HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Kassza: reménytelen rovancs

2010.03.08. 00:00 vonat blog

A köztelevízió százezrek által nézett műsora, a Kassza foglalkozott a vasúttal. Olyan témák közé válogatták be a szerkesztők, mint az adózás, a nyugdíjbiztosítás, a kisebbségek ügye. Ez egyértelműen jelzi: a vasút fontos közbeszédtémává vált, a társadalom megoldást akar.

Az egymás mellett elbeszélő, kiúttalan, értelmetlen vitát folytató szakembereket elnézve nem csoda, hogy nem sikerült a vasút ügyét az elmúlt nyolc évben rendezni. A vasútról kialakult képen csak rontott a televízió által készített, egyoldalú, prekoncepciókat alátámasztani akaró bejátszások sora.

Aki laikus érdeklődőként végignézte a műsort, szerintem semmit sem tudott meg belőle. Ilyen az, amikor a vitatottan működő köztévé a nép nevében bírálja a vitatottan működő közvasutat.

A nép hangját a műsorban egy szavazás jelenítette meg, eszerint a túlnyomó többség jobb vasutat akar, több adóforint elköltése árán is. Érdemes tehát a politikusoknak a vasúttal vergődni - ez jó jel.

A műsorba meghívottak az elmúlt időszakban a közlekedéspolitikában, vasútügyben meghatározó szerepet játszottak. Túl sok hasznos dolgot a jövőre nézve nem tudtunk meg tőlük. Azt azért megnyugtató volt hallani, hogy nyílt titok, hogy a vasútból előnytelen szerződésekkel csókosok sokasága viszi ki a pénzt. Szakmai kérdésekben nem tisztult a kép. Egyik szakértő (Antal) párhuzamos buszjáratokkal támasztana versenyt a vasútnak, de nem zárná be a mellékvonalakat, egy másik meghívott (Antali) ennek ellenkezőjét tenné/teszi/tette.

Jó lenne végre tudni, hogy akik most nem voltak jelen, de a jövőben meghatározó szerepet játszanak majd, hogyan akarják orvosolni a problémákat.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr591817825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stepboy 2010.03.09. 21:08:28

A résztvevők közül számomra Antal Dániel bizonyult a leginkább felkészültnek, sajnos neki jutott a legkevesebb szó. Tömpe nosztalgiázott, Antali meg képtelen volt egy kérdésre értelmesen és tömören válaszolni.
Valóban, az értelmetlen bejátszások helyett több időt szánhattak volna a tartalmas vitára.
A műsor végi szavazás pedig jellemző kórkép az ország állapotáról -> legyen jobb a vasút, de több adóból. Csak nem mindegy, h az adót ki fizeti - ha a köztévé általános nézettségéből indulok ki, akkor azt mondom, h már megint nem az adófizetők véleménye volt túlsúlyban.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.03.10. 00:04:01

Antal Dániel nézetei számomra ellentmondásosnak tűnnek. Örülök, hogy mindenütt hirdeti: a mellékvonalak olcsón üzemeltethetők. Nem örülök viszont annak, hogy szabad versenyt engedne a buszokkal.

stepboy 2010.03.10. 22:05:22

@vonat blog: na igen, pont ezért kellett volna a több idő, h ezt kifejthesse. Ami számomra átjött az az, h ő privát tőkét vonna be a közlekedésbe és azt versenyeztetné. Érdemes lenne erről őt magát kérdezni:
antaldaniel.blog.hu/2010/03/05/vasut_velemenyem

Talán nem mondana nemet egy interjúnak és szívesen olvasnék erről itt is.

Egy európai példa a sok közül:
epitos.blog.hu/2010/03/03/alagut_epul_a_villamosoknak_grazban

Az állomáson és közvetlen környezetében igen komoly infrastruktúra koncentrálódik. Gyanítom, h az ÖBB-re már nem sok teher járul az épület fenntartásával kapcsolatban, mert annak költségeit előteremtik a betelepült vállalkozások, akik számára a forgalmat a jól szervezett helyi közlekedés is biztosítja.
Összevetésnek javaslom mondjuk a Keleti pályaudvart, igaz ugyan, h van pláza, busz, troli és villamos végállomás is a környezetében, csak nem mindegy, h az utas mennyit is kénytelen valójában ezekért a perontól gyalogolni...

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.03.14. 15:49:21

Úgy gondolom, hogy a tervgazdaság semmilyen tekintetben nem bizonyult megfelelőnek, és nem lehet minisztériumokból eldönteni, hol mikor járjon vonat és busz. Érdekes, hogy a villamost és a buszt a fővárosban nem állítja senki egymással szembe, vidéken viszont igen.

Vonatot akkor éri meg indítani, ha többen szállnak fel, mint egy buszra, vagy hosszú járatot lehet belőle szervezni (ekkor mindig van fel- és leszálló). Egy ritkán lakott vidéken pl. érdemes reggel és este néhány vonatot indítani és napközben buszokat.

A mellékvonalakra pedig elsősorban nem napi utasszállító vonalra kellene gondolni (nem is ennek épültek!) hanem egy olyan áruszállítási infrastruktúrára, amit használva nem teszik tönkre a teherautók az alsórendű utakat; ahol a katonaság nyugodtan viheti az eszközeit; ahol a nagyoforgalmú személyvonat járatok is járhatnak, amikor a fővonalat éppen javítják, és ahol emellett megfelelő sűrűséggel érdemes olcsó motorkocsikkal járni.

Ahogy a közutat, úgy a vasutat sem csak személyszállításra használjuk, de valahogy a közúton (sem) vesszük észre, hogy legalább olyan fontos áruszállítási és állami/katonai logisztikai feladatokat látnak el, mint a vasutak.

Én még fiatal vagyok, és nem hinném, hogy a jövőben nem fogok részt venni az ország közlekedéspolitikájának, illetve a nagyvállalataink közlekedéspolitikájának az alakításában részt venni. A többi szereplő a Kasszában bizonyos szempontból a status quot védte az elmúlt években is, jómagam egyáltalán nem (ezért is szüntették meg törvénytelenül a hivatalomat).