Érdekes egybeesés, hogy két napilap is egyszerre gondolta úgy, forrásmegjelölés nélküli cikkben értekezik a MÁV és a MÁV-START adósságairól. Vajon hol találták az újságírók egyszerre ugyanarról a témáról az össze nem tartozó, de hangulatkeltésre alkalmas számokat? Kinek az érdeke, hogy a vasút és a közlekedés bajait ilyen szép drámaisággal ellenzéki és kormánypárti médiumokkal egyaránt megírassa?
Hagyjuk az összeesküvéselméleteket, nézzük a számokat. A Magyar Hírlap 51 milliárd mínuszt lát év végére a MÁV-nál, és kezelhető mértékű hiányt a MÁV-START-nál.
A pályahálózat fenntartásának bevételekkel nem fedezett költségeit az idén nem téríti meg az állam, így a vasúttársaság csak emiatt várhatóan 51 milliárd forint hiánnyal zárja az évet.
Unokáink is fizetik majd a MÁV-pénzt; in: Magyar Hírlap, 2010. március 1.
A Népszabadság szerint a fenti 51 milliárdos összeg "akár 40 milliárd" is lehet (???). A Népszabadság forrásmegjelölés nélkül (bátor újságíró...) megjósolja azt is, mennyibe kerül jövőre a vasúti személyszállítás,
(...) a vasúti személyszállítás veszteségének megtérítéséhez mintegy 160 milliárd forintra lenne szükség [2011-ben].
Mit talál az új közlekedési miniszter a fiókban?; in: Népszabadság, 2010. március 1.
Sőt, azt is közli, hogy a kormány takarékossági intézkedései kutyafülét sem értek:
(...) egyelőre semmi nem igazolja, hogy a szárnyvonalak forgalmának szüneteltetése érdemben valóban mérsékelte a cég költségeit, és emellett a beígért egyéb intézkedések eredményére sem fogadnának.
Mit talál az új közlekedési miniszter a fiókban?; in: Népszabadság, 2010. március 1.
A vasúti hálózat megnyirbálásáról tehát már néhány hónap múlva azt írja a kormánypárti sajtó, hogy értelmetlen volt.
A Népszabadság ezen túl még jó sok rémisztőnek szánt számot elpuffogtat, talán azzal a céllal, hogy a közösségi közlekedés drágaságát bizonyítsa. Más értelme nem nagyon lehet a dolognak, hiszen összekeveri a következő dolgokat:
1. a MÁV-START közszolgáltatási költségtérítése
2. a Volánok közszolgáltatási költségtérítése
3. a MÁV adóssága
4. a MÁV pályaüzemeltetési tevékenységéből származó veszteség
5. uniós támogatású közlekedési beruházások önrésze
A végén mindezt összeadja, és a közel 700 milliárddal ijesztgeti a leendő pénzügyminisztert.
Nos, ez a nagy tudományosság megihletett, ezért kimentem a konyhába, felmérendő az előttem álló feladat nagyságát. Találtam ott
8 poharat
1 krumplihámozót
2 üveget
4 fej hagymát
1 felmosórongyot.
Ezek alapján arra a következtetésre jutottam, hogy nehéz lesz a következő takarítás, mert 16 eszközből csak egy alkalmas a munka elvégzésére.