az olasz vasútállomásokat működtető céggel a belvárosi főpályaudvart. Szlovákia az Oroszországból Európába irányuló teherforgalmat akarja megszerezni.
Nekünk is kellene valami látványosabb cél, ami végre a köztudatban is méltóbb helyre teszi a vasutat, egy cél, amiért megéri a vasutasoknak küzdeni. Ilyen lehet a Nyugati és Keleföld közötti alagút, vagy a Bécs - Budapest - Belgrád / Bukarest nagysebességű összeköttetés, esetleg egy új átszálló pályaudvar a MÜPA mellett vagy Kőbányán, a BNV főbejárat közelében.
6. HÉV-ek vidéken
Tessék már helyi kézbe adni a szárnyvasutat! Olcsón, hatékonyan, utasbarátan az tud vasutat üzemeltetni, aki az utasok között él. Ez persze ne forráskivonást jelentsen, csak tegye lehetővé azt, hogy az egyes térségek helyben dönthessenek a menetrendről, a jegyárakról, és ők tudják elintézni, hogy szép, virágmintás üléshuzatra cseréljék a kopottat.
7. Versenyképes árak
Csak azt kellene ellérni, hogy az autósok minél nagyobb része gondolkodjon egy kicsit, hogy megérné-e vonattal menni. Ne csak diák és nyugdíjasszállítás végett működtessünt több ezer km magyar vasutat.