HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Jobbvasutat.hu, avagy hogyan normálisítsuk a MÁV-ot 7 lépésben

2010.02.27. 14:50 vonat blog

Érdemes lenne végre munkához látni. A magyar vasútból kellene valami értelmeset csinálni. Az autópályák már úgyis elértek a határokig, most tessék arccal a vasút felé fordulni. De hogyan? Toplista, közlekedési miniszteri feladatlista következik:

0. Budapest elővárosi gyorsvasúti rendszer kiépítése

Ez azért a nulladik, mert a munka sok eleme már elkezdődött. Lényegesen jobb utastájékoztatás, ráhordó buszjáratok, sűrű követés, egyre több Budapesten átmenő viszonylat, folyamatosan javuló járműpark, egységes elővárosi tarifarendszer.

1. Az egész országra kiterjedő egységes menetrend

Kelet-Magyarországon vissza kell állítani az óránkénti fővonali követési időt, és bevezetni a kétóránkénti közlekedést a szárnyvonalakon. Nyugat-Magyarországon pedig végre be kellene vezetni az ütemes menetrendet. A legnagyobb lyuk a rendszerben épp Győr-Sopron-Szombathely környékén tátong. A Szombathely / Sopron - Budapest IC-k követésében 4 (!) órás szünet van a délután közepén jelenleg. A 21. században, az autózás korában ez nem megengedhető egy fővonalon, 4 megyeszékhely és a főváros kapcsolatában.

2. Belőni végre a buszok szerepét

Miközben a Volánok és a vasút utasszáma is csökken, egyes vonalakon versenyeznek a vasúttal. Közben meg rengeteg faluból és kisvárosból nem lehet eljutni a vasútállomásra, busz és vonat között ritkák a jó csatlakozások. Falujárónak a busz alkalmasabb, távolsági járatnak a (korszerű) vonat illik inkább. Ráhordás, munkamegosztás, ütemes menetrend - ezek a kulcsszavak.

3. Sürgős járműfejlesztés

Az elképesztően elöregedett vonatok felújítása, újak beszerzése, lehetőleg minél több hazai beszállító foglalkoztatásával. Dunakeszin szép IC-kocsikat, Szombathelyen modernizált dízel vonatokat, Szolnokon világszínvonalú villamos motorvonatokat képesek produkálni.

4. Pályafelújítás, nem csak EU-s pénzből

Haladnak a maguk útján döcögve, bukdácsolva az EU-s pályafelújítási projektek. Ez azonban nagyon kevés. A Budapest - Miskolc - Nyíregyháza vonalon sürgősen be kellene avatkozni, mert évről évre pályahibák sorozata jön elő, és okoz késéseket. Az óriási teherforgalmú Budapest - Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza egy hajszálnyival jobb csak a szerbiai résznél, a két város között a mai menetidő kétszerese a Titó-korabelinek. Debrecen és Mátészalka között szánalmas vánszorgás a vonatozás, Szeged és Békéscsaba között majd' szétesik a vonat, úgy zötyög a nagyon rossz állapotú síneken. Csúnya fricska, hogy Szekszárd és Bátaszék között 40 km/h-val mehet az IC a vadonatúj M6-os autópálya mellett. (stb., stb....)

5. Megaprojekt, hogy legyen miért kepeszteni

Ki kellene végre találni a magyar vasút jövőjét, és komolyan véve a célt, el kellene indulni a megvalósítás felé. Az osztrákok nagysebességű vonalat építenek kelet-nyugat összekötésére, hipermodern főpályaudvart emelnek Bécs szívében. A csehek receptje hasonló, de persze kevesebb a pénz: folyamatosan modernizálják a vonalaikat, újjáélesztették az olasz vasútállomásokat működtető céggel a belvárosi főpályaudvart. Szlovákia az Oroszországból Európába irányuló teherforgalmat akarja megszerezni.

Nekünk is kellene valami látványosabb cél, ami végre a köztudatban is méltóbb helyre teszi a vasutat, egy cél, amiért megéri a vasutasoknak küzdeni. Ilyen lehet a Nyugati és Keleföld közötti alagút, vagy a Bécs - Budapest - Belgrád / Bukarest nagysebességű összeköttetés, esetleg egy új átszálló pályaudvar a MÜPA mellett vagy Kőbányán, a BNV főbejárat közelében.

6. HÉV-ek vidéken

Tessék már helyi kézbe adni a szárnyvasutat! Olcsón, hatékonyan, utasbarátan az tud vasutat üzemeltetni, aki az utasok között él. Ez persze ne forráskivonást jelentsen, csak tegye lehetővé azt, hogy az egyes térségek helyben dönthessenek a menetrendről, a jegyárakról, és ők tudják elintézni, hogy szép, virágmintás üléshuzatra cseréljék a kopottat.

7. Versenyképes árak

Csak azt kellene ellérni, hogy az autósok minél nagyobb része gondolkodjon egy kicsit, hogy megérné-e  vonattal menni. Ne csak diák és nyugdíjasszállítás végett működtessünt több ezer km magyar vasutat.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr621758217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Murphistic · http://www.youtube.com/user/Murphistic 2010.03.01. 18:31:02

Gratulálok a cikkeidhez! Élvezet ide néha elnézni (gondolom azért csak néha, mert a jó minőséghez idő kell ;) ).

Lenne egy kérdésem,bár lehet hülyeség. Ha megépülne a Központi és a Nyugati a ferihegyi gyorsvasút végállomása lenne, akkor is szükséges lenne Kelenfölddel alagúttal összekötni? Persze jó lenne, ha MÁV-nak ilyen problémákkal kellene küzdenie :).

Egyébként még annyit hozzátennék, hogy a szlovákiai széles nyomtávú vasút nem biztos, hogy jó ötlet. Például az átrakodóállmás Kelet-Szlovákiában nagyon sok munkahelyet ad, és így megintcsak azt a vidéket fejlesztenék, amelyik már így is jóval megelőzi a keleti régiókat. Bár gondolom a probléma ismerős... Mondjuk lehet az osztrákok is ódzkodni fognak a projekttől...ugyebár a MÁV-Cargo már osztrák kézben van és a szlovák Cargo meg a cseheknél. És maguk alatt csak nem vágják a fát.(Mármint a sógorok :) )

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.03.02. 19:24:47

@Murphistic:
Szerintem az utasok szempontjából, és a fővárosi közlekedés szempontjából legjobb az lenne, ha alagút épülne a belváros alatt. Csakhogy ez a legdrágább is egyben. A központi pályaudvar egyéb formái annyira nem jók, de pótolhatják az alagutat.

A szlovákiai dologban igazad van, ez eddig eszembe sem jutott.

Ja, és kösz, hogy olvasod a blogot.

gramercy 2010.04.12. 23:50:46

hat jo, csak azt nem mondtad meg mibol...

a (-1.) lepes ugyanis a palyan kivul minden mas privatizalasa, ezzel lehet csak a szukseges uszkve 3-5000 milliard (vermerseklettol fuggoen) toket bevonni

mashonnan a budos eletben nem lesz toke, legalabbis nem a 21. szazad elso feleben

stepboy 2010.04.13. 18:36:21

@gramercy: nagyszerű, sőt egyenesen ZS-E-N-I-Á-L-I-S ötlet! ez tulajdonképpen egy szerte Európában bevált eljárás, nálunk sem ismeretlen: kezdetnek mindjárt ott is lebeg a szemünk előtt a sikeres Malév privatizáció...