Hatalmas vágy élt a népben a száguldás iránt, és a politika megadta a népnek az autópályákat. De nem jött a csoda. Sok helyen elmaradt a nagy jólét beköszönte. Maradt egy szép aszfaltcsík, amin el lehet menni a gazdag fővárosba. Pedig eleinte még milyen sok gazdaság- és területfejlesztő hatásról szóló blabla is kapcsolódott az autópályaépítéshez...
Több ezer milliárdot költött Magyarország gyorsforgalmi útépítésre. Sok esetben ilyen óriási kapacitású utak építésére nem lett volna szükség, mert túl kicsit a forgalom. Vitatott alagutak, völgyhidak, nyomvonalak, botrányok sora - túl nagy pénzek mozgása esetén elkerülhetetlen mellékhatások. Politikusok játékszerévé vált az autópálya építés.
Most itt az új M6-os, de félek, ettől még Pécsen nem teremnek a munkahelyek, nem nő a gazdasági aktivitás. M5-ös autópálya sem hozta meg a csodát a Dél-Alföldnek, Szeged szendereg. Böngésztem a KSH adatait: az autópályával rendelkező Csongrád megye fejlődése nem lendületesebb, mint az autópálya-mentes Békés megyéé.
Valami azonban véget ért tegnap. A nagy autópálya láz elmúlt Magyarországon.
Csak remélem, hogy jöhet a vasútépítés kora.
A vasút nevetségessé vált a középosztály szemében, és politika haszontalan gyógymódokkal próbálta kúrálni. A közlekedésfejlesztésnek a vasútról kell szólnia a következő időszakban. Ezt diktálja a kordivat, ezt várja el a nép.
Hogy lépni kell, azt egy egyszerű játékkal illusztrálom.
Ha valaki ma a "közlekedés" szóra kattint a magyar szakminisztérium honlapján, (csak) a következő címet látja: "A közúthálózat fejlesztésének jelentősége". Azt írják:
Az ország fejlődésének (...) egyik alapfeltétele a gazdasági szereplőket összekötő, kereskedelmi folyamatokat közvetítő közúti közlekedés hatékony működése. A legnagyobb hozadéka egy-egy régió fejlődésére természetesen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének van.
Ez ma a kormány számára a közlekedés kapcsán a nyilvánosság elé tárandó legfontosabb dolog. Csakhogy ez jócskán túlhaladott szemlélet.
Mi a helyzet a gazdag, jóléttől nyögő nyugaton? Ha valaki a német szakmminisztérium oldalán klikkel a közlekedés szóra, a következő szöveg jön elő:
"A kormány a fenntartható közlekedéspolitika megvalósítását tűzte ki célul. A közlekedést környezet- és klímabarát módon, a társadalmi felelősséget szem előtt tartva, és gazdasági szempontból hatékonyan kell megszervezni."
Ha kicsit továbbolvassuk, a vasút kerül a középpontba:
Lényegesen több forgalmat akarunk vasútra és vízi útra terelni, ezzel jelentősen hozzájárulva a környezet és az éghajlat védelméhez.
El vagyunk tehát maradva egy kissé (de miben nem?) a nyugattól. Először megépítettük az ország óriási áldozatvállalásável a gyorsforgalmi utakat, hogy most (várhatóan) fordítsunk egyet a szekéren, és a németek példáját másolva kitűzzük: arccal a vasút felé.
Persze, mit is építenénk mást. Az M6-os megépülte után több autópályát már tényleg nem indokol semmilyen valós igény. A legújabb európai trendnek behódolva jó vasutat kellene csinálni.
No, azért nem kell francia TGV szupervasút. Másoljuk a kicsiket, építsünk olyat, mint mondjuk finn rokonaink, szabdalják a szalagot elégedett politikusok végre sínpályák mentén. Száz vasútat, ezeret!
Képek forrása: lenti kép forrása: finn államvasút honlapja; fenti kép forrása: az M6 civil honlapjának galériája