Antal Dániel azt írta e bloghoz fűzött kommentjében, hogy "a tervgazdaság semmilyen tekintetben nem bizonyult megfelelőnek, és nem lehet minisztériumokból eldönteni, hol mikor járjon vonat és busz." A szakminisztérium viszont "nem tett le az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetésének, az utasok vasútra terelésének szándékáról" (Idézet a KHEM közleményéből).
A szaktárca tehát a párhuzamosságokat irtja. A szárnyvonalakon igen nagy hatékonysággal pusztították a vasutat. Igaz, erről a MÁV nemrég lobbi jellegű cikkben bizonygatta, hogy értelmetlen volt. Bár a cikkben közölt MÁV-számok igen gyanúsak, nagy vonalakban az igaz, alig lehet megtakarítást várni a szárnyvonalak bezárásától.
Buszirtásra eddig gyakorlatilag nem került sor. Most azonban a minisztérium sajtóközleményt adott ki egy buszjárat megszüntetéséről. Egy halvány lépést tett most a minisztérium: a megszűnő busz mellett egy másik járat ezentúl csak pénteken közlekedik. A megszüntetés hatékonyságát rontja, hogy indul egy újabb járat is péntekenként. Történik mindez egy olyan vasútvonallal párhuzamosan, ahol modern és gyors vonatok sokasága közlekedik.
Ez így teljesen értelmetlen. Sehol sem finanszíroz az állam párhuzamos buszos és vonatos versengő szolgáltatást. A versenynek akkor van értelme, ha a piac elég nagy ahhoz, hogy több szolgáltató is jelen legyen.
Buszok számára elég nagy lenne a hazai régióközpontok és a főváros közötti piac ahhoz, hogy több szolgáltató versenyezzen - akár üzleti alapon is. Vasút esetében azonban nincs így. Állami támogatás nélkül valószínűleg az InterCity vonalak sem működtethetőek a jelenlegi kínálattal. A hatalmas Lengyelországban is csak egy foghíjas, az autózással nem versenyképes, néhány vonalból álló távolsági hálózat működtethető üzleti alapon.
Állami támogatás nélkül csak egy (közpénzből) kedvező versenyhelyzetbe hozott, igen nagy városokat összekötő vasútvonal tud önfinanszírozóan működni. (Ilyen például a német, a francia, az osztrák, az olasz belföldi távolsági hálózat.)
Olyan ez a mai busz-vonat verseny, mintha lenne egy pici falu, ahol nem él meg egy kis szatócsbolt sem. Az önkormányzat azonban támogatja a helyi boltost, hogy a polgárok az alapvető élemiszerekhez hozzá tudjanak jutni. Jön erre egy mozgóárus, aki minden nap megáll a faluban, és ezzel még nehezebb helyzetbe hozza a falu egyetlen állandó kereskedőjét, aki még több támogatást kér a falutól a fennmaradáshoz. Jó-e így ez a verseny?